Nyfödda kattungars vikt!

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan!

Jag fick en kull med tre kattungar nu fredagskväll den 14/8 och de verkade alla må bra.
Men en av dem är svagare, mindre än de andra två. Jag vägde dem för första gången lördag morgon och då vägde dem såhär:

Svart vägde 110 gram
Lila vägde 90 gram (den lilla)
Mörk röd vägde 105 gram

Vägde den Lila i går kväll då jag tyckte hon va lite slö och dålig på att hitta en bröstvårta att dia ifrån och hon vägde vid kl 19.00 85 gram. Jag gjorde lite vätskeersättning och försökte ge till henne. Sedan mellan 20-00 så gav jag henne lite mjölkersättning men hon är inte alls intresserad. Jag har gått upp inatt och sett då att hon diar.

Men nu på morgonen när jag vägde dem så väger hon fortfarande samma medans hennes syskon gått upp:
Svart 120 gram
Lila 85 gram
Mörk röd 110 gram

De är i skrivande stund 1 1/2 dygn gamla. Ska jag vänta lite innan jag börjat mata henne mer med mjölkersättningen eller ska jag börja redan nu? Vet ju de kan stå still, gå ner i vikt första dygnen men de andra två ökar ju?

Har Royal canin mjölkersättning hemma om det spelar någon roll.

Tacksam för råd!
 
Hejsan!

Jag fick en kull med tre kattungar nu fredagskväll den 14/8 och de verkade alla må bra.
Men en av dem är svagare, mindre än de andra två. Jag vägde dem för första gången lördag morgon och då vägde dem såhär:

Svart vägde 110 gram
Lila vägde 90 gram (den lilla)
Mörk röd vägde 105 gram

Vägde den Lila i går kväll då jag tyckte hon va lite slö och dålig på att hitta en bröstvårta att dia ifrån och hon vägde vid kl 19.00 85 gram. Jag gjorde lite vätskeersättning och försökte ge till henne. Sedan mellan 20-00 så gav jag henne lite mjölkersättning men hon är inte alls intresserad. Jag har gått upp inatt och sett då att hon diar.

Men nu på morgonen när jag vägde dem så väger hon fortfarande samma medans hennes syskon gått upp:
Svart 120 gram
Lila 85 gram
Mörk röd 110 gram

De är i skrivande stund 1 1/2 dygn gamla. Ska jag vänta lite innan jag börjat mata henne mer med mjölkersättningen eller ska jag börja redan nu? Vet ju de kan stå still, gå ner i vikt första dygnen men de andra två ökar ju?

Har Royal canin mjölkersättning hemma om det spelar någon roll.

Tacksam för råd!
Har aldrig fött upp katter men haft några valpkullar. Jag hade stödutfodrat nu meddetsamma!
 
Eftersom liten väger en bit mindre än de andra så kan det vara så att den har svårt att konkurrera med syskonen. De blir lätt bortputtade. Då kan man dels försöka lägga liten vid tutten när de större sover eller försöka "vakta" den lilla när de diar alla tre så de inte puttar bort den. Hjälper inte detta kan man behöva stödmata lite för att den lilla ska bli stark och komma ikapp. Kanske räcker det med morgon och kväll om den diar bra från mamman. Jag brukar använda en napp (miracle nipple använder jag) tillsammans med en spruta på 1 ml i början. De brukar snabbt fatta. Jag använder KMR mjölkersättning. Den brukar vara bäst.

Det är normalt att de går ned lite första dygnet, men sen ska de vända. Man vill att de ska hålla en viktuppgång på 10-20 g per dygn i början :)
 
Eftersom liten väger en bit mindre än de andra så kan det vara så att den har svårt att konkurrera med syskonen. De blir lätt bortputtade. Då kan man dels försöka lägga liten vid tutten när de större sover eller försöka "vakta" den lilla när de diar alla tre så de inte puttar bort den. Hjälper inte detta kan man behöva stödmata lite för att den lilla ska bli stark och komma ikapp. Kanske räcker det med morgon och kväll om den diar bra från mamman. Jag brukar använda en napp (miracle nipple använder jag) tillsammans med en spruta på 1 ml i början. De brukar snabbt fatta. Jag använder KMR mjölkersättning. Den brukar vara bäst.

Det är normalt att de går ned lite första dygnet, men sen ska de vända. Man vill att de ska hålla en viktuppgång på 10-20 g per dygn i början :)

Jag har försökt få tag på KMR men den verkar vara slut överallt?

Ja jag brukar sitta och kolla så hon får dia och idag tycker jag hon diat varje gång jag varit inne och kollat till dem. Så hoppas på att hon mår bättre nu och går upp i vikt. För mamman blir väldigt orolig när jag ska väga dem och vill inte hålla på med dem mer än vad jag måste. Jag tycker vår 1 ml spruta är bättre än nappflaskan som följde med royal canin mjölkersättningen.

Okey ska väga henne igen om några timmar så får vi se hur det ser ut.
Men håller tummarna att hon gått upp som hon ska.
 
Har du kollat så hon inte har gomspalt? Om allt är okej är det bara att mata på. Mina kattungar har vägrat RCs ersättning, jag kör bara på KMR. Får du inte tag på KMR, ta vilken annan som helst. I nödfall får du köra på vätskeersättning med lite extra socker, uttorkning är det absolut farligaste för kattungar.
 
Har du kollat så hon inte har gomspalt? Om allt är okej är det bara att mata på. Mina kattungar har vägrat RCs ersättning, jag kör bara på KMR. Får du inte tag på KMR, ta vilken annan som helst. I nödfall får du köra på vätskeersättning med lite extra socker, uttorkning är det absolut farligaste för kattungar.

Ja jag har kollat och hon har inte det. Hon har diat väldigt bra idag så hoppas hon har gått upp i vikt nu tills ikväll.
Ja samma här därför jag så gärna ville ha tag i KMR men fick höra den va restad?
Körde på vätskeersättningen igår samt lite mjölkersättning. Men vill inte störa i onödan och idag har hon diat när de andra diat, sovit när de sover etc.
 
Vägde precis lila och hon har gått upp 10 gram sedan imorse! :D woohoo!
Då är det säkert lugnt. Bara fortsätta väga morgon och kväll. Jag köpte två burkar KMR på mitt apotek för ca 3 veckor sedan. Då verkade det finnas i alla fall :). Men det brukar finnas både hos veterinär, djurbutiker och apotek. Bör finnas någonstans. Jag kör alltid pulvret och inte den färdiga.
 
Nu på morgonen låg hon på 105 gram :D Super duper glad över att hon nu börjat komma igång med diande. Har beställt KMR via nätet igår då inget av mina apotek, djuraffärer hade den. Så den ska vara skickad i morse så snart har jag den :). Nej köper också alltid den med pulver.
 
Hur ofta hade ni vägt era kattungar? Har vägt mina tidigare kullar 1 gång om dagen och då på samma tidpunkt.
Men nu har jag vägt dessa 2 gånger om dagen och då går de ibland bara upp 5 gram mellan tiderna.
Så 5 gram på ca 12 h då istället för 10-15 gram på 24 h.

Kanske ska börja göra det bara en gång så min hjärna/hjärta kan få slappna av 😅🙈.

För Lila har gått upp till 110 gram nu 😊.
 
Hur ofta hade ni vägt era kattungar? Har vägt mina tidigare kullar 1 gång om dagen och då på samma tidpunkt.
Men nu har jag vägt dessa 2 gånger om dagen och då går de ibland bara upp 5 gram mellan tiderna.
Så 5 gram på ca 12 h då istället för 10-15 gram på 24 h.

Kanske ska börja göra det bara en gång så min hjärna/hjärta kan få slappna av 😅🙈.

För Lila har gått upp till 110 gram nu 😊.
Första veckan har jag vägt 2ggr/dag, men jag tror att jag har vägmani
 
Hur ofta hade ni vägt era kattungar? Har vägt mina tidigare kullar 1 gång om dagen och då på samma tidpunkt.
Men nu har jag vägt dessa 2 gånger om dagen och då går de ibland bara upp 5 gram mellan tiderna.
Så 5 gram på ca 12 h då istället för 10-15 gram på 24 h.

Kanske ska börja göra det bara en gång så min hjärna/hjärta kan få slappna av 😅🙈.

För Lila har gått upp till 110 gram nu 😊.
Jag brukar väga två ggr/dag i minst en vecka (ibland 2) så jag ser att alla går upp bra. Jag brukar däremot jämföra dygn för dygn. Så väger jag på kvällen jämför jag mot var bebis vägde kvällen innan. På morgonen jämför jag med vad den vägde morgonen innan. Vill att de ska ligga över 10 gram per dygn :)
 
Okey ska se nu om jag får detta rätt.

På 2 dygn så har kattungarna gått upp detta på sedan kvällen 15/8:
Neutral - 20 gram
Lila - 25 gram
Mörk röd - 25 gram

Hahaha kanske ska oroa mig för Neutral istället O_o:angel:
Men de föddes fredag kväll så är idag 3 dygn och väger:
Neutral - 140 gram
Lila - 110 gram
Mörk röd - 135 gram
 
Helt glömt att lägga upp bild 🙈.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200831_201653_717.jpg
    IMG_20200831_201653_717.jpg
    298,1 KB · Visningar: 61

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 049
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 784
Senast: Lime
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 049
Senast: cambodia
·
Övr. Barn Nu har jag helt och hållet tappat förtroendet för sjukvården. Det hela började med att dottern blev rätt sjuk. hosta, feber osv.. En...
Svar
14
· Visningar
1 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp