Nyinriden 6åring

SiZo

Trådstartare
Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början.

Jag fick hem henne för ungefär ett år sedan. När hon kom så var hon livrädd för människor, kastade sig in i boxväggen om man nuddade henne. Så första 2 dygnen fick hon stå inne där jag bara övade på att ta henne. Sedan fick hon gå ut i hage, med grimma på. Varje gång jag tog in henne så tog jag på ytterligare en grimma, så att hon fick öva på det momentet. Hon har alltså stått i en hage bara i sitt liv innan hon kom till mig.

För att korta ner historien lite så har hon som liten fastnat REJÄLT i ett staket, och har ärr runt hela bakbenen. Det är ett mindre mirakel att senorna är hela. Hon är full av spänningar i hela bakdelen + länden. Jag har haft kiropraktor ute 4-5 ggr, ET en gång och en gång till är inbokad. På det så kör jag med min Novasonic på henne, stretchar och masserar varje gång hon jobbas.

Hon är riden ca 12 ggr nu och är en pärla! Super att rida ut på, tvekar inte på något utom vatten såklart (araber är ju ändå ökenhästar).

Det är höger bak som är värst. Det är skvatt omöjligt att få in det. Jag hade hoppats att jag skulle lyckas bättre under ryttare, men får nog inse att det är så pass svårt för henne att det inte kommer fungera. Jag funderar därför på att börja tömköra henne med. Inte något avancerat, utan bara där jag lägger tömmen bakom rumpan så att hon inte kan gå på 3 spår längre, utan går på 2. Och främst i skritt, och kanske nån minut trav om det fungerar mentalt för henne.


Men då till frågan, hur mkt kan man jobba henne? Hon är så himla härlig att rida ut på så jag vill rida så mkt som möjligt egentligen, innan har det blivit 2-3 ggr/vecka ungefär. Kan man lägga på lätt tömkörning på det? Eller är det bäst att stryka uteritterna helt då?

Jag vill helst få upp musklaturen så fort som möjligt då hon ska ha föl 20:e mars. Hon var väldigt tunn när hon kom, noll muskler och revbenen var ganska tydliga, så jag tänker att hon behöver musklas upp lite om hon ska klara en fölning på ett bra sätt. Värt att veta är att hon är röntgad i knän, haser, kotor bak, samt rygg UA.
 
Jag har nyss skickat iväg min sexåring som är inriden som treåring men sen inte så mycket mer. Senaste året har han stått i hage. Rund som en boll och omusklad alltså.

Där räknar jag och fodervärden med iaf sex månaders uppbyggnad. Men t ex skritt går ju att göra hur mycket som helst. Så skulle jag se din med. Men lägga in "vila huvudet"-pauser var tredje mån kanske. Lär komma naturligt om hon är dräktig.

Dvs tömkörning i skritt rakt fram ute eller längs fyrkanten med önskemål om ta in benet lite nu och då skulle jag utan problem lägga in direkt och utan att minska något. Skulle dock inte arbeta på volt eller i högre gångarter.

Sen för att lära sig man kan kliva in med benet kan ju saker som flytta bakdelen osv på stallgången eller på väg till/från hagen göra underverk och utan att slita.

Om tömkörning funkar bättre skulle jag slopa ridningen nu och bara tömköra och stärka. Det viktiga är ju hon lär sig använda kroppen och det gör hon ju lättare utan att balansera ryttare med.
 
Jag har nyss skickat iväg min sexåring som är inriden som treåring men sen inte så mycket mer. Senaste året har han stått i hage. Rund som en boll och omusklad alltså.

Där räknar jag och fodervärden med iaf sex månaders uppbyggnad. Men t ex skritt går ju att göra hur mycket som helst. Så skulle jag se din med. Men lägga in "vila huvudet"-pauser var tredje mån kanske. Lär komma naturligt om hon är dräktig.

Dvs tömkörning i skritt rakt fram ute eller längs fyrkanten med önskemål om ta in benet lite nu och då skulle jag utan problem lägga in direkt och utan att minska något. Skulle dock inte arbeta på volt eller i högre gångarter.

Sen för att lära sig man kan kliva in med benet kan ju saker som flytta bakdelen osv på stallgången eller på väg till/från hagen göra underverk och utan att slita.

Om tömkörning funkar bättre skulle jag slopa ridningen nu och bara tömköra och stärka. Det viktiga är ju hon lär sig använda kroppen och det gör hon ju lättare utan att balansera ryttare med.

Tack för tips!

Glömde visst nämna att hon är bakskygg, ganska så rejält. Tusen ggr bättre nu än för ett år sedan givetvis, men jag kan nog inte gå bakom o tömköra, utan det är på volt jag har tänkt. Och jag vet i ärlighetens namn inte om det kommer fungera att ha töm bakom överhuvudtaget...

Men du har ju rätt, skrittar man bara så sliter det ju inte på kroppen. Hon jobbar ju inte i form direkt än heller, bara nåt steg här o där.
 
Har hon tendenser till bakskygghet skulle jag inte ens prova med töm bakom rumpan. Det har tom icke bakskygga unghästar här kunnat reagera på i början. Så med en med rejäl bakskygghet absolut inte riskera bakslag med töm bakom rumpan så tidigt i utbildningen!

Skulle ha henne vid hand istället och peka med spö för att få henne att trampa undan bakdelen och därmed trampa in med det svaga bak.
 
Har hon tendenser till bakskygghet skulle jag inte ens prova med töm bakom rumpan. Det har tom icke bakskygga unghästar här kunnat reagera på i början. Så med en med rejäl bakskygghet absolut inte riskera bakslag med töm bakom rumpan så tidigt i utbildningen!

Skulle ha henne vid hand istället och peka med spö för att få henne att trampa undan bakdelen och därmed trampa in med det svaga bak.

Det gick jättebra med töm bakom rumpan. Jag gav henne tid att känna efter ordentligt och sedan gick det super!

Hon är helt otrolig den lilla hästen! Gick ganska stadigt i form och jobbade på bra!

Att ha vid hand och trampa in nåt steg här o där upplever jag att det inte ger något. Jag måste ju dels bygga mer muskler på hästen, och ändra muskelminnet. Då måste man ju ändra väldigt många steg.
 
Jag förstår att det är lite svårt att förstå varför jag vågade testa @Alexandra_W

Men den här lilla hästen är inte rädd för något, förutom människor. Traktorer, lastbilar, att någon kör med cirkelsåg så att gnistrorna yr 5 meter ifrån henne rör henne inte i ryggen.

Så jag provade, och hon svarade precis som jag trodde, skritt noll reaktion. Första 2-3 metrarna i trav så var det lite konstigt. Sen var det inte mer med det. Och även om hon blir rädd så tappar hon aldrig huvudet. Jag kan fortfarande hålla henne med en sytråd. Även om hon är så rädd att hon håller på att krypa ur sitt eget skinn.
 
Nejdå jag varken tyst ifrågasatte eller funderade "hur sjutton vågade hon det". Man känner ju dels sin häst, och dels bli det aldrig en "fullständig" bild via nätet. Dvs rejält bakskygg tolkas på ett vis generellt, men känner man hästen känner man ju också om man trots det nog tror att ditt eller datt ska gå bra. Och omvänt - när man tvekat för något trots att det inte borde vara problem. Men känslan brukar vara korrekt just för den är baserad på precis "allt".

Så härligt det gick bra. Då skulle jag, om hon kom till jobb med bakbenet, ersätta ridning (i stort, inte nödvändigtvis sluta rida helt) med tömkörning ett tag. Sen följer det förhoppningsvis med till ridningen :)
 
Nejdå jag varken tyst ifrågasatte eller funderade "hur sjutton vågade hon det". Man känner ju dels sin häst, och dels bli det aldrig en "fullständig" bild via nätet. Dvs rejält bakskygg tolkas på ett vis generellt, men känner man hästen känner man ju också om man trots det nog tror att ditt eller datt ska gå bra. Och omvänt - när man tvekat för något trots att det inte borde vara problem. Men känslan brukar vara korrekt just för den är baserad på precis "allt".

Så härligt det gick bra. Då skulle jag, om hon kom till jobb med bakbenet, ersätta ridning (i stort, inte nödvändigtvis sluta rida helt) med tömkörning ett tag. Sen följer det förhoppningsvis med till ridningen :)

Det enda är att jag skulle vilja öva upp galoppen på henne, och då måste jag skaffa 3 ggr så långa tömmar isf :p
Hon har jättesvårt för galoppen, och jag gissar att det beror på spänningarna i länden. Hon är liksom lite avknäppt där i ryggen. Även om jag tar ner huvudet till marken så är hon lite avknäppt ändå. Och i galoppen gissar jag att hon inte kan knäppa av lika mkt, utan faktiskt måste jobba där.

Sedan stärker ju galopp hennes magmuskler, som hon ju behöver om hon ska klämma ut en fölis :D

Vill jag ha galopp i longeringen så måste jag ge henne hela linan, och så blir det bara ett halvt varv om jag inte verkligen jagar henne. Hon har ju en hel del spänningar kvar, så det är möjligt att det löser sig lite självt när ET kommer hit den 30:e. Och kanske när hon börjar gå på 2 spår självmant så småningom.

Fasen så mkt enklare det hade varit om hon hade varit "vuxen på riktigt" och inte bara på födelsedatumet :p
 
Hon har jättesvårt för galoppen, och jag gissar att det beror på spänningarna i länden. Hon är liksom lite avknäppt där i ryggen. Även om jag tar ner huvudet till marken så är hon lite avknäppt ändå. Och i galoppen gissar jag att hon inte kan knäppa av lika mkt, utan faktiskt måste jobba där.

Den hästen hade jag åkt till klinik med och fått ländrygg och SI-leder ultraljudade på. ET kan ju bara ta bort symptom men det underliggande problemet försvinner inte.
 
Vad menar du att ultraljudet skulle ge?

Vet inte om jag förstår frågan? Ultraljud används för att diagnosticera mjukdelsskador och även skador som sitter djupare in i hästens kropp än vad röntgen når. En häst blir inte spänd på det viset som du beskriver utan en underliggande orsak.
 
Vet inte om jag förstår frågan? Ultraljud används för att diagnosticera mjukdelsskador och även skador som sitter djupare in i hästens kropp än vad röntgen når. En häst blir inte spänd på det viset som du beskriver utan en underliggande orsak.

Finns det någon direkt skillnad i hur man behandlar, är vad jag är ute efter.

Mjukdelsskador brukar mig veterligen tränas/masseras/stretchas bort.
Jag har ingen större lust att raka en häst över länden så här års, framförallt som hon är känslig för kyla och går på lösdrift.
 
SI-led och höftled kan om de är inflammerade behandlas med ledinjektion iaf. Så beroende på problem kan det finnas behandling som skiljer sig från det du nämner.

Det är ju frågan om veterinärerna vågar göra sådana behandlingar på en dräktig häst? De brukar vara väldigt sparsamma med behandlingar de vågar sig på då. Det brukar inte finnas studier på vad medlena gör med det ev fostret.

Hon är ju tusen ggr bättre nu än när hon kom till mig. Då var hela hästen spänd som attan. Nu är det bara området kring länden och korset kvar. Och det blir ju helt ok efter behandling med novasonicen. Jag använder den apparaten själv, och my god så bra den är! Så jag tror inte att det går någon större nöd på henne så länge jag behandlar så ofta som jag gör. Då är det nog bättre att vänta med vidare utredningar tills fölis är ute. Jag tror dessutom att det idag är svårt att hitta veterinär på gotland som har den expertisen. Och att åka båt med en häst som går in i högdräktighet om 2 månader försöker jag nog undvika.

Skulle hon bli sämre så får jag ju givetvis tänka om, men i dagsläget känns det bättre att symptombehandla. Hon är den typen av märr som visar ganska tydligt vad hon tycker och tänker om saker. Och än så länge tycker hon att våra små ridturer är skitkul!
 
Finns det någon direkt skillnad i hur man behandlar, är vad jag är ute efter.

Mjukdelsskador brukar mig veterligen tränas/masseras/stretchas bort.
Jag har ingen större lust att raka en häst över länden så här års, framförallt som hon är känslig för kyla och går på lösdrift.

Ok, då hänger jag med. :)
Hur man behandlar beror naturligtvis på vad diagnosen är. Det kan sitta enbart i muskulaturen men det kan också vara både ligament och/eller skelettskador som ligger bakom. Det går inte att säga innan en ordentlig undersökning är gjord.

I de fall jag har haft hästar som kollats så har det gjorts både rektalt och utifrån men det har inte varit under höst/vinter så de har inte behövt raka för undersökningens skull. Den ena hästen blev dock sprutad med kortison och då rakades naturligtvis den lilla delen där sprutan skulle sättas. Båda dessa hästar visade sig ha artros I SI-leden.

Det orsakar ofta mycket problem eftersom hela hästens motor sitter i den kroppsdelen och den påverkar varje steg hästen tar.
 
Lite nyfiken på hur hon ser ut :) vet att det är OT

Såhär såg hon ut i våras, har lagt på sig lite sen dess
18275150_10155073015006223_9179077917426757247_n.jpg


Vet inte om ni kan se denna? Av förklarliga skäl så kastas ju bilder i rörelse där det syns hur hon ser ut i länden. Här står hon bara rätt upponer i stallgången. Och bilden är egentligen på bebismagen :P
22520107_10155552747751223_1127921121213267233_o.jpg
 
Ok, då hänger jag med. :)
Hur man behandlar beror naturligtvis på vad diagnosen är. Det kan sitta enbart i muskulaturen men det kan också vara både ligament och/eller skelettskador som ligger bakom. Det går inte att säga innan en ordentlig undersökning är gjord.

I de fall jag har haft hästar som kollats så har det gjorts både rektalt och utifrån men det har inte varit under höst/vinter så de har inte behövt raka för undersökningens skull. Den ena hästen blev dock sprutad med kortison och då rakades naturligtvis den lilla delen där sprutan skulle sättas. Båda dessa hästar visade sig ha artros I SI-leden.

Det orsakar ofta mycket problem eftersom hela hästens motor sitter i den kroppsdelen och den påverkar varje steg hästen tar.

Kortison brukar de vara väldigt försiktiga med på en dräktig häst, så med det är det bättre att vänta. Och som sagt, jätteont verkar hon inte ha, även om det såklart stör henne. Jag tror framförallt att hon får mkt mer bärighet i sina rörelser när problemet är ur världen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp