Nyordslista 2019

Dra åt helvete-kapital är min favorit :rofl:

Lite som att man hoppas att Frida Öhrn har en riktig "håll käften -låt" i nästa Melodifestival :laugh:
 
Bland annat ordet Rikssvenska är ett begrepp, som återfinns i SAOL. Men i SAOL beskrivs endast stavning och ordklass, inte innebörden av orden på så sätt som du formulerat dem i din trådstart.
1. Jag har inte formulerat någonting i min trådstart angående nyorden vi diskuterar. Formuleringarna får Institutet för språk och folkminnen stå för, som jag citerat.

2. Har du någon uppfattning om huruvida antalet ord skiljer sig mellan ditt exempel 'Rikssvenska' och de nyord vi diskuterar? Det är min huvudpoäng.
 
Växtbaserat kött
Vegetabiliska livsmedel som har tillverkats för att efterlikna kött i smak, konsistens och utseende.
Ju mer jag tänker på detta, desto mer kass tycker jag att det här nyordet är.
Två vanliga ord som kombineras ihop, och fås på så sätt att tillföra - ingenting.
Lite som Elektrisk bil. Eller Smart telefon.
Eller Fossilfria fordon, som i nedanstående nyordsförklaring:

Grönt körfält
Ett körfält som Trafikverket planerar, som bara ska få användas av förare till fossilfria fordon.
(...två vanliga ord som kombineras ihop, och fås på så sätt att tillföra - ingenting...)
 
Senast ändrad:
Hmmm, fick mig också att att tänka på "växtbaserat kött" - vaddå kött :confused:
Kött är ett eget definierat ord https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/kött
Det kan således inte finnas tillsammans med ordet växtbaserat.
Syntetiskt gummi, konstsilke, akrylglas... Jag tror det får anses som ett gångbart sätt att benämna imitationskopior i annat material. Men då ska det verkligen vara det man menar, något som strävar efter likhet i egenskaper - inte div. vegetabiliska produkter som bara ersätter köttets plats i en måltid. (Sen kan livsmedelslagstiftningen ha synpunkter på vilka benämningar som används, nu tänker jag på den språkliga gångbarheten)
 
1. Jag har inte formulerat någonting i min trådstart angående nyorden vi diskuterar. Formuleringarna får Institutet för språk och folkminnen stå för, som jag citerat.

2. Har du någon uppfattning om huruvida antalet ord skiljer sig mellan ditt exempel 'Rikssvenska' och de nyord vi diskuterar? Det är min huvudpoäng.

Jag säger inte att det måste vara varken enbart ett ord eller två, eller ännu fler. DU säger att det enbart får vara ett ord. Ett begrepp kan exempelvis bestå av ett eller flera ord, som ihop får en annan betydelse än de enskilda orden.

Exempelvis ”På lyset”. Orden var för sig har en betydelse, begreppet en annan.
 
Jag säger inte att det måste vara varken enbart ett ord eller två, eller ännu fler. DU säger att det enbart får vara ett ord. Ett begrepp kan exempelvis bestå av ett eller flera ord, som ihop får en annan betydelse än de enskilda orden.

Exempelvis ”På lyset”. Orden var för sig har en betydelse, begreppet en annan.
Hela ditt inlägg innehåller många ord, sannolikt ej kombinerade i denna ordning tidigare. Om nu det skulle visa sig att ditt inlägg skulle trenda under det kommande året - är det då aktuellt för nyordslistan 2020?
 
Hela ditt inlägg innehåller många ord, sannolikt ej kombinerade i denna ordning tidigare. Om nu det skulle visa sig att ditt inlägg skulle trenda under det kommande året - är det då aktuellt för nyordslistan 2020?

Jag tror att ”Jefferya” blir nästa stora nyord; att tramsa och inte kunna diskutera på ett diskussionsforum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp