Cattis_E

Trådstartare
Är det någon som testat torka nypon i tex svamp/frukttork och använda till hästen?
Funkade det bra?
Torkade ni urkärnade eller delade eller hela?
De äter ju hela i hagen, kan de äta hela torkade också tro?
Det borde väl funka tänker jag?
 
Jag gjorde det och behöll dem hela :)
Kan inte säga om de funka lika bra som BoT nyponpulver dock för jag tröttnade fort att plocka. Tog sån tid och fick ihop såpass lite så det räckte inte ens en månad under vintern
 
Jag gjorde det och behöll dem hela :)
Kan inte säga om de funka lika bra som BoT nyponpulver dock för jag tröttnade fort att plocka. Tog sån tid och fick ihop såpass lite så det räckte inte ens en månad under vintern
Jag vet inte om jag vill ha det som godis eller regelbunden användning ens. F gillar nypon bara. Skadar ju inte att ta hand om den del då. Buskarna är ju bara störande. Kan komplettera med pulver om jag vill ge mer bara.
 
Jag plockar strandnypon till hästen och har testat lite olika varianter att torka nypon i ugnen på 50 grader:
* hela - tog väldigt lång tid och svårt att få helt torra (möglar efter ett tag)
* delade - torkar relativt snabbt, men alldeles för mycket jobb att dela dem en och en
* sönderdelade i mixern först - man får köra en liten mängd i taget i mixern eftersom de är svåra att mixa, men de torkar ganska snabbt i ugnen och blir helt torrt

Jag plockar två hinkar nypon på hösten (=årsbehovet), fryser nyponen och tar fram allteftersom och torkar. Hästen älskar nyponen i maten!
 
Jadå, det har jag gjort några år. Fungerar jättebra!
Jag lägger in dem hela. Det enda är väl att se till att de verkligen blir torra rakt genom då. Annars är det ju troligt att de börjar mögla.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 577
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
672
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp