Nykastrerad hingst och sto

Julienne

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en liten fråga som jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig att reda ut?
Det är så att jag har kastrerat min minihingst för 3 veckor sedan, då jag ville ha han med ett sto och ha ridlekis med dem. Han har inte varit speciellt hingstig under sin tid som hingst men visst har han vetat vad han är till för. Jag hämtade hem stoet i lördags så de har gått ihop sedan dess.

Jag släppte in stoet till honom för att se vad som hände och hon brunstade som en tok åt honom och han visade intresse men sedan gjorde han inget mer förutom att springa längs staketet till de andra hästarna och vaktade. Väldigt krökt nacke och allmänt hingstig. Detta beteende har han dock slutat med men stoet brunstar fortfarande åt honom men jag har aldrig sett han rida på henne. Men idag fick jag veta av en inackorderad i stallet att han rider/betäcker henne mycket. Hon hade sett flertalet gånger. Men att jag inte sett något är troligtvis för att han är en riktig ögontjänare och gör aldrig saker han vet att han inte får när jag är i närheten. Han klev genast ner när tjejen som såg honom sa åt honom också.

Min fundering är nu vad som är bäst, separera dem och låta hormonerna lugna ner sig och släppa ihop dem senare men ändå hoppas på att de kan gå på lektioner ihop och vara nära varandra utan att de blir tokiga. Eller ska jag låta dem gå kvar ihop och hoppas att de tappar intresset för denna "hobby".

Vad tycker du är bäst för framtiden, jag vill ju självklart helst inte att han ska rida på stona med tanke på infektionsrisker och andra besvär detta medför.

Tacksam för lite tips och råd!
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Risken finns att det kan bli en bebbe om han kastrerades för 3 veckor sedan.
Vet inte säkert hur länge efter kastraktion dom fortfarande är fertila.
Med lite tur kan dom ev. gå ihop i höst/ vinter. Alla hästar är olika.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Veterinären både sa och skrev på det papper jag fick när han kastrerades att han kunde gå med ston efter 3 veckor, men självklart finns det ändå en liten risk.
Men jag är inte så orolig för detta då hon gått med olika hingstar med förhoppning om bebbe 2 gånger, men hon har aldrig tagit sig. Hon har inte tagit sig sedan hon kastade sitt senaste föl väldigt sent så risken finns att hennes kropp säger nej till bebis.

Men skulle det hände ändå så är det ingen fara, de är inte besläktade på något vis och det är min hingst och mammas sto så det är ingen katastrof.


Ja egentligen skulle han väl ha gått själv ett bra tag men jag vill starta min verksamhet och då måste de funka både ihop och med en annan valack samtidigt på banan..
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Fertil utan bollar? Min valack kastrerades som 4 åring, drygt 1 månad senare flyttade han till en annan tränare där han släpptes ihop med en märr ca 4v senare .. han har under hela sitt liv förutom som föl och åring gått själv. I början betäckte han märrn men slutade efter någon dryg vecka, när jag tog hem hästen till mig igen släptte jag ihop honom med mitt ponnysto, henne rörde han inte.

Ett halvår senare bytte vi stall och där släpptes ponnystoet och valacken ihop med en annan valack och en riktig jäkla pissmärr. Min valack och pissmärren blev som galna i varandra, han var å hoppa på henne stup i ett och hon mer sugen än gud vet vad, vi tog isär dom och märrn fick gå själv och efter en vecka när hon slutat brunsta släppte vi ihop dom igen och nu går det hur bra som helst. I början började han rida igen, men slutade efter drygt en dag då han inte visade något intresse för henne, nu är de supertight utan att han far å rider. Inga som helst problem alls i "flocken", de kommer bra överens alla 4.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Dela på dem!

Valacken kan skada både sig och stoet och stoet kan skada valacken! Dessutom så kan stoet få infektioner i livmodern.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Dela på dem!

Valacken kan skada både sig och stoet och stoet kan skada valacken! Dessutom så kan stoet få infektioner i livmodern.

Jag har delat dem, men bara för att han blev för kompis med henne, han skrek efter henne tom när vi va ute och körde.

Jag har funderat lite på en sak, varför skulle det öka risken för infektioner i livmodern mer när han är valack än om det vore planerat och han va hingst ännu...? Då får ju hingsten gå med stoet hela sommaren utan problem.. Varför värre problem för att han är kastrerad? :confused:

Och skaderisken i övrigt är ingen fara (om man bortser från risken att han sticker in den fel eller skadar på annat vis med den, men där är samma fråga, om det var en planerad betäckning då..), de är absolut inte elaka mot varandra och lekarna han hade tillsammans med sin bror tidigare, då kan man börja snacka om eventuell skaderisk..
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

KL
jag tror att dom flesta valacker faktiskt betäcker ston, har hört otroligt många ägare påstå att deras valack betäcker aldrig och sen när inte ägaren är där så visst betäcker han. Det är inte många som vet vad deras hästar gör under dagarna när dom inte är där.

Jag har funderat lite på en sak, varför skulle det öka risken för infektioner i livmodern mer när han är valack än om det vore planerat och han va hingst ännu...? Då får ju hingsten gå med stoet hela sommaren utan problem.. Varför värre problem för att han är kastrerad? :confused:
Har för mig att det har med att göra att valackar inte är lika renliga som hingstar är. Att hingstar är mera självrengörande, eller nåt sånt. Har säkert fel men fått för mig att jag hört det.
Och skaderisken i övrigt är ingen fara (om man bortser från risken att han sticker in den fel eller skadar på annat vis med den, men där är samma fråga, om det var en planerad betäckning då..), de är absolut inte elaka mot varandra och lekarna han hade tillsammans med sin bror tidigare, då kan man börja snacka om eventuell skaderisk..

Skaderisken är stor på många sätt, stoet kan sparka valacken om stoet inte vill, valacken kan sparka stoet om hon är för jobbig. Och det är riskabelt med naturlig betäckning också, men det är ju en risk som man tar. Sen slutar väl hingstar även betäcka när dom har gjort klart sitt, valacker har en tendens att kunna hålla på hela tiden vilket gör att stoet lätt tröttnar.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Har för mig att det har med att göra att valackar inte är lika renliga som hingstar är. Att hingstar är mera självrengörande, eller nåt sånt. Har säkert fel men fått för mig att jag hört det.

Detta tror jag inte på i mitt fall iaf, jag har inte märkt någon skillnad i renlighet på min herre iaf. Han är trots allt 5 år nu så han har ju alla hingstbeteenden han hade innan kastreringen kvar. Det var dock inte mycket annat än just att bajsa i en hög och gärna markera över någon annans bajshög och kröka nacken mot andra hästar. Förutom det märkte man inte han va hingst förrän nu när stoet kom och lärde han hur han ska göra :d


Skaderisken är stor på många sätt, stoet kan sparka valacken om stoet inte vill, valacken kan sparka stoet om hon är för jobbig. Och det är riskabelt med naturlig betäckning också, men det är ju en risk som man tar. Sen slutar väl hingstar även betäcka när dom har gjort klart sitt, valacker har en tendens att kunna hålla på hela tiden vilket gör att stoet lätt tröttnar.

Ja detta kan jag hålla med om, men sparkarna detta sto skulle ge honom är långt ifrån de sparkar han fick av sin bror. Och jag tror inte han skulle sparka henne om hon säger ifrån då han är väldigt låg i rang och ger sig om någon säger emot.
Och i detta fall så hann iaf stoet aldrig ge sig, det var hon som hämtade honom hela tiden, körde upp rumpan i ansiktet på honom och peppade honom, så jag tror den kåtaste av dem va stoet i detta fall :grin:
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Det handlar om renligheten i skapet och den är inte alls lika bra hos en valack som hos en hingst. man riskerar infektion med hingstar också och det är därför man inte ska låta dem gå tillsammans hela tiden.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Det handlar om renligheten i skapet och den är inte alls lika bra hos en valack som hos en hingst. man riskerar infektion med hingstar också och det är därför man inte ska låta dem gå tillsammans hela tiden.

Så du menar alltså att en hingst har "inbyggd" renlighet i skapet till skillnad från en valack? Eller handlar det om att ägare till en hingst rengör oftare än till en valack? Jag har kollat på min och hans skap är vad jag anser iaf rent. Ingen gammal hud eller annat skorv.
Hur gör man för att minimera risken för infektion med en hingst? Då borde man kunna göra samma sak med en valack tänkte jag..
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Hingstar renar sig genom att tömma sig minst en gång om dagen vilket en valack inte gör varpå det är fullt av mysiga gamla bakterier i deras inre system alltså inget du kan göra något åt som ägare, därför skall man aldrig någonsin ha betäckande valacker med ston de är totalt bannlysta, även om man inte bryr sig om att stoet blir sterilt av infektionen så kan det vara rejält plågsamt för stoet också, vet ett sto som hade gått med betäckande valack som vid upptäckten av infektionen ett par år efter detta hade många liter rent tjockt gult var i livmodern, behöver väl knappast säga att det stoet inte mådde bra.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Hingstar renar sig genom att tömma sig minst en gång om dagen vilket en valack inte gör varpå det är fullt av mysiga gamla bakterier i deras inre system alltså inget du kan göra något åt som ägare, därför skall man aldrig någonsin ha betäckande valacker med ston de är totalt bannlysta, även om man inte bryr sig om att stoet blir sterilt av infektionen så kan det vara rejält plågsamt för stoet också, vet ett sto som hade gått med betäckande valack som vid upptäckten av infektionen ett par år efter detta hade många liter rent tjockt gult var i livmodern, behöver väl knappast säga att det stoet inte mådde bra.

Usch nej det förstår man ju! Men när slutar de tömma sig då? Jag har aldrig sett min tömma sig, men man står ju inte heller och kollar varenda minut förstås.. Försvinner det iom kastreringen så det är borta från den dagen eller när slutar de? Och är det helt säkert att alla hingstar gör det? Vart kan man läsa om sådant här? Tycker det är intressant!
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Det är fortfarande inte bra för stoet oavsett om valacken fortfarande renar sig eller inte. Men visst vill du riskera infektioner och avsparkade ben så kan du ha dem tillsammans.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto

Det är fortfarande inte bra för stoet oavsett om valacken fortfarande renar sig eller inte. Men visst vill du riskera infektioner och avsparkade ben så kan du ha dem tillsammans.

Haha nej jag vill inte riskera någon infektion i livmodern, avsparkade ben förkommer på större hästar men dessa är 85cm höga så där blir det nog inga avsparkade ben direkt..

Men om du hade läst högre upp så hade du sett att jag redan särat på dem.. Men du behövde kanske få avreagera dig lite, buke i ett nötskal.. :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Stereo
·
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp