Bukefalos 28 år!

Nykastrerad + promenad?

pepp

Trådstartare
Ni som haft nykastrerade hanar, hur har ni gjort med promenader? Totte knipsades igår och är pigg och glad om än apatisk inne med tratten, ute struttar han som en struts... Vi har bara gått runt kvarteret på cirka en kvart så han ska få kissa.

Räcker det eller kan man gå längre också, eller riskerar man att såret kan öppna sig eller att han får skavsår?

Emma
 
Sv: Nykastrerad + promenad?

Vi undvek den värsta svåra terrängen de första dagarna, då instruktionen var koppelpromenad. Sen blev det bergsbestigning typ.
 
Sv: Nykastrerad + promenad?

Är hunden pigg och på G så går jag lugnt 30-45 min på "väg" - dvs inte ut i "terrängen" - skogen/högt gräs/ris osv.

Sedan låter jag dem faktiskt vara konvalecenter i ca 5-6 dagar och rastar dem inte lösa under den tiden.

Håll bara koll på svullnad och/eller hudirritation.

/Swat
 
Sv: Nykastrerad + promenad?

Jag gick bara runt kvarteret första dagarna (5-10min) och i koppel på tomten. Han fick inte vara lös alls. Min hane åkte på komplikationer och det samlades vätska i pungen där kulorna legat. Han mådde bäst av att inte röra sig alls just då.
Friktionen av benen/pungen gjorde att det blev ännu värre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 161
Senast: et_flickan
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 934
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 394
Senast: Varmblod90
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 156
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp