myfairlady91

Trådstartare
vad tycker ni att följande häst är värd i avelsynpunkt?!

Sto född -98, e Cortus - Ceylon - Pompe - Hurricane xx. Tillhör stofamilj 5 Hoby. 170 cm hög, ädel, högrest, lätt i modellen. Har hyfsade gångarter. Exteriört 8-7-8-6-6. Är tävlad upp till 1,00 meter hoppning som unghäst. Visades som 4-åring men fick inget bra hoppresultat (för spänd häst, visades uppsutten och inte riktigt klar för uppgiften då. Avbröt hopp-provet men fick ändå poäng 3-3. Hästen hoppar inte såå dåligt jag lovar utan ligger runt 8 normalt enligt kunnigt folk).
Mamman har tävlat Msv hoppning, är ELIT-prem. Har lämnat 14 avkommor, varav minst 6 st har startat Msv klasser inom dressyr, hoppning eller fälttävlan. En har även startat Svår hoppning.

Är det något som ni hade velat avla på?
 
Sv: nyfiken..

Egentligen inte, hon har inga egna meriter och gjorde ett riktigt dåligt hopp-prov och gångarts-siffrorna är heller inget att hurra för.

Det finns givetvis mycket som kan påverka resultaten på en visning, men utifrån det du beskriver finns det inget som gör henne intressant i avelsboxen enligt mig.
 
Sv: nyfiken..

Hon kommer från en gedigen stofamilj som lämnar internationella elithästar.

Jag vet att bakom Hurricane xx ligger Kickan 4196 som bla lämnade Frondeur 333 som främsy satt sina spår i aveln som morfar till Chagall. Min erfarenhet är att avkommor till Frondeur rör sig väl.

Hurricane har avhandlats i en tidigare tråd, han hade bl a sex avkommor i svår klass och många avkommor vilka precis som han själv var framgångsrika på galoppbanan.

Pompe var ett tag exporterad till England som dressyrhäst, men jag vet inte hur högt upp i klasserna han kom. Just nu kommer jag på två svårklasshoppare efter honom.

Ceylon var elithingst med 13 avkommor i svår dressyr, 7 i svår fälttävlan och 5 i svår dressyr. Vet av egen erfarenhet att de kan ha lite humör;) men att de är mycket kapabla hästar.

Cortus vet jag inget mer om än att han gått svår hoppning.

Sammanfattningsvis vill jag säga att trots att hon kanske inte ser så strålande ut själv så kommer hon från ett gediget möderne som åtminstone fram till mamma parats med goda hingstar. Hon bör ha ett avelsvärde. Jag tycker inte att man ska hänga upp allt på ett endaste visningstillfälle, hästen kan ha haft en dålig dag just då och inte visat upp sin bästa sida.
 
Sv: nyfiken..

Görel: hon hade en dålig dag på kvaliten, vi var inte tillräckligt förberedda.. *mitt fel* Och hon visade verkligen inte upp sin bästa sida. Så här i efterhand så borde vi inte ha varit med alls, hon var inte klar för uppgiften.. :crazy:
Är utlånad nu till en lovande young rider som ska tävla henne, jag själv har inte tid. Kommer komma hem igen 2008 (antagligen) och då tänkte jag sätta henne i avelsboxen. Men det beror lite på hur det går på tävlingsbanan.. Hon har mkt kapacitet och vi tror mkt på henne! I år kommer hon nog att starta 1,20 och nästa år så är målet att hon ska gå 1,30.
Tack så mkt för infon om hingstarna bakom henne..

Cheran: "hon gjorde ett riktigt dåligt hopp-prov" - nja det skulle man väl kunna säga, men å andra sidan så avbröt vi innan hopp-provet började. Tycker att det är synd att de var tvungna att sätta poäng. Visades som 5-åring oxå och då fick vi 7-7 i löshoppning om jag minns rätt, var iväg veckan innan och löshoppade henne för en landslagsryttare som tyckte att hon skulle ha 8-8 i löshoppning.
Gångarterna är väl inget att hurra för, dock så rör hon sig bättre nu än vad hon gjorde då. Nu är hon ju dock ingen dressyrhäst och ska inte betäckas med någon gångartshingst heller. Hon var inte klar för uppgiften när hon gick kvaliten.. :( Men nu har hon siffrorna bakom sig och så är det..
Det är dock en kapabel häst som jag tror kan lämna bra avkommor, hon har ju en hel drös med syskon som går bra på tävlingsbanan. Hon har bara varit lite sen av sig, växte mkt som 4-åring oxå.
 
Sv: nyfiken..

Antar att det var snyggingen som gick i din ena hage när jag var där på besök?

Absolut att du kan ha henne i avel!

Bra stam bakåt!
 

Liknande trådar

Dressyr Var en rätt intressant artikel i senaste Ridsport där de presenterade en studie som gjorts i Storbritanien på hur dressyrhästarna...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 572
Senast: Narcissa
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 545
Senast: Fredag
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Avel i morgon är det dags att kolla Karthago igen, har inga förhoppningar alls att hon ska vara dräktig :crazy: hon uppför sig inte alls som...
2
Svar
25
· Visningar
2 866
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp