För mig känns nyheter som en alldeles nödvändig del av allmänbildninen. Att veta vad som sker i kommunen, regionen, landet och världen.

Att inte aktivt ta del av nyheter känns väldigt märkligt. För de når en ju i alla fall. Fast i annan form. Rykten, lögner, kampanjer. Ett sätt att hålla sig dummare?

Jag läser flera tidningar på nätet (abonnemang) och ser nyheter på play.
 
SVT nyheter och DN först och främst, sen brukar jag läsa kvällstidningar på nätet. Tittar på minst en nyhetssändning på SVT varje dag.

För mig är det självklart att ta del av vad som händer runt omkring mig och att följa samhällsdebatten.
 
Jag följer inte alls, är inte intresserad.
Sen kollar jag ibland för att det råkar vara nyheter på tv just då.
 
Jag följer inte alls. Tycker egentligen att det är intressant och en del av allmännbildningen, men tycker det är för mycket skräp i media generellt och orkar inte riktigt sålla så då blir det nästan ingenting istället.
 
Framförallt SVT Text, Sydsvenskan och Aftonbladet. Följer dessutom flera nyhetssidor på Facebook och får därmed upp nyheter i flödet.
Tycker att det är viktigt att hänga med i vad som händer och sker.
 
Vart läser ni nyheter? Eller ser ni på TV?
Eller följer ni inte nyheterna alls?
Följer inte alls. Stora händelser/nyheter kommer till en ändå. Brukar lyssna på Studio1 (P1) när jag åker hem från jobbet och då har dom nyheter innan. Ibland prickar jag in det.
 
SVT-nyheter i appen.
Lokaltidningen (papperstidning) till frukosten.
DN och SvD i datorn; läser inte alltid båda på djupet.

Lyssnar på P1 i bilen. Ser även nyheterna på TV. Jag tycker det är viktigt att hänga med i det som händer.
 
AB + Expressen + DN + SVD + GPs nätupplagor samt SR + SVT o lite annat, lyssnar väldigt ofta på Forum som sänds i TV2 ofta är det inspelningar från riksdagen.
 
P1 i bilen. DN.se och SvT text. Om det är något som intresserar mig lite extra5 söker jag runt och läser på fler ställen.
 
SVT nyheter appen, sen oftast en nyhetssändning på morgonen (Nyhetsmorgon) och en på kvällen (antingen på SVT eller TV4).
 
Jag följer inte riktigt nyheterna, trots att jag vet att jag borde. Upplever inte att jag missar några stora nyheter ändå, då mycket dyker upp i ens flöde på sociala medier. Har testat att lyssna på olika nyhetspodcasts för att hålla mig uppdaterad, men det funkar sällan mer än någon vecka innan jag slutar. Snart har jag en TV igen och då ska jag fasen se till att kolla på någon nyhetssändning varje dag. (inte minst för att TVn ska få göra annat än samla damm :angel:) Jag önskar att jag hade bättre koll än jag har i dagsläget :)
 
Jag har dragit ner på sådant. Förut lyssnade jag dagligen på flera nyhetssändningar och bläddrade i någon nyhetstidning eller läste lite på nätet. Nu känns det som att det är så mycket skräp rent ut sagt. Usel(!) journalistik blandat med något som verkar vara mer skvallertidning än nyhetstidning, och så sport i mängder som jag är fullständigt ointresserad av. Idag blir det mest att jag bläddrar i lokaltidningar som kommer i brevlådan och kollar upp saker på nätet om jag hör något nämnas på tex radio eller bland kollegor/vänner.

Att få riktigt bra nyheter, utan sju ton reklam, utan skvallertidningskänslan, utan sport... Det skulle jag vilja ha. Och då hellre i tidningsform än på radio, eftersom jag vill kunna ta till mig av nyheterna när det passar och inte pricka in någon sändning en specifik tid.
 
Främst Ekot (SR) på morgonen och ibland även på eftermiddagen. Utöver det så skummar jag Dn.se i stort sett dagligen och har också lagt in flertalet internationella media (amerikansk, brittisk och tysk) så att de hamnar högst upp i mitt FB flöde. Tevenyheter tittar jag nästan aldrig på.
 
Jag följer DN, El País, SvD, AlJazeera, The Guardian, CNN, Jezebel och BBC på Facebook och får upp deras nyheter hela tiden i mina flöden. Så det är sällan jag aktivt går in och läser nyheter utan jag får det naturligt ändå.

Jag tittar aldrig på nyheter.
 
Tv4 nyheterna när jag går upp och när jag kommer hem från jobbet. Och Aftonbladet innan jag somnar. Annars så är de radion på olika kanaler
 
Mest aftonbladet och P1. En del från sociala medier, beroende på vad det handlar om. Är det nåt särskilt som fångar mitt intresse så söker jag upp mer om det på t.ex. svt, sr, lokaltidningar etc. Jag tycker inte jag är så aktiv i mitt nyhetsintag, men jag brukar ha koll på vad som händer ändå så uppenbarligen snappar jag upp en del.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
587
Senast: Bon
·
Samhälle Hur ser ni på risken för bedrägeri om man hyr semesterbostad privat via till exempel blocket? Tänker på det reportaget som var på...
Svar
4
· Visningar
494
Senast: Snurrfian
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
333
Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 205
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp