nygravid- massa frågor till er erfarna...

S

secret smurf

Hej!

Är här i hemlighet under ett nytt alias :cool: då jag vill vara helt anonym i den här frågan. Testade positivt grav test förra veckan ganska sent, tror jag är i typ v 10, men det har inte blivit av att köpa test förrän nu. Inte så jätteplanerat, men kul i allafall- och lite pirrigt... Har inte berättaat för någon utom maken än, då det ju fortfarande är tidigt och mycket kan hända.

Nu till alla mina frågor:

Vad gör man vid inskrivningen (har fått tid om två veckor)? Inte UL, väl? Men kollar de att fostret lever på något annat sätt? Brukar man ta med man/sambo (alltså den blivande pappan) redan då?

Någon som börjat med folsyra så sent som v 8 (vilket jag gjorde då, när jag började misstänka...) och som det sedan gått bra för? Jag känner mig som världens mest potentiella barnamördare, men jag visste ju inte, och propagandafoldern om folsyra jag fick med kallelsen till inskrivningen var ju minst sagt skrämmande...

Hygien... Bor på landet, har både katter, hund och häst... GÅR inte att hålla kliniskt rent inomhus. Hur farligt :confused:? Tvättar händerna och har delegerat kattlådan till maken, men ändå...

Mår ganska som vanligt, men är tröttare än normalt, har någon gång kännt lite illamående och är öm i brösten, men iget mer. Någon mer som INTE reagerat mer? Tycker det verkar för lite för att vara normalt, när man hör om alla som spyr i parti o minut...

Stort tack för eventuella svar :)
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Har egentligen inga svar på dina frågor mer än att jag ringde till mvc o fick tid till v 11 är nu i v 8, och jag frågade om det var något jag skulle tänka på, hon sa inte ett ljud om folsyra?
Vad är det, o vad är det bra för? Borde ju inte vara sådär superviktigt om de inte sa ngt till mig?

Hygien, tänker du när barnet kommer sen? Tänk på att människan överlevde långt innan det fanns medel för att hålla allt kliniskt rent, inte superrent med stampat jordgolv, inte sant? :smirk:
Däremot har ju allergierna ökat lavinartat de senaste åren, har för mig att de är de senaste 20 men är inte helt hundra...
Så lite skit är väl inte så farligt skulle jag tro? Såklart behöver du ju inte lägga ungen att sova på gödselstacken men du förstår hur jag menar? :p
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Grattis!!!!!!!!!!!!

Vid min inskrivning pratade de bara om att man inte bör dricka alkohol, samt vilka typer av mat man bör undvika. Min sambo var med och har varit med vid alla möten.

Jag köpte folsyra dagen efter jag plussade (alltså v 5) men jag har nog totalt ätit 10 tabletter ( är i v 26 nu) Jag är värdelös på att komma ihåg piller. Min sambo brukar tjata om att jag ska ta vitaminer men det kommer jag bara ihåg en gång i veckan... Bebisen sparkar och far runt precis hela tiden så det är nog ingen fara med hälsan!
Jag har dessutom för mig att folsyra är nästan viktigast INNAN man blir gravid.

Kliniskt rent inomhus måste man inte ha! Bra att du har delegerat kattlådan men annars kan du hålla på med djuren precis som vanlig.

Vad gäller graviditetssymptom kom tröttheten runt v 10 och brösten började växa till gigantiska meloner vid samma tid. De är de enda symptomen jag haft! Alla mår inte illa. Som tur är!

Grattis och lycka till med graviditeten! Försök leva så normalt som möjligt.
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Ha, ha :)! Tänkte mest på om man i sit djurfyllda liv träffar på en massa hemska baciller som man själv inte märker av då man är härdad och van, men som kan skada fostret. Det finns t ex en bakterir som kan finnas i jord och kattbajs som kan orsaka skada. Babyn ska inte sova på gödselstacken (om den nu kommer fram levande i höst) :) :).

Folsyra är en form av B- vitamin som rekommenderas att ta extra tillskott av om man är gravid eller vill bli, då det behövs för celldelningen men inte finns tillräckligt av i den vanliga maten..

Lycka till du med :)!!
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Tack, tack o grattis du med :)! Gjorde ni ingen typ av undersökning vid inskrivningen alls?
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Haha, nej jag tror inte du behöver vara orolig, de sa inget spec när jag frågade, bara att man ska vara som vanligt typ.

Ska kolla upp det där om folsyra, har tänkt att det löser sig med allt men verkar värt att kolla upp.
Något jag börjat (vara mer nogrann med) är Omega-3, som de har kommit fram till är bra för att barnet inte ska bli allergiskt, läste någon artikel om det i DN, finns säkert på deras hemsida om du är intresserad.

Lycka till!
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Nej, ingen typ av undersökning alls. Inte ens ett grav test... Eftersom jag inte hade några symptomer alls var jag inte säker på att jag var gravid öht men BM sa att har man plussat så har man...
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Hej!

Är här i hemlighet under ett nytt alias :cool: då jag vill vara helt anonym i den här frågan. Testade positivt grav test förra veckan ganska sent, tror jag är i typ v 10, men det har inte blivit av att köpa test förrän nu. Inte så jätteplanerat, men kul i allafall- och lite pirrigt... Har inte berättaat för någon utom maken än, då det ju fortfarande är tidigt och mycket kan hända.
Roligt hemligt användarnamn och stort GRATTIS :bump:

Nu till alla mina frågor:

Vad gör man vid inskrivningen (har fått tid om två veckor)? Inte UL, väl? Men kollar de att fostret lever på något annat sätt? Brukar man ta med man/sambo (alltså den blivande pappan) redan då?
Man får lite information av en barnmorska, jag hade med sambon, pratar lite om alkohol och rökning. Får en massa broshyrer om kost och ett litet schema på när man besöker MVC under graviditeten och vad de gör då.
Man räknar på ett ungefär vilken vecka man är i och pratar om ev. tidigare graviditeter och sjukdommar i släkten.

Sen lämnar man sitt urinprov och de kollar efter bakterier.
Det tar och kollar hb, blodsocker, blodtrycket och man får ställa sig på vågen.

Tror även det är då de tar blodprov för att se vilken blodgrupp man tillhör och man får även om man vill, kolla om man har hiv och andra sjukdomar + könssjukdommar.

Jag gjorde inte ens ett grav.test när jag skrev in mig, utan första kollen om det var en bebis där inne var på UL i v.14, då vi trodde jag var i v.18.
Hjärtat lyssnade jag på för 1a gången i v.22


Nästa gång kommer jag välja att göra ett privat UL kring v.9

Någon som börjat med folsyra så sent som v 8 (vilket jag gjorde då, när jag började misstänka...) och som det sedan gått bra för? Jag känner mig som världens mest potentiella barnamördare, men jag visste ju inte, och propagandafoldern om folsyra jag fick med kallelsen till inskrivningen var ju minst sagt skrämmande...

Finns ju många som gått till + v. 20 innan de vetat om sina graviditeter och börjat med folsyra och kanske även järntillskott.

Hygien... Bor på landet, har både katter, hund och häst... GÅR inte att hålla kliniskt rent inomhus. Hur farligt :confused:? Tvättar händerna och har delegerat kattlådan till maken, men ändå...

Varför ska man ni kliniskt rent inomhus? Mår ni dåligt av att det är stökigt hos er? Gör ni inte det så mår bebisen bra h*n också. Vi städar precis lika ofta/sällan nu som innan vi skaffa barn, jag tänkte storstäda innan vårt barn föddes men han bestämde sig att komma ut 6 dagar före BF så det sket sig, så han fick komma hem till ett stökigt hem men har hållt sig jätte frisk.

Toxoplasmos som utekatter kan få kan du även få från grönsaker och frukt, och du måste i princip äta kattbajset för att bli smittad.

Har ni där emot egen brunn kan det ju vara klokt att göra ett vattenprov. (Min son är 5 månader och vi har fortfarande inte fått tummen ur och gjort ett prov :o )

Mår ganska som vanligt, men är tröttare än normalt, har någon gång kännt lite illamående och är öm i brösten, men iget mer. Någon mer som INTE reagerat mer? Tycker det verkar för lite för att vara normalt, när man hör om alla som spyr i parti o minut...

Jag svimmade i v.7 och tuttarna växte annars mådde jag precis som vanligt (förutom hemska foglossningar som började i v.12)

Stort tack för eventuella svar :)

Var så god
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Grattis!
Jag släpade med mig maken på i stort sett alla kontroller, och att dömma av de andra ensamma kvinnorna i korridoren var jag ganska ensam om det.

På mitt första möte gjorde de UL vaginalt, hon såg ut som en liten böna:love: Så ta med dig din karl så han inte missar något! Om inget annat så är det ju ERT barn och det är trevligt att få de där stunderna, hålla handen och mysa.

Jag kräktes kraftigt ca tre gånger, i övrigt mådde jag prima och slapp foglossning. Åt överdrivet mycket jorgubbar och tomater den sommaren, haha.

Bry dig inte om hygienen i övrigt men det är BRA att du inte håller på med kattlådan, och du kan vara lugn med folsyran också. Jag började ännu senare och med andra slarvade jag järnet men båda är friska och krya. Bor också på landet, och ungar har ju överlevt det i sådär 10 000 år, så... ja ni gör nog det också:D
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Vad gör man vid inskrivningen (har fått tid om två veckor)? Inte UL, väl? Men kollar de att fostret lever på något annat sätt? Brukar man ta med man/sambo (alltså den blivande pappan) redan då?

På inskrivningen görs normalt ingen koll av att du verkligen är gravid och att fostret lever. Har du gjort ett vanligt gravtest och mår bra och inte har blödningar så behövs inget sånt. Vi gick på inskrivning båda två. Det var ett ganska långt besök; de var mycket prat; dels om hälsa/kropp osv och även om hur de blivande föräldrarna mår och ser på graviditeten och föräldraskapet. Hur man mår rent allmänt, om man är orolig/rädd mm. Även prat om ifall man har stöd omkring sig (mor- farföräldrar och andra) och så kollar de upp ifall man har några sjukdomar i släkten mm. De kollade nog också (har jag för mig) sockervärde och tar blodprov. Fast ärligt talat; jag vet ju inte om de kanske kollade på urinprovet att jag verkligen var gravid också?!?:confused:

Någon som börjat med folsyra så sent som v 8 (vilket jag gjorde då, när jag började misstänka...) och som det sedan gått bra för? Jag började med folsyra innan jag blev gravid så jag kan väl egentligen inte svara. Men jag tror INTE du ska vara oroad! Ta upp detta på inskrivningen!

Hygien... Bor på landet, har både katter, hund och häst... GÅR inte att hålla kliniskt rent inomhus. Hur farligt :confused:? Tvättar händerna och har delegerat kattlådan till maken, men ändå...
Det enda som jag vet kan vara farligt är just kattbajs (toxoplasmos), men annars är det ingen fara! Jag fortsatte med allt som vanligt. Städade lika sällan som alltid och umgicks med hästen.

Mår ganska som vanligt, men är tröttare än normalt, har någon gång kännt lite illamående och är öm i brösten, men iget mer. Någon mer som INTE reagerat mer? T
Först fick jag lite spända bröst, sen kom den där eeenooooorma tröttheten som höll i sig ett par månader. Mådde lite illa ibland, men ytterst sällan. Jag kräktes inte en gång under graviditeten. Så; dina symptom låter i mina öron fullt normala!

Grattis!! :)
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Folsyretillskott är något som är rätt nytt, du behöver inte vara orolig.
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Brist på folsyra kan göra att barnet får ryggmärgsbråck. Men som sagt det finns ju en massa kvinnor som fött friska barn utan att knapra piller. Jag tog mitt val kvinna både innan och efter jag blev gravid. Men oroa dej inte om du inte gjort det innan.

Grattis förresten :D Du har något helt underbart framför dej!

Med kattskiten är det som pmm säger, du måste i princip äta den för att få i dej bakterierna. Sen är det väl mest unga kattungar som har den?

Jag hade ungefär samma symptom som du, inte speciellt mycket alltså. Lite illamående om kvällarna fram till v 12 men jag spydde inte en enda gång.
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Någon som börjat med folsyra så sent som v 8 (vilket jag gjorde då, när jag började misstänka...) och som det sedan gått bra för?

Grattis!:banana:

Jag började med folsyra sent, och jag var inte jätteduktig på att komma ihåg tabletterna, men det gick bra.
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Om man är duktig på att äta grönsaker som t ex broccoli och spenat eller bönor så får man i sig mycket folsyra ändå. Man ska naturligtvis ta tabletter ändå men jag antar att det bästa är en kombination.
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Hej!
Min barnmorska har aldrig nämnt folsyra.. och som någon skrev har jag hört att det är viktigast att ta den när man planerar att bli gravid (som om det alltid är planerat :angel: )
På inskrivningen ställde dom frågor. Har för mig dom tog blodprov, men de gjorde inget gravtest, de litade helt på mina +stickor hemma!!
Min man har varit med alla gångerna! Det tycker jag är självklart, och han också, vi är 2 om det här! :)

Tror inte du ska oroa dig får hygienen... du behöver ju inte rensa kattlådan med händerna och sen ta i barnet, sunt förnuft kommer man rätt långt med! :)

symptom... har varit trött... ett tag gjorde bobsen lite ont i början och under en period hade jag jätteproblem med huvudvärk!! Men inget kaffe tog bort skallebanken, och att ta hand om sig själv bara liiite extra, alltså vila lite om du känner dig trött, det är ok... jag var orolig mycket i början eftersom jag inte hade några symtom, alla som man läst om... men man ska tydligen vara glad att om man slipper dom ;) så småningom kommer barnet att börja sparka, den "symtomen" räcker tycker jag!! han/hon väcker ju mig när jag vill sova... :(
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Grattis!!

När jag varit på inskrivning så har det varit "invägning", diverse blodprov (bl.a. kollar de blodgrupp, om man är immun mot röda hund, kollar efter hepatit C, syfilis, Hiv osv), mkt information, bl.a. om livsmedel osv.
Min man var med när jag väntade första barnet, men kunde inte vara med den här gången pga arbete på annan ort.

När jag väntade första barnet åt jag inte folsyra alls (det var ingen som sade något om att det var en rekomendation). Inte förrän jag väntade andra barnet och bytte MVC pga flytt så fick jag veta att man "skulle" äta folsyra, och då var jag redan i 6:e månaden. Min dotter (snart 2 år) mår alldeles utmärkt, trots att hennes mamma inte åt folsyra under graviditeten ;)

Kliniskt rent är inte nödvändigt, normal hygien räcker gott och väl. När jag väntade första barnet var vi mitt uppe i en renovering av vårt nyinköpta hus (= dammigt både högt och lågt), jag hade hund och häst. Nu, under den andra graviditeten, har vi 2 katter, och jag kan erkänna att även jag sköter kattlådan ibland. Bara man tvättar händerna efter så är det ingen fara. (mkt när det gäller hälsoråd under graviditeten är överdrivet, men visst ska man tänka på vad man gör, sunt förnuft räcker långt)

När jag väntade första barnet mådde jag oförskämt bra. Pigg, överskottsenergi, inget illamående alls. Enda "symptomet" var ömmande bröst (pga att de växte från liten C till stor F-kupa de första 5-6 veckorna :smirk: Aaaajjj!) Om och hur mkt besvär man får är väldigt individuellt, både från person till person, men även från en graviditet till en annan.
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Grattis grattis!! Åh vad roligt :)
Ville bara säga; Lev som vanligt, greja på som vanligt men lyssna på din kropp. Blir du trött så vila en sväng och ta allt som det kommer. jag slarvade oxå med tabletterna men det blev en rejäl tjej ändå som nu är 14 mån. :) Grejade jag i rabatterna så hade jag gummihandskar på mig och tvättade händerna efteråt. Kattlådan fick gubben ansvara för ;)Varm lycka till :bump:
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Du har fått så mycket bra svar, så jag har inget att tillägga men jag ville klämma in ett supergrattis !! :bump:
 
Sv: nygravid- massa frågor till er erfarna...

Knapplån o svar till alla:

Tusen tack för alla svar - vad ni är gulliga allihop :bump:!!!!

Rapporterar vidare efter inskrivningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp