tott

Trådstartare
Kan man ge färska nypon till hästar? ...eller rättare sagt hur mycket färska nypon skall/kan man ge för att nå positiv effekt? Hur mycket är för mycket?

Om man torkar nypon; hur gör man då?
 
Sv: Nypon

vet inte. vet iaf att nypon är c-vitamin rika. brukar låta min häst plocka själv från buskar :P och ibland lägger jag några i maten. han gillar dem :D
 
Sv: Nypon

Kan man ge färska nypon till hästar? ...eller rättare sagt hur mycket färska nypon skall/kan man ge för att nå positiv effekt? Hur mycket är för mycket?

Om man torkar nypon; hur gör man då?


Jag undrar oxå! Ska vara bra för fertiliteten (stavas det så?) har jag hört... o för hovarna :)
 
Sv: Nypon

Jag har läst mig till att när man torkar nypon noppar och kärnar man ur dem först sen torkar man dem i ugnen under 50grader med ugnsluckan öppen.

Har inte testat själv alltså men läst detta på alternativ.nu
 
Sv: Nypon

vet inte. vet iaf att nypon är c-vitamin rika. brukar låta min häst plocka själv från buskar :P och ibland lägger jag några i maten. han gillar dem :D

Hästar behöver inte tillskott av vitamin C, eftersom de själva producerar detta vitamin i form av askorbinsyra. Inga possitiva effekter har kunnat ses då ett extra tillskott tillförts och hästens förmåga att ta upp vit C via tarmen är mycket liten.
 
Sv: Nypon

Kan man ge färska nypon till hästar? ...eller rättare sagt hur mycket färska nypon skall/kan man ge för att nå positiv effekt? Hur mycket är för mycket?

Om man torkar nypon; hur gör man då?

Att ge hästen färska nypon, och/eller nypon som du torkar själv har ingen speciell effekt.

Jag ger ju min häst nypon eftersom det är ett specialframställt nypon som har positiv effekt på hästens leder.
Detta är dock endast pga att det ÄR specialodlat och framställt på ett speciellt sätt. "Vanliga" nypon har inte den effekten.

Jag funderade nämligen själv på detta förut, och tog reda på lite mer bla av tillverkaren till det nypon jag ger honom nu. :)
 
Sv: Nypon

Och hur har de special odlat dom då??
Försäljnings knep låter det som.:smirk:

Knappast.
Det är forskare vid Danska Jordbruksdepartementet som hittat en planta som innehöll ganska högt innehåll av GOPO, som är den verksamma substansten i detta nyponpreparat. Det är denna planta som fungerat som moderplanta; nyponet heter Hyben vital lito och är huvudinnehållet i Litozin.
Så, njaaaa....inget försäljningsknep där inte.;)
 
Sv: Nypon

Okej kanske inte, du har säkert rätt.

Men håll med om att det kan låta lite konstigt.
Det är ju som att säga att min mjölk, som jag får av min ko, som betar på min äng ,botar cancer men ingen annan mjölk.

Men du verkar ju ha kollat upp det ordentligt. :)
 
Sv: Nypon

Okej kanske inte, du har säkert rätt.

Men håll med om att det kan låta lite konstigt.
Det är ju som att säga att min mjölk, som jag får av min ko, som betar på min äng ,botar cancer men ingen annan mjölk.

Men du verkar ju ha kollat upp det ordentligt. :)

Haha:p
Jo jag förstår hur du menar.
Nej, det här är ju ett preparat liknande Glukosamin, och fungerar säkert inte på alla...men det finns många hästar som funkat och blivit väldigt hjälpta av det. Det är ju specialframställt så...men jag vet inte. Jag ger det till min och hoppas jag får se lite resultat...:)
men det är nooooga uppkollat ;)
 
Sv: Nypon

Ger det här preparatet effekt på något mer än lederna? Ger min häst glucosamin nu, så jag blev lite intresserad här :)
 
Sv: Nypon

har hört att nyponpulver ska vara bra mot reumatism, ja på människor framförallt. Man kan ju alltid testa. Ledproblem är aldrig kul att dras emd..
 
Sv: Nypon

Ger det här preparatet effekt på något mer än lederna? Ger min häst glucosamin nu, så jag blev lite intresserad här :)
Jag ger min häst Glukosamin + det här nyponpreparatet. Det verkar antiinflammatoriskt och används även på människor vid artros och artrit. Men förutom effekt på lederna, så vet jag inte om det har någon dokumenterad effekt iaf....
 
Sv: Nypon

Nyponpreparatet användes ursprungligen på travare och överfördes sedan till människor tack vare dess positiva verkan. Hur det funkar att ge färska eller torkade nypon till hästar vet jag inte, även om det inte är samma halter så borde det ju finnas även i vanliga nypon?
 
Sv: Nypon

Hur det funkar att ge färska eller torkade nypon till hästar vet jag inte, även om det inte är samma halter så borde det ju finnas även i vanliga nypon?

Tycker oxå att det borde vara så... men det kanske är för små halter av vad det nu är för att det ska ge nån effet...?
 
Sv: Nypon

Det har oxå med att göra HUR de framställs så jag tror du får proppa i din häst BRA mkt om det ska ha någon effekt....:angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Amha
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 182
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp