Nymfparakiter

D

Daughterofstorms

Nu är det såhär att jag har en nymfparakit hona på ca 1 år. Hon bor tillsammans med min 3 åriga hane och de parar sig friskt. Så var det bara det där med att jag inte vill ha några ungar. de bor tillsammans för sällskapet. Problemet är att honan lägger en massa ägg.

Hittills har vi gjort så att vi tagit bort dem efter ca 1 vecka, alltså låtit henne ruva dem ett tag, för att hon inte skall lägga nya. Detta funkade dock inte eftersom hon nu är igång igen. Jag vet att det inte är bra för henne att lägga så mång aägg som hon gör. (3 st den senast veckan och lika många förra månaden.)

Kalkbrist är ingenting som jag vill råka ut för. Finns det någon som har några beprövade förslag på hur jag skall få henne till att sluta lägga ägg?

/Tack på förhand
Elise
 
Sv: Nymfparakiter

Har hon tillgång till holk?

Vi hade några nymfparakiter för några år sedan bl.a. ett avelspar, de parade sig aldrig om de inte hade holk men de fick två kullar, efter att vi gett dom tillgång till holk

Hade även en dam som fick för sig att lägga ägg på burgolvet nån gång då och då med sig själv.
 
Sv: Nymfparakiter

Nope, ingen holk. Vill som sagt inte ha några ungar ;) Hon lägger sina ägg på golvet i buren.

/Elise
 
Sv: Nymfparakiter

fungerar det inte å lägga dit låtsas ägg? får hon ruva bäst hon vill och hon borde ju då inte lägga nya.. men jag vet inte om man kan göra så.. eller?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 459
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: MissFideli
·
Övr. Djur Hej! Vi har köpt 4 zebrafinkar för nån vecka sen 2 honor och 2 hanar som är ca 6 månader gammal. 2 hanarna bråkade väldigt vild med...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 838
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp