Nykastrerad honkatt

T

thea

För en vecka sedan kastrerades min konkatt (10 månaders Maine Coon), själva såret har sett fint ut ända sedan dag 1.
Men nu när hon låg i mitt knä, la jag henne på rygg för att kolla såret och då upptäckte jag att under själva såret är det en större "bula". Bulan är väl ungefär lika stort som såret i längd (5-6 cm?) och ca 2 cm i bredd.

Vi ska tillbaka på återbesök nu på onsdag, men jag tänkte höra med er om ni vet vad detta är? Är det ofarligt eller tycker ni att jag ska ringa till vet och kolla det?
 
Sv: Nykastrerad honkatt

Zizze hade också en lång "korv" längs såret och petar man på den så är den lite rörlig. Det var sårvätska och är ofarligt. Det förvinner av sig själv (men ser lite otrevligt ut). Förutsatt att katten i övrigt verkar må bra förstås.
 
Sv: Nykastrerad honkatt

För en vecka sedan kastrerades min konkatt (10 månaders Maine Coon), själva såret har sett fint ut ända sedan dag 1.
Men nu när hon låg i mitt knä, la jag henne på rygg för att kolla såret och då upptäckte jag att under själva såret är det en större "bula". Bulan är väl ungefär lika stort som såret i längd (5-6 cm?) och ca 2 cm i bredd.

Vi ska tillbaka på återbesök nu på onsdag, men jag tänkte höra med er om ni vet vad detta är? Är det ofarligt eller tycker ni att jag ska ringa till vet och kolla det?

Nästan alla får så, det är en svullnad runt dom inre stygnen och inte farligt alls. Så länge själva såret inte varar eller är jätterött så är det inget att bry sig om. Försvinner efter ett tag. Med tanke på hur vanligt det är så tycker jag det är underligt att veterinärerna inte upplyser om detta faktiskt.
 
Sv: Nykastrerad honkatt

tack för svaren!
Själva såret ser väldigt bra ut så jag är inte orolig över infektion eller så.
Bella är verkligen sig själv, busig och kelig. Hon är bara förbannad över tratten såklart ;)

Ja det är knepigt att de inte sa det, om det är så vanligt :crazy:.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 431
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 886
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 767
Senast: mackan
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 419
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp