Nylanders bomfria sadel.

P

pippi27

Någon som har erfarenhet av denna?
Har en islänning för inridning och skolning hemma och han har en sådan. Var skeptisk först men läste på Nylanders hemsida att den skulle vara så bra men efter att ha provat den så delar jag inte den uppfattningen.
Tycker inte att den ligger bra, den snurrar runt, och jag undrar över hur tyngdfördelningen i sadeln blir? Själv tycker jag inte att den fungerar att rida korrekt i men undrar nu om någon annan har testat sadeln?
 
Vad jag har hört så är det bara billigt skräp. Vill man ha en bra fungerande bomlös sadel så får man lägga ut lite mer pengar.
 
Jag har haft en sån hemma för prov, och jag lämnade tillbaka den utan att rida i den. Det var ungefär som att försöka spänna fast en fåtöljplymå på hästen, den formade sig inte ett dugg efter hästen. Dessutom var den gigantiskt stor, såg ut som om en muterad fästing höll på att anfalla hästen. Dessutom hade jag svårt att komma upp på hästen eftersom den är så hög (nästan 20 cm tjock).

Det är en stor tjock kudde med stigläder och gjord helt enkelt.
 
såg ut som om en muterad fästing
:rofl:
Precis!
Skönt att det är fler som inte förstår vitsen med denna sadel.
 
Jag har den som extrasadel och är jättenöjd! När den kom hem fick jag visserligen en smärre chock, den såg verkligen ut som någon skrev här uppe, som en fotöljdyna. Men efter 4-5 ritter (som var tämligen livsfarliga eftersom sadeln gled från sida till sida innan den hade format sig) är den nu superskön, säker och har format sig HELT efter hästen.

Sedan är kvaliteten inte så bra kanske, men eftersom det inte fanns några kvalitetsbomlösa sadlar ute på begagnatmarknaden och mina hästar annars måste ha 38-40 i bomvidd och har specialbeställda kvalitetsbomsadlar för minst 17 000, så var den billig för mig. 2 års garanti vill jag minnas att det är i alla fall, och JA, kollad av sadelmakare/provare för passform.

Den är fruktansvärt ful när den är ny, men ger man den en chans och rider några gånger så blir den jätteskön och tämligen... ja, snygg på bomlösa sadlars vis... Tycker jag i alla fall!
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 664
Senast: caballus
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 959
Senast: tanten
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 774
Senast: Pilot
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 992
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp