Fiorano

Trådstartare
Sitter och kollar på preparat en kan ge som tillskott för lederna. Nypon finns det studier på att det ska hjälpa och har även fått det rekommenderat av veterinär. Back on Track har nypon och de har rätt bra produkter i övrigt, men så finns även LitoVet som är dubbelt så dyrt. Men är LitoVet bättre än BoT? Andra märken någon vill tipsa om?
 
Sitter och kollar på preparat en kan ge som tillskott för lederna. Nypon finns det studier på att det ska hjälpa och har även fått det rekommenderat av veterinär. Back on Track har nypon och de har rätt bra produkter i övrigt, men så finns även LitoVet som är dubbelt så dyrt. Men är LitoVet bättre än BoT? Andra märken någon vill tipsa om?
Jag tipsar om Alyose nypon, de ekologiska från Rumänien är samma som Back On Tracks, fast billigare. Alyose använder också hela nyponet.
 
Jag har haft väldigt fina resultat på rehabhästar med Hyaluronsyra. Sambo likaså.
Men då får man se till att den är skyddad i olje- eller gele-formför att inte magsyran ska förstöra verksamma ämnet. Att den har hög molekylvikt iom att ju högre molekylvikt desto mer vätska binder molekylen och desto mer smörjer och stötdämpar den. Och givetvis också en hög koncentration av hyaluronsyra i preparatet.
Vill man tävla och använda preparat kontinuerligt måste man se till att man har en ren hyaluronsyra utan ex glukosamin för att slippa tävlingskarens.
 
Jag tipsar om Alyose nypon, de ekologiska från Rumänien är samma som Back On Tracks, fast billigare. Alyose använder också hela nyponet.

Jag tycker Alyose som företag är rejält tveksamt ang produktrekommendationer.

F.ö är det nog inte ok att diskutera olika leverantörer här .
 
Jag har haft väldigt fina resultat på rehabhästar med Hyaluronsyra. Sambo likaså.
Men då får man se till att den är skyddad i olje- eller gele-formför att inte magsyran ska förstöra verksamma ämnet. Att den har hög molekylvikt iom att ju högre molekylvikt desto mer vätska binder molekylen och desto mer smörjer och stötdämpar den. Och givetvis också en hög koncentration av hyaluronsyra i preparatet.
Vill man tävla och använda preparat kontinuerligt måste man se till att man har en ren hyaluronsyra utan ex glukosamin för att slippa tävlingskarens.
Det finns dock inga studier som säger att det fungerar med hyaluronsyra som ges oralt. Alla veterinärer som jag pratat med säger samma sak om det och för mig är det alldeles för dyrt prep att ge om det bara är placebo. Nypon finns det studier på att det gynnar lederna och har funktion just som fodertillskott.
 
Jag ger Nypon. Vet iof inte om det gör skillnad... O märker def ingen skillnad mellan Litovet o BoT... Köper Litovets ibland, om det är rabatt (som på Eurohorse) o BoT's brukar vara billigast på Apotea.
 
Jag har inte vågat ge nypon då jag läst/hört att det är tufft mot magen. Någon som har erfarenhet av det..?
 
@Sirap ”känslig mage” innebär ju div så går nog inte utifrån det att anse att nypon skulle vara tufft mot magen rent generellt tänker jag?

Mig veterligen är nypon väldigt bra på en mängd olika sätt etablerat för människor ffa. På människa kan nypon i vissa fall ha en laxerande effekt.
 
@Sirap ”känslig mage” innebär ju div så går nog inte utifrån det att anse att nypon skulle vara tufft mot magen rent generellt tänker jag?

Mig veterligen är nypon väldigt bra på en mängd olika sätt etablerat för människor ffa. På människa kan nypon i vissa fall ha en laxerande effekt.
Jag läste i någon artikel att man ska undvika att ge det till hästar med känsliga magar och det gjorde att jag som har en häst som haft mycket kolik inte riktigt vågade prova. Har varit sugen på att testa det annars. En person i min närhet har en häst som fått koliksymptom av det också. Hon har provat ett par gånger, så det känns inte som en slump. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men är rädd för att chansa.
 
@Sirap Mina hålls får probihorse för magen ändå även om de inte är "maghästar", men har svårt att tro att nypon ska vara särskilt elakt mot magen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 284
Senast: gammalek
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Veterinären rekommenderade att ge probiotika ett tag. Jag tänker att det är bra att ge alla tre, i förebyggande syfte. Nu vill jag ha...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 358
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp