Bukefalos 28 år!

Nymfkakadua eller undulat?

L

Linneas_

Jag vet inte om jag vill ha en nymfkakadua eller en undulat!
Jag ska bara skaffa en fågel men jag kommer att vara med den mycket.
Vilken tycker ni :confused:
 
För det första bör du skaffa två då fåglar är flockdjur!

Men annars spelar det ingen roll.

Nymfar är stora men låter väldigt högt/mycket när dom sätter den sidan till

Undulaterna är små och låter inte lika högt som nymfarna.

Båda fågelarterna är lätta att få tama och sköta om.
 
Tycker absolut Underlat. :love: Jag har själv två och dom är fina och roliga att bara se på, och pratar med en om man kommer i närheten annars är de ganska lugna. kram.
 
Ha ha jag ska säga dig att en UNDULAT (inte UNDERlat som många säger :devil: ) kan allt låta MYCKET värre än en nymf!
 
Har själv velat där länge, men ska ha två nymfar.

Och du måste ha TVÅ.

Så vitt jag förstått är nymfar socialare och mer personliga, mer människolik på nåt sätt, vilket jag tycker verkar otroligt charmigt. Och lite mer att ta i än en undis.

Fast egentligen skulle jag vilja ha en nymf å en undis men det får jag inte för TCJ. ;) :p Hon förklarade med stor inlevelse hur elakt det var, haha.
 
Shit the same vad andra tycker. Köp dig du en undulat eller nymf till att börja med, det är mitt råd. Försök få tag i en tam, privatuppfödd och ej från djuraffär.
Du kommer ändå vara tvungen att köpa en till för tillslut blir du sugen på att avla! :D (Tro mig jag vet!!)

Kanske de är flockdjur, men om man har en undulat tyr den sig mycket mer till matte/husse. Och hade jag haft möjlighet hade jag mycket hellre haft en tam än två halvtama som nu!

Lite ord från mig, och ni behöver inte explodera. Jag vet att jag är en "djurplågare". :devil:
 
Shit the same vad andra tycker. Köp dig du en undulat eller nymf till att börja med, det är mitt råd. Försök få tag i en tam, privatuppfödd och ej från djuraffär.
Du kommer ändå vara tvungen att köpa en till för tillslut blir du sugen på att avla! :D (Tro mig jag vet!!)

Kanske de är flockdjur, men om man har en undulat tyr den sig mycket mer till matte/husse. Och hade jag haft möjlighet hade jag mycket hellre haft en tam än två halvtama som nu!

Lite ord från mig, och ni behöver inte explodera. Jag vet att jag är en "djurplågare". :devil:

Jag håller faktisktmed dig, jag tänker skaffa en och sedan kanske det blir en till efter den har blivit tam.
Undulater är ju lika mycket flockdjur som andra fåglar och det finns många som har andra större fåglar utan en kompis.
Bara för att undulater är mindre betyder ju inte det att de behöver en kompis mer än någon annan fågel.
 
Enig! Så jag är også en djurplågare... :crazy: Men bruk MYE tid på fuglen!!!
 
Jag tycker att det är kul att folk tycker att det är okej att hålla fåglar ensamma, men hade någon hållt en häst ensam, då hade det blivit ett jävla liv. Flockdjur som flockdjur.
 
Nog kan en ensam undulat må bra, bara man är med den mycket.
Hundar är vell också flockdjur, men inte är det nån som klagar om man bara har en hund. Antagligen för att man umgås så mycket med en hund men det kan man göra med en undulat också. :banana:
 
Nog för att jag tycker ju att även hundar bör vara fler, men jag antar att det inte hör hit...

Hundar har en annorlunda syn på sin ägare än en undulat har. Det går inte att jämföra de, de är två helt olika arter med totalt olika beteenden. En hund ser sin ägare som en medlem i flocken, i de bästa fall ledaren - en undulat gör inte det. Visst kan den bli tillgiven och älska dig, men du blir inte medlem på samma sätt. När den sitter i buren, hur ska den då kunna mata dig? Putsa dina fjädrar, som inte existerar? Då sitter den ju där, alldeles ensam. Eller har du tänkt sitta hemma med den lös dygnet runt? Det blir fortfarande inte samma sak, och jag tror nog att du borde göra annat än att sitta och hålla din undulat sällskap dygnet runt.

Fortfarande ingen som har svarat på min fråga: vad är viktigast - en tam undulat eller en välmående undulat?
 
Hur är det med det här att det skulle vara svårare att få dem att tala om man har två fåglar istället för en...*pust* :o
Min kära mor har alltid hytt med handen och sagt att "man ska bara ha en .. Annars börjar de inte prata"
Hon menar att de blir för beroende av varandra då..
Kanske man kan skaffa en först och få den tam och lära den att prata och sen skaffa en till??

Jag ska skaffa en undulat snart för jag vill ha lite mysigt tjatter omkring mig...*saknar det*
Jag ska INTE ha en nymfparakit i alla fall...Det har jag haft en och den gav jag bort efter två veckor.
Hon var tam och kunde prata 5 meningar eller fraser + att hon skällde som en hund.. *jättegulligt* :love:
MEN hon skrek ibland (flera ggr/dag). Alltid när man skulle diska t.ex. Då satte hon igång och tjuta som en mistlur..
Min dotter på då 1.5 år vaknade ju hela tiden...*morr*
Så henne gav jag bort till "bättre behövande... :D
Jag har alltid haft undulater och de skriker inte så + att jag har mer erfarenhet av dem....*längtar*
De kommer inte upp i de ljudnivåerna i alla fall..
Lycka till med fågelköpet!
PS: Jag har aldrig haft två fåglar samtidigt. Det har funkat alldeles utmärkt. Suttit i mitt hår och fixat när jag har gjort annat och så där..

Är förresten Nymfkakadua och Nymfparakit samma sak?? :confused: :confused:
 
Hur är det med det här att det skulle vara svårare att få dem att tala om man har två fåglar istället för en...*pust* :o
Min kära mor har alltid hytt med handen och sagt att "man ska bara ha en .. Annars börjar de inte prata"
Hon menar att de blir för beroende av varandra då..
Kanske man kan skaffa en först och få den tam och lära den att prata och sen skaffa en till??

Jag ska skaffa en undulat snart för jag vill ha lite mysigt tjatter omkring mig...*saknar det*
Jag ska INTE ha en nymfparakit i alla fall...Det har jag haft en och den gav jag bort efter två veckor.
Hon var tam och kunde prata 5 meningar eller fraser + att hon skällde som en hund.. *jättegulligt* :love:
MEN hon skrek ibland (flera ggr/dag). Alltid när man skulle diska t.ex. Då satte hon igång och tjuta som en mistlur..
Min dotter på då 1.5 år vaknade ju hela tiden...*morr*
Så henne gav jag bort till "bättre behövande... :D
Jag har alltid haft undulater och de skriker inte så + att jag har mer erfarenhet av dem....*längtar*
De kommer inte upp i de ljudnivåerna i alla fall..
Lycka till med fågelköpet!
PS: Jag har aldrig haft två fåglar samtidigt. Det har funkat alldeles utmärkt. Suttit i mitt hår och fixat när jag har gjort annat och så där..

Är förresten Nymfkakadua och Nymfparakit samma sak?? :confused: :confused:

Alltså jag har bestämt mig nu för att skaffa en undulat och få den tam först...Sen kanske jag skaffar en till om det känns som att den behöver en kompis.

Jo det är samma sak, nymfparakit och nymfkakadua...Jag tror att nymfkakadua är det rätta namnet.:)
 
Det är fullt möjligt att tämja flera undulater på en gång, man behöver bara ge de mer tid att bli tama (vilket egentligen blir mycket mindre tid än en ensam eftersom de ska ha sällskap dygnet runt)

Ställer samma fråga till dig, vilket är viktigast - att undulaten blir tam eller att den mår bra?

_Linneas: Undviker du att svara på frågan för att du vet att du har helt fel men är för "stolt" för att erkänna det tro? :smirk:
 
Nu måste jag säga, alltså snälla!

Känner Linneas_ och det är klart att hon vill att fågeln ska må bra vilket den fågel som får henne som matte kommer att göra. Hon skriver dessutom att hon kanske skaffar en till efter ett tag om hon känner att fågeln verkligen behöver ytterligare sällskap. Vet flera ensamma undulater som är lyckliga ensamma och inte har behov av en till men också de som verkligen inte trivs och det beror ofta på bristande engagemang från ägaren, lite utrymme, liten kontakt med ägare, få saker att aktivera sig med osv.

Denna fågel kommer inte heller att vara själv i lgh. Jag delar under de två följande läsåren lgh med henne och jag är på G att skaffa en amazonpapegoja. Visserligen en helt annan art och stor storleksskillnad så så stort utbyte lär de inte ha av varandra (kommer ej att få träffas på nära håll pga skaderisk)

Just det EN amazonpapegoja. Kalla mig självisk men jag varken vill eller har råd med 2 st. Många har endast 1 papegoja och har en papegoja som trivs alldeles utmärkt. Nån gång i framtiden kanske jag skaffar ytterligare en amazon, det får tiden utröna.

Sen pga vissa folks uttalanden så skulle det vara intressant hur stor erfarenhet dessa har av papegojor..... och hur mkt de endast har läst till sig genom mer eller mindre bra texter.

Sen så finns det vissa här i tråden som nämnts som så goda djurägare som håller sina fåglar i par men som mig veto inte gör det :confused:
 
Jovisst, och det är ju bra. Men fram tills dess då? En människa är inte samma sak som en fågel och flockdjur behöver sällskap av samma art.

Ja, jag tycker det är väldigt själviskt. Som sagt, de är flockdjur. Nu vet inte jag om vanligaste priset för en amason är runt 4000 som jag såg nånstans att det kostade hos uppfödare, men om du inte har två, hur har du då råd med veterinär? Om den råkar illa ut, behöver en operation, hur gör du då?

Klart man tror den mår bra, papegojan blir ju glad över sällskapet när man väl är hemma, det säger ju sig självt. Men när du inte är där, hur vet du att den mår bra då?

Jag må inte vara kunnig, men jag har sunt förnuft, lyssnar på mer kunniga och framför allt - jag sätter djurens behov framför mina egna, vilket ni inte verkar göra.
 
4000kr kostar ingen amazon snarare det dubbla. Veterinärräkningar kommer jag ha råd med pga att jag "såklart" har fågeln försäkrad och har redan nu börjat lägga undan pengar till en "nöd-kassa" där det alltid ska finnas pengar till just för nödfall.

Att vi inte är mån om djuren kan du inte säga då du inte vet nåt om oss. Har själv även TVÅ undulater, har haft TVÅ nymfar och ytterligare en undulat (dessa dog pga ngn sjukdom som fördes in med ny flockmedlem, och JA jag tog de till veterinär direkt) friflygande i ett rum+korridor (och den tama nymfen fick följa med i hela huset). Satsade flera tusen på en bur som de skulle få vara i, den lilla tiden de var tvungna (vill inte ha mina djur inlåsta själva annat än i nödfall) ,pengar jag kunde ha lagt på annat och låtit de bo i en mindre bur.

Det är skillnad på att ha en fågel som man största delen av dagen har med sig ÖVERALLT och en fågel som bor i sin bur och får komma ut och flyga/umgås nån timme per dygn. Det är STOR skillnad, det första anseer jag helt OK medans det andra förkastar jag helt.

Är du insatt i fåglars dygnsrytm? I de arter du pratar oms sociala beteende? Har du SJÄLV studerat noggrant en enskild individ, ett par, en liten flock av de arter du pratar om under minst ett dygn?
 
Ok. Såg iaf nånstans nån amason för 4000 från uppfödare. Kan ha blandat ihop dock :o

Skrev inte att ni inte är måna om djuren, skrev att det inte VERKAR så. Som du just sa kännar jag er ju inte, så jag kan inte veta.

Nej, jag är inte så insatt i sånt. Det enda jag vet är att de är flockdjur och att flockdjur bör ha en artfrände för att må bra. Och det enda jag har sett är att när mamma hade tre undulater var en väldigt ensamoch mådde dåligt av det (de andra två är ett par och Stackarn blev väldigt utanför), när hon sedan skaffade en till blev Stackarn överlycklig - Donna och han bildade par istället.
 
men hade någon hållt en häst ensam, då hade det blivit ett jävla liv.

Jag har faktiskt hunden ensam OCH även min häst (ska ni hänga mig nu? :smirk: :devil: ). Även min kanin har bott ensam men har nu en kompis. (Faktiskt har jag TVÅ undulater :p )
Kan tilläggas att hästen har sällskap över sommaren av en annan häst, men har stått ensam sedan december till nu.

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion huruvida gravt djurplågeri det är att ha ett flockdjur ensamt. Jag viger mitt liv åt mina djur och det räcker. Jag vet att de skulle må bättre av att ha en kompis, men de mår ju redan bra - räcker inte det?

Dessutom är min häst likt förbannat inte ett dugg förtjust i sin hästkompis, han är en enstöring...
 

Liknande trådar

Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
419
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 720
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
873
Senast: Ananazen
·
Hemmet Jag har aldrig lyckats hitta någon fin stjärna till granen. Jag har en som duger, men har aldrig hittat DEN liksom. Allting är liksom...
Svar
7
· Visningar
369
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp