Nyheter från SWB

Görel

Trådstartare
Moderator
http://www.tidningenridsport.se/Avel/Nyheter1/2016/11/SWB-tar-nya-grepp-2017/

Innehåller bl a att treårstest och kvalitet tas bort och att det istället blir ett unghästtest för 3-4-åringar.

Bedömningsterminen för dessa blir 1 april - 30 juni, alltså inga test på hösten längre.

Bruksprovet blir utan omdömen under provets gång, omdömen ges bara efter ett eventuellt godkännande och hingstar som inte godkänns blir utan omdöme.


Personligen tycker jag att det absolut sämsta är att det inte lämnas omdömen under pågående bruksprov. En stor del av vitsen med att titta och lyssna på bruksprovet är att lära sig mer om bedömning. Det kommer definitivt inte leda till att publiken ökar.
 
Håller helt med om bruksprovet.

Sen känner jag att om unghästtest ligger sent i juni så blir det lite bökigt med betäckning det året. Dvs har man otur kanske man inte kan börja förrän i mitten/slutet av juli om brunsten infaller precis då testet går sent i juni. Känns som det kan motverka tanken med att få unga ston i avel.

Dessutom klurar jag lite på om stoet fått föl som fyraåring och sen ska gå motsvarande kvalitén som fölsto. Då blir det väldigt tajt om hon ska få gå i lugn och ro med föl vid sidan. Blir svårt att hinna få henne färdig i tid.
 
Tycker det är ett skämt med hur bruksprovet hanteras. Det SKA vara transparent för att nämnden ska få förtroende i mina ögon Nu kommer det än mer både vara godtyckliga bedömningar och svågerpolitik i en skyddad verkstad för inbördes beundran. Det är att behandla intresserade uppfödare respektlöst och som mindre vetande.

Kort sagt. Bu för SWB.
 
Tycker det är ett skämt med hur bruksprovet hanteras. Det SKA vara transparent för att nämnden ska få förtroende i mina ögon Nu kommer det än mer både vara godtyckliga bedömningar och svågerpolitik i en skyddad verkstad för inbördes beundran. Det är att behandla intresserade uppfödare respektlöst och som mindre vetande.

Kort sagt. Bu för SWB.

Hur är det utomlands?
 
Tror det är rätt öppet. Kan vara ute och cykla nu, men tror att en bloggare från en stor svensk hästtidning är och rapporterar från ett bruksprov i Tyskland, denna helg....
Stämmer. Hon är dock kanske inte att räkna som 'random' publik då hon är en rätt stor (?) uppfödare själv. Hon verkar besöka samtliga tyska förbund o ska vidare till ännu en visning efter denna.
 
Tror det är rätt öppet. Kan vara ute och cykla nu, men tror att en bloggare från en stor svensk hästtidning är och rapporterar från ett bruksprov i Tyskland, denna helg....

Ja Lena Nyström har väl rapporterat från flera stycken så att de släpper in publik kan vi nog konstatera ;). Å andra sidan är det ju mer en typ av premiering och själva provet går under längre tid utan publik.
 
På en tysk körung får man inga kommentarer på de godkända hingstarna förrän sista dagen. På de ej godkända hingstarna har man på Trakehner körung lite officiell muntlig information på de som ska säljas på auktionen om deras bra och mindre bra sidor.
Tyska bruksprov har ingen publik förrän det är dags för slutprovet sista dagen/dagarna. Där får ju alla hingstar index och poäng.
 
När det gäller Trakehner körung kommer det i deras tidning en skriftlig kommentar på 5 rader på varje godkänd hingst. Jag vet att de får poäng men de publiceras inte i tidningen.
Har däremot en hingstpärm på godkända hingstar godkända i Holsteineravel 1986-2001 där deras poäng de fick vid sin premiering finns med på de flesta.
Går sedan hingstarna tyskt bruksprov får man ju siffror på det mesta.
 
@athena Jag tycker faktiskt inte det spelar någon roll hur det görs i andra förbund. Nån gång får väl SWB ha lite egen stake och våga gå en egen väg? En väg som dessutom ger uppfödarna en betydligt bättre och större inblick i avelsarbetet OM de får reda på VAD nämnden söker. Visst att en kan sitta och titta på unghästtesterna för att få grepp om poängsättning, men jag tror att vi alla kan vara överens om att poängen från treårs inte alltid stämt helt överens med vilka poäng de får senare på bruksprovet (vilket förstås kan ha med dagsform att göra, men ni fattar vad jag menar).

Nej jag tycker inte att detta är en bra utveckling. Nämnden har haft fel både en och två gånger i sina bedömingar om vad som är en lämplig avelshingst. Min känsla blir att de genom att göra så här inte vill stå för sina omdömen på de hingstar som inte går igenom.
 
Ärligt talat tror jag SWB är ett alldeles för litet förbund för att andra ska ta efter oss ;). Vårt prov är dessutom inte värt någonting på kontinenten.

I dagsläget med ettstolicens och den enorma tillgången på hingstar är min bedömning att det är många uppfödare som inte bryr sig jättemycket om vilka hingstar som passerar nålsögat här. Jag tror det är viktigt att vårt förbund följer utvecklingen och anpassar sig till marknaden, annars är det snart ett minne blott.
 
Hade gärna behållt bedömningarna i bruksprovet ser ingen nackdelen med att inte behålla det så.Annars tycker jag det är bra att de slår ihop unghästtesterna.!
 
@athena Att de andra förbunden skulle följa oss tvivlar jag starkt på jag med. Min poäng är att SWB nån gång kan gå sin egen väg istället för att bara apa efter "hur alla andra gör". Våra hingstar blir som inte bättre bara för att nämnden inte vågar stå för poängen de ger dom:p.

Hur menar du? De kommer ju att få poäng.
 
Att testen går redan på våren tror jag inte kommer leda till att fler 4åringar deltar. Sommarbetet som 4åring brukar göra mycket gott, så frågan är hur många 4åringar som är redo redan på våren? Styrkemässigt hinner det ju hända en hel del på 5-6 månader för en unghäst. För jag antar att tex hopphästarna fortfarande ska göra samma höjder?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Till nästa år blir det inga 3-årstester och kvalitetsbedömningar - istället blir det Unghästtester på bred front. Bruksprovet kommer att...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp