Nyfödda kattungars vikt!

Hejsan!

Nu är den lilla 9 veckor på dagen och allt va frid och fröjd fram till de fyllde ca 6-7 veckor.
Den lilla som jag döpt till Merida började tappa vikt igen.
Jag började introducera mousse till kattungarna och alla åt förutom Merida.
Jag hade det i stort sett fri tillgång samtidigt som jag hade framme Mother and babycat torrfoder 24/7 i en skål och tallrik.
Men Merida började sakta men säkert hamna bakom de andra i viktuppgång och gick snarare andra hållet.
Jag har försökt få i henne flera olika sorters burkmat, kyckling, köttfärs, kalkon, mousse, torrfoder och det enda jag lyckas få i henne är kyckling, ost, kycklinglever och mousse. Moussen funkade jättebra ett tag och hon gick stadigt upp i en hel vecka. Men nu vill hon inte äta den heller och har nu tappat ca 80 gram på 3 dagar.

Jag bad veterinären att kolla igenom henne vid 8 veckors sprutan och hon kunde inte hitta något fel på henne och sa att så länge hon är pigg och glad så är det inget att oroa sig över.

Men denna viktminskningen med 80 gram på 3 dagar oroar mig :(

Hur tänker ni?
 
Hejsan!

Nu är den lilla 9 veckor på dagen och allt va frid och fröjd fram till de fyllde ca 6-7 veckor.
Den lilla som jag döpt till Merida började tappa vikt igen.


Men denna viktminskningen med 80 gram på 3 dagar oroar mig :(

Hur tänker ni?

Infektion! Kan hon ha diarré, tex? Ibland kan kattungar ha vattentunn diarré som ser ut som kissklumpar i lådan. Kolla även ögon, öron, nos och mun efter infektionstecken och för att se slemhinnefärg . Kolla om hon är uttorkad. Ta tempen!

Om det inte är en infektion kan det finnas något fysiskt fel på kattungen, njurdefekter eller andra sjukdomar. 80 grams viktnedgång på några dagar är inte normalt. Ibland är det tyvärr så att en unge som är lite mindre och klenare vid födseln har någon form av defekt som visar sig med tiden.

Dock ska jag inte skrämma upp dig- det vanligaste är trots allt infektion, och så länge som allmäntillståndet är ok så kan man avvakta och se om kroppen själv löser det på några dagar. Småkatter är känsliga för allt från virus och bakterier till parasiter! Håll strikt kattlådehygien och byt all sand efter max några dagar (om du vet att det är "magsjuka" så är det byte av all sand dagligen som gäller!), desinfektera med kokande vatten/klor/sprit/virkon el.liknande och var lika noga med mat- och vattenskålar, filtar och hela miljön där kattungarna vistas.

Hoppas allt går bra!
 
Infektion! Kan hon ha diarré, tex? Ibland kan kattungar ha vattentunn diarré som ser ut som kissklumpar i lådan. Kolla även ögon, öron, nos och mun efter infektionstecken och för att se slemhinnefärg . Kolla om hon är uttorkad. Ta tempen!

Om det inte är en infektion kan det finnas något fysiskt fel på kattungen, njurdefekter eller andra sjukdomar. 80 grams viktnedgång på några dagar är inte normalt. Ibland är det tyvärr så att en unge som är lite mindre och klenare vid födseln har någon form av defekt som visar sig med tiden.

Dock ska jag inte skrämma upp dig- det vanligaste är trots allt infektion, och så länge som allmäntillståndet är ok så kan man avvakta och se om kroppen själv löser det på några dagar. Småkatter är känsliga för allt från virus och bakterier till parasiter! Håll strikt kattlådehygien och byt all sand efter max några dagar (om du vet att det är "magsjuka" så är det byte av all sand dagligen som gäller!), desinfektera med kokande vatten/klor/sprit/virkon el.liknande och var lika noga med mat- och vattenskålar, filtar och hela miljön där kattungarna vistas.

Hoppas allt går bra!


Nej hon har ingen diarré och veterinären har kollat igenom henna vid 8 veckors vaccinet och hon är ju verkligen pigg och glad. Förutom att hon inte riktigt vill äta :(
Hon har ingen temp eller något annat synligt fel.
Nu de senaste dagarna sover hon dock mer men de leker så mycket på natten så vet inte om jag bara missar när hon leker.
 
Kan uppdatera att hon börjat äta massor igen och gått upp vikten. Ingen aning om vad som hände men som sagt veterinären har lyssnat på hjärtat osv när hon va 8 veckor men fann inga fel på henne.
Men ska fortsätta väga henne varje dag och har kontinuerlig kontakt med veterinären som kollade på henne vid 8 veckors ålder :)
 
Roligt att det gått bra. Nyfödda kattungar väljer var sin spene som är derad i första hand för den får respektives lukt. Om ennstark unge inte blir mätt kan sen försöka putta bort en svagare och dia den spenen också. I de spenar som inte används försvinner mjölken snart. Jag har fött upp många kattungar under årens lopp och jag ger mest yoghurt eller fil och Mjau blötmat, de där stora burkarna med paté och då dom blivit två månader får dom Iams kattungefoder eller Orijens för katter i alla åldrar. Alla jag haft har tålt laktosen i yoghurten men de är bondkatter med inblandning av skogkatt.
 

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
5 908
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 770
Senast: Lime
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·
Övr. Barn Nu har jag helt och hållet tappat förtroendet för sjukvården. Det hela började med att dottern blev rätt sjuk. hosta, feber osv.. En...
Svar
14
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp