Bukefalos 28 år!

Nykastrerad- agressiv

R8n

Trådstartare
Våran tjej kasterades i förmiddags runt kl. 11:00.

Efter 6 timmar var hon uppe på benen dock något vingligt.

Nu ikväll är hon väldigt låg och sover/vilar mycket. Hon är i vanliga fall kelsjuk av sig och har kommit och stryit sig kring och på en några gånger ikväll men det hela slutar med att hon fräser/morrar åt en och gör utfall.

Antar att det gör ont i hennes sår när hon stryker sig då såret är på högra flanken.

Hur länge kommer hon vara såhär? såret är sytt med invärtes suturer som kommer försvinna av sig själva. Hon blev även öronmärkt och går med huvudet lite på sned.

Lugna en orolig matte nu :o

Har varit med om två kastreringar tidigare, men då har det varit hanar.
 
Sv: Nykastrerad- agressiv

Misstänker att hon har slickat upp ett stygn nu :crazy:

Längst upp mot ryggen så är det ett litet hål som det kommer lite blod från. Måste vi åka in och få ett nytt stygn där?

Hon har fått på sig en tratt nu iaf. hoppas bara att hon inte får av sig den nu under natten.
 
Sv: Nykastrerad- agressiv

Varför hade hon inte tratt när hon kom från veterinären? Det är typ viktigt.

Försök låta katten vara ifred så länge. Konstigt ställe att ha såret på förresten, alla de jag har fått kastrerade har haft sitt "mitt" emellan tuttarna och så lite bakåt.
 
Sv: Nykastrerad- agressiv

Flanksnitt ska tydligen vara bättre för katten för att såret ska bli mindre av vad jag hört.

Vi fick med en tratt som skulle användas om hon slickade för mycket. Men som jag läst här på forumet så ska flanksnittade katter inte behöva tratt?

Hur som helst, idag har såret dragit ihop sig ordentligt och hon slickar inte på såret nämnvärt (ja, vi tog av tratten för att hon skulle kunna tvätta sig ordentigt och nu när hon låter såret vara kan hon slippa den).
 
Sv: Nykastrerad- agressiv

Det är nog ingen större fara du :) Nu är jag ju verkligen ingen expert men låter som om hon kommer bli återställd och glad igen när det har läkt!
 
Sv: Nykastrerad- agressiv

Har kastrerat 3 honkatter, en senast i förra veckan. De har alla blivit mer kelsjuka direkt efter. Lite off och sovit mkt, men vill gärna vara nära. Hur blir hon om du tar av henne tratten?

Jag brukar ta av tratten en stund ibland när jag är med på att missen får tvätta rent sig på övriga delar på kroppen (går hon direkt på såret så åker den dock på igen, då är det för tidigt). När man tar av tratten kommer, för mina katter, alltid den gamla vanliga missen tillbaka igen. Inte lika off, inte lika närhetsberoende, piggare och vaksammare. 2-3 dgr efter ingreppet borde dock inte såret göra så ont längre att katten blir aggressiv pga det. Men det är ju säkert individuellt hur katterna beteer sig i såna situationer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp