Nyfiken transporter

Har en böckman comfort
En häst på 172
Upplever den något trång framtill pga sadelkammare men annars rymlig
Hästen står/åker bra.
 
Har ett ifor williams som jag är mycket nöjd med.
Häst på 157 cm som ogillat att åka i "mindre släp" pga lite studsiga på vägarna men i detta släp är han trygg. Upplever det mycket rymligt o skönt med fronturlastning.
 
Boj bravo som är extra högt och brett, utan sadelkammare, rampen går även att öppna som dörrar kommer aldrig mer ha ett släp som det inte går o göra det på!
Häst på ca 160 ser ut som en ponny i det :D
Ljust och rymligt som tusan. Grymt nöjd även om drömsläpet är ett fautras oblic :angel:
 
Vad har ni för transport?
Hur stor är er häst?
Upplever ni den trång/rymlig?
Har en boj bravo med delade ramp så man kan öppna åt sidorna. Har bara kört en c-ponny i den och då var den rymlig.
Har en häst på 172 och en på 155 men inte haft dom i transporten än.
 
Jag har en Thule Royal XT
Väldigt nöjd med mitt släp, köpte det nytt och har haft det i snart fem år.
Har sadelkammare, är ljust, bra ventilation och går bra bakom bilen. Hästarna gillar det!
Gått om plats framför hästarna även när man kör två.
Min nuvarande är 157 cm och åker som en kung.
 
Vad har ni för transport?
Hur stor är er häst?
Upplever ni den trång/rymlig?
Har en ifor williams 510
hästen är 150cm i mkh
Väldigt stort :p, även med min gamla häst på 170cm i mkh så var det gott om plats i spiltan och framför.
Och med 2 hästar så har man fortfarande gott om utrymme att tränsa.
 
Jag har en Fautras Promax. En häst på strax över 160 och en någonstans mellan 165-170. De har mycket gott om plats.
Har provlastat dom i en Fautras Provan också men den upplevde jag som väl trång med båda hästarna i även om dom åkte bra. Hade jag bara kört en häst åt gången så hade en sån räckt bra.
 
Vi hade en Thule Excellent Grand Prix till min häst på 155 cm. Det var det bästa släpet jag någonsin har testat! Stabilt, rymligt och min kräsna häst lastade sig själv! 😍
 
Boj Bravo med sadelkammare, transporten är extra hög och bred.
Den är mkt rymlig och mitt halvblod på ca 170 får gott om plats.
 
Forzab Futuro med sadelkammare, extra bred och extra hög med kombiramp.
Nuvarande häst är 169, tidigare hästar var 172 och 185. De två förstnämnda åker/åkte jättebra i den och den kändes rymlig och bra. Den på 185 åkte också bra i den men kanske att den var i kortaste laget då han hade väldigt lång rygg. Höjdmässigt inga problem.
 
Vad har ni för transport?
Hur stor är er häst?
Upplever ni den trång/rymlig?
Har en Ifor Williams som Fjordingen på 139 trivs bra i, mycket utrymme och ljust och fräscht. Hållbart och säkert verkar det som, iallafall enligt de efterforskningar vi gjorde innan de inköptes. Enda nackdelarna:
•Sadelkammaren är lite trång om man har två sadlar, men är det fallet kan man ju ha sadelskåpsvarianten istället!
•Lite vassa kanter man får fila ner själv.
 
Vi har en Fautras Provan och kör ofta två hästar, de vi har nu är mellan 160 och 170. Det kan se lite trångt ut, men jag upplever att de åker bra, men förstår absolut @Angels synpunkt! Egna uppfödningen som numera är såld och som landade på 180 såg ut som om han klätt på sig släpet! När vi ska byta (blir inte än på länge!) blir det nog en promax eller kanske en Oblic. Men jag är helt säker på att jag inte kommer köpa något annat än Fautras, någonsin mer.
 
Vi hade en Thule Excellent Grand Prix till min häst på 155 cm. Det var det bästa släpet jag någonsin har testat! Stabilt, rymligt och min kräsna häst lastade sig själv! 😍
En sådan har vi med, bästa släpet! 👌 Vår största häst är 1.68. Älskar de dubbla förvaringsutrymmena fram, man får verkligen in hur mycket som helst! Det är ljust och luftigt och gott om plats att tränsa. Easy lock-bommarna är också otroligt smidiga tycker jag. Utöver detta tycker jag att det är väldigt snyggt också.
 
Thule Royal. Hästen är 164 cm. Bra med plats. Gillar att det är ordentligt med plats mellan häst och sadelkammaren. Det var många transporter som gick bort på grund av att sadelkammaren var för nära hästen. Skönt att slippa trängas när man ska tränsa åxå. Det enda jag saknar är en taklucka.
 
Boj bravo som är extra högt och brett, utan sadelkammare, rampen går även att öppna som dörrar kommer aldrig mer ha ett släp som det inte går o göra det på!
Häst på ca 160 ser ut som en ponny i det :D
Ljust och rymligt som tusan. Grymt nöjd även om drömsläpet är ett fautras oblic :angel:

Funderar på att byta upp mig till en oblic :love:, mycket pengar... Men jag kör ofta väldigt långa resor.

Har i dagsläget en Thiel delux, inget märkvärdigt släp och ingen som helst "lullull". Endast 730 i tjänstevikt, så lastvikten är väldigt hög. Hästen är 170 hög och får plats. Mycket bra ventilation i släpet (svalare än i bilen en varm sommardag då ac inte funkar. Bra bugdetsläp tycker jag.
 
En sådan har vi med, bästa släpet! 👌 Vår största häst är 1.68. Älskar de dubbla förvaringsutrymmena fram, man får verkligen in hur mycket som helst! Det är ljust och luftigt och gott om plats att tränsa. Easy lock-bommarna är också otroligt smidiga tycker jag. Utöver detta tycker jag att det är väldigt snyggt också.
Håller med på alla punkter! Just plats framför bommen var nästan det viktigaste för mig. Hatar att trängas när man ska tränsa osv. 🙈 Min häst var ju inte så stor så om det behövdes så kunde jag sadla och byta täcke inne i släpet trots att mellanväggen satt i. 👌🏻😂
 
Håller med på alla punkter! Just plats framför bommen var nästan det viktigaste för mig. Hatar att trängas när man ska tränsa osv. 🙈 Min häst var ju inte så stor så om det behövdes så kunde jag sadla och byta täcke inne i släpet trots att mellanväggen satt i. 👌🏻😂
Jag åker oftast med vår c-ponny och då är det verkligen gott om plats! 😄
 
Vi har en Fautras Provan och kör ofta två hästar, de vi har nu är mellan 160 och 170. Det kan se lite trångt ut, men jag upplever att de åker bra, men förstår absolut @Angels synpunkt! Egna uppfödningen som numera är såld och som landade på 180 såg ut som om han klätt på sig släpet! När vi ska byta (blir inte än på länge!) blir det nog en promax eller kanske en Oblic. Men jag är helt säker på att jag inte kommer köpa något annat än Fautras, någonsin mer.



Lite intressant är det, för trodde det skulle skilja mycket på höjd måtten.
Eftersom man upplever vissa rymligare för större hästar men har inte hittat en enda över 2.30 i höjd än.
 
Ett Böckmann Portax LSR.
Och två shettisar.
De har gott om plats (bommen på höger sida är sänkt). 🙄
När släpet flyttade hit hade jag en connemara, hon fick också plats, D-ponny.
 

Bifogade filer

  • 2BC01C67-9C54-49C6-B78A-27988E48D97C.jpeg
    2BC01C67-9C54-49C6-B78A-27988E48D97C.jpeg
    299,9 KB · Visningar: 49

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Freazer
·
Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 070
Senast: Shaggy
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: Loma
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
230
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp