Nyfiken på jobb-kontrakt heltid

Seabaz

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på det här med att jobba heltid och hur det fungerar om man inte kommer upp i sina timmar?

Jag tar sambons yrke som exempel, han är kock och hans heltidskontrakt rör 38h/vecka.
Tror även det är någon klausul om att hans kontrakt faktiskt rör 38-42 timmar /vecka eftersom det kan vara så olika i tid på en restaurang. Om de är väldigt mycket folk så kanske de måste hålla köket öppet nån extra halvtimme-timme för att få ut de sista ordrarna osv..
Och vissa dagar är det ju istället dött, så de får stänga tidigare.

Detta jämnar ju ut sig i det hela, inget konstigt med det.

Konstigt blir det istället om han inte schemaläggs att jobba fulltid. Säg dom ger honom 30h en vecka. Hur ställer man sig till det?
Bör han få lika betalt iom han är heltidsanställd eller tar man bort betalningen för en dag på lönen?

Nu tog jag sambon som exempel men det lär väl finnas fler yrkesroller där detta kan inträffa? Kanske inom vården med olika skiftjobb?
 
Jag jobbar i vården (Tyskland) och kontraktet är på 38 timmar i veckan (heltid) men tiden räknas per år. Så om jag jobbar lite en månad och jättemycket en annan så jämnar det ut sig. Därför kan min lön variera med upp till 800 Euro per månad netto. Ibland låg, ibland hög. Har lön per arbetad timme, ingen fast månadslön.
 
Kan bero på hur avtalet är skrivet. Oftast om är du anställd på 40 h per vecka så ska du i snitt över en period vara schemalagd på 40h/v (kan vara olika perioder om 2-12v har jag sett i olika avtal - finns säkert fler varianter). Skulle du vara schemalagd på färre timmar utan att du själv begärt ledigt så ska du ändå få samma lön som om du jobbat enligt dina 40h/v. Hur reglerna ser ut i Australien vet jag dock inte.
 
Det går inte att svara på eftersom det finns olika typer av kontrakt plus att det handlar om Australien.

Oftast är det ju ett snitt per en viss period (jag har tre veckor, andra hos oss har sex veckor), vissa har ett snitt per vecka

Är det ett snitt under en lång period är det ju inget konstigt med att jobba en kortare vecka, månadslönen kan vara den samma.

Alternativt kan man gå ner till en viss procent under en viss tid, men då är det ju ett nytt avtal förstås.
 
Vi har varierande schema, men i snitt blir det 40h/v. Standard är att vi har schema till 15:30 på dagarna, men vi har då och då schema till 15 eller till 16:30. Det händer också att vi har schema till 16:30, men jobbar på så bra att vi kan gå hem en halvtimme tidigare, ibland ännu mer. Är det så, så får vi ändå ut full lön som vanligt och blir betalda för övertid om vi dagen efter skulle behöva jobba en halvtimme längre än vad den dagens schema säger.
 
Jag är lite nyfiken på det här med att jobba heltid och hur det fungerar om man inte kommer upp i sina timmar?

Jag tar sambons yrke som exempel, han är kock och hans heltidskontrakt rör 38h/vecka.
Tror även det är någon klausul om att hans kontrakt faktiskt rör 38-42 timmar /vecka eftersom det kan vara så olika i tid på en restaurang. Om de är väldigt mycket folk så kanske de måste hålla köket öppet nån extra halvtimme-timme för att få ut de sista ordrarna osv..
Och vissa dagar är det ju istället dött, så de får stänga tidigare.

Detta jämnar ju ut sig i det hela, inget konstigt med det.

Konstigt blir det istället om han inte schemaläggs att jobba fulltid. Säg dom ger honom 30h en vecka. Hur ställer man sig till det?
Bör han få lika betalt iom han är heltidsanställd eller tar man bort betalningen för en dag på lönen?

Nu tog jag sambon som exempel men det lär väl finnas fler yrkesroller där detta kan inträffa? Kanske inom vården med olika skiftjobb?

har man anställningsavtal på heltid ska man lön för heltid... oavsett om arbetsgivaren inte kan fylla upp timmarna.... allt över heltid skall vara övertid och betalas där efter om det inte uttryckligen står i anställningsavtalet om någon annan överenskommelse....
 
Vi har eget ansvar att jämka över en 12-veckorsperiod. Bitvis kräver jobbet många extra timmar under intensiva perioder du får själv försöka ta ut motsvarande tid när arbetet tillåter. Lönen är förstås samma varje månad. Jag har tidigare jobbat många år som chef, då kom jag nog aldrig ner i 40 timmar i veckan, men hade ingen rätt till övertid- det har nästan inga chefer.
 
Jag har tidigare jobbat många år som chef, då kom jag nog aldrig ner i 40 timmar i veckan, men hade ingen rätt till övertid- det har nästan inga chefer.
Litet OT men här kanske man skall förtydliga att övertid när det handlar om bl a många chefer och andra jämförbara befattningar ju oftast ersätts med en höjd grundlön, man ersätter övertiden genom en schablonsumma liksom, även om det inte alltid tydliggörs. Som utgångspunkt i förhandlingar handlar det ofta om ersättning för 200-300 timmar som i avtalet läggs på grundlönen istället för att redovisas specifikt. Det avtal jag senast hade med inkluderad övertid baserades på 250 timmar. (Sedan kan den faktiska övertiden förstås överskrida de 200-300 timmarna utan att *den* överskjutande delen ersätts alls.)
 
Litet OT men här kanske man skall förtydliga att övertid när det handlar om bl a många chefer och andra jämförbara befattningar ju oftast ersätts med en höjd grundlön, man ersätter övertiden genom en schablonsumma liksom, även om det inte alltid tydliggörs. Som utgångspunkt i förhandlingar handlar det ofta om ersättning för 200-300 timmar som i avtalet läggs på grundlönen istället för att redovisas specifikt. Det avtal jag senast hade med inkluderad övertid baserades på 250 timmar. (Sedan kan den faktiska övertiden förstås överskrida de 200-300 timmarna utan att *den* överskjutande delen ersätts alls.)
Ja, fast jag skulle säga att i praktiken blir det inte mycket av den ersättningen. Lönerna vid bortförhandlad övertid är inte fantastiska och även om det sägs att det ingår med si och så många kronor blir det ändå inte en särskilt hög lön i många fall - och räknar du per arbetad timme är det ofta en riktigt låg lön. Men samtidigt uppskattar jag och många andra att ha frihet under ansvar, och det är ju ett plus i sammanhanget.
 
För mig och I Sverige så:

Vid skift.
Över x veckor ska det vara i genomsnitt XX h per vecka (XX = heltidsmåttet) dvs det kan vara schemalagt o h en vecka och 80 h en annan vecka. Heltidslön varje månad, fast lön.

Kontorsarbete så är ju arbetstiden den samma. Röda dagar bara utgår och påverkar ej. Sen kan man inom flextidsram om sån finns jobba mer en vecka och mindre nästa men är så skyldig ev minuflex och har tillgodo ev plusflex.
 
Jag jobbar heltid och har årsarbetstid som ska förläggas utefter verksamhetens behov.

Jag behöver alltså i land jobba mer än heltid och jag kan inte jobba på som fan i juli o tro att jag kan ta en lugn november. Men kan styra väldigt mycket själv och friheten det innebär passar mig ruskigt bra.
 
Ja, fast jag skulle säga att i praktiken blir det inte mycket av den ersättningen. Lönerna vid bortförhandlad övertid är inte fantastiska och även om det sägs att det ingår med si och så många kronor blir det ändå inte en särskilt hög lön i många fall - och räknar du per arbetad timme är det ofta en riktigt låg lön. Men samtidigt uppskattar jag och många andra att ha frihet under ansvar, och det är ju ett plus i sammanhanget.
Fast det är ju ändå en förhandlingsfråga. Det låter lite snett att säga att nästan inga chefer har rätt till övertidsersättning - det ska förhandlas vad som gäller för det.
 
Fast det är ju ändå en förhandlingsfråga. Det låter lite snett att säga att nästan inga chefer har rätt till övertidsersättning - det ska förhandlas vad som gäller för det.
Fast i ett chefsuppdrag ingår det att lösa uppdraget och ta ansvar. Därför är det ju rätt svårt att förhandla sig till övertid som chef.
 
Även chefer förhandlar ju om sin lön när de får tjänsten?
Ja, förstås. Men att förhandla sig till övertidsersättning har jag aldrig varit med om att det varit möjligt. Jag har haft fyra olika chefsjobb i olika typer av organisationer och även anställt chefer. Det är inte förenligt med rollen som chef liksom.
 
Ja, förstås. Men att förhandla sig till övertidsersättning har jag aldrig varit med om att det varit möjligt. Jag har haft fyra olika chefsjobb i olika typer av organisationer och även anställt chefer. Det är inte förenligt med rollen som chef liksom.
Men världen är ju lite större än fyra jobb. ;) Min poäng är bara att saken ska förhandlas. Om arbetsgivaren ska undanta någon från rätten till övertidsersättning så ska den förhandlas bort.
 
Det beror på avtal.
Vi ska snitta 38h per vecka. Ibland har vi jour som kan ge kortare turer, det påverkar inte eftersom vi har fast månadslön. Det är upp till ag att lägga ut tillräckligt med timmar.

Vi kan även få för många timmar, sk periodövertid, det ger en extra ledig dag eller extra betalt.
 
Men världen är ju lite större än fyra jobb. ;) Min poäng är bara att saken ska förhandlas. Om arbetsgivaren ska undanta någon från rätten till övertidsersättning så ska den förhandlas bort.
Självklart är den det! Men känner du verkligen någon chef som förhandlat sig till övertidsersättning? Enligt Ledarna är det i alla fall rätt ovanligt och jag känner inte till någon chef som har rätt till det. Jag skulle heller aldrig anställa en chef med rätt till övertidsersättning.
 

Liknande trådar

Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 830
Senast: Rosett
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 253
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp