Voeux

Trådstartare
Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova och när hon är övertrött och uppe i varv. Jag förstår att det är hennes sätt att komma till ro och känna närhet, att min och hennes pappas kropp blir en snuttefilt. Dock gör det rätt ont, hon nyper tyvärr ganska hårt så både jag och maken har små blåmärken lite överallt. Och dels tänker jag, för hennes skull, att det kan bli svårt i framtiden när hon ska sova på förskolan om hon inte får tillgång till ”snuttefilt” då.

Jag är kluven, för hon är verkligen pytteliten och måste få mycket fysisk närhet. Jag vill inte ta det ifrån henne, som mamma vill jag såklart alltid vara nära henne och ge trygghet och ro. Samtidigt funderar jag på om det inte är bättre att tidigt försöka introducera ett substitut, så att hon kan komma till ro även om mänsklig kropp att nypa på inte skulle erbjudas. Tänker som sagt förskola, men även barnvakt mm. Jag har läst lite artiklar och det verkar som att många barn som har förälderns kropp som snuttefilt kan fortsätta upp till 4-5 år. En annan aspekt på det är ju också att det gör ont, och jag vill inte att hennes nattning och gos-stunder ska bli jobbiga för oss för det kommer tillslut skina igenom och hon kommer att märka av frustration. Det vill jag verkligen inte.

Jag har försökt smyga in en nalle eller en snuttefilt när hon ligger och pillar/nyps vid nattning men då tar hon den bara, vaknar till lite och leker lite med den en stund, för att sedan lägga den bredvid och söka efter mig igen när hon börjar dåsa till.

Hur hade ni tänkt? Erfarenheter? Jag är som sagt väldigt rädd för att ta ifrån henne hennes trygghet och fysiska kontakt, samtidigt rädd att vi gör henne en björntjänst om vi inte försöker hitta nåt bättre sätt.
 
Bägge mina barn har vägrat napp och yngsta verkar även vägra snutte. Äldsta barnet har hittat en leverfläck jag har på bröstkorgen och den har hon i perioder pillat ganska aggressivt på, det har gjort ganska ont. Ett tag fick jag vara väldigt noga med att klippa hennes naglar för att göra det lite mindre smärtsamt, och även vänligt men bestämt visa henne att hon fick klappa istället för att pilla och nypa. Nu när hon är 3 är det inte alls lika mycket men när hon behöver extra närhet så kommer handen och pillar på ”pricken”.

Yngsta barnet har istället hittat min navel som han pillar och drar i. Inte heller skönt och kortklippta naglar är en bra idé även här :idea:

Jag tror inte alls att ni behöver oroa er för förskolan, barnen är bra på att anpassa sig efter olika miljöer. Kanske kan hon få ett gosedjur som följeslagare när hon börjar förskolan, en kompis som får hänga med? Min dotter hade en nalle med sig första året, sen fasades den ut av sig själv.

Min strategi är att låta barnen söka den tryggheten hos mig om de behöver, men vara bestämd och tydlig (och lugn såklart!) med hur de får pilla och greja. Man måste få sätta gränser för sin egen kropp, det är viktigt och något barnen också måste lära sig (även om det såklart är svårt när de är jättesmå).
 
Man måste få sätta gränser för sin egen kropp, det är viktigt och något barnen också måste lära sig (även om det såklart är svårt när de är jättesmå).

Ja, jag läste lite om hur man kunde prata med barnet om det men ja.. det förutsätter ju att barnet är lite större :D En mamma på babysim har ett litet barn som ibland biter henne vid amning, och hon hade läst någonstans att man kan säga ”aj!” och rycka till lite försiktigt för att uppmärksamma barnet på att det gör ont. Vet inte om det går att tillämpa även här. Det gör såklart inget om hon nyps lite lösare. Jag brukar försöka byta kroppsdel också. Baksidan av överarmen gör såklart ondare än handen osv.

Det är nog som du säger att barn är bättre än vad jag tror på att växla miljö. En vän berättade senast idag att hennes barn var blöjfri hemma vid 1,5 år men hade blöja på förskolan upp till 3 år och kunde skilja på miljöerna.
 
Gör mitt barn något på mig som gör ont eller är obehagligt för mig så talar jag om det för henne. Har funkat från att hon fick sina första tänder redan vid några månaders ålder och fortfarande ammade. Hon är också väldigt pillig men hon vet att på mig får hon inte pilla men gärna hålla handen stilla för närhet.

Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är men med mitt barn var litet så sa jag aj tydligt och tog lite avstånd en kort stund. En gång när hon verkligen högg i bröstet skrek jag till rätt högt och hon blev ledsen. Efter det har hon aldrig bitit mig eller någon annan. Kanske inte att rekommendera men för henne var det tydligen väldigt effektivt.
 
Gör mitt barn något på mig som gör ont eller är obehagligt för mig så talar jag om det för henne. Har funkat från att hon fick sina första tänder redan vid några månaders ålder och fortfarande ammade. Hon är också väldigt pillig men hon vet att på mig får hon inte pilla men gärna hålla handen stilla för närhet.

Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är men med mitt barn var litet så sa jag aj tydligt och tog lite avstånd en kort stund. En gång när hon verkligen högg i bröstet skrek jag till rätt högt och hon blev ledsen. Efter det har hon aldrig bitit mig eller någon annan. Kanske inte att rekommendera men för henne var det tydligen väldigt effektivt.

Hon är 10 månader. Har hittills ryckt till när det gjort för ont och/eller flyttat på hennes hand till en mindre känslig del av kroppen, men ingen respons hittills 😅
 
Ja, jag läste lite om hur man kunde prata med barnet om det men ja.. det förutsätter ju att barnet är lite större :D En mamma på babysim har ett litet barn som ibland biter henne vid amning, och hon hade läst någonstans att man kan säga ”aj!” och rycka till lite försiktigt för att uppmärksamma barnet på att det gör ont. Vet inte om det går att tillämpa även här. Det gör såklart inget om hon nyps lite lösare. Jag brukar försöka byta kroppsdel också. Baksidan av överarmen gör såklart ondare än handen osv.

Det är nog som du säger att barn är bättre än vad jag tror på att växla miljö. En vän berättade senast idag att hennes barn var blöjfri hemma vid 1,5 år men hade blöja på förskolan upp till 3 år och kunde skilja på miljöerna.
Det kan säkert funka :)
 
Hon är 10 månader. Har hittills ryckt till när det gjort för ont och/eller flyttat på hennes hand till en mindre känslig del av kroppen, men ingen respons hittills 😅
Jag tänker tillbaka då mitt barn var litet, där var det inte heller tal om napp eller snuttefilt. Det skulle vara hud.
Vi sa aj och visade att det gjorde ont om det blev hårdhänt och så flyttade vi fokus till att hålla handen istället. Det hjälpte oss.
"Rolig" anekdot då det är en snart vuxen ungdom, att blir hen riktigt sjuk så är bästa trösten fortfarande att hålla mamma i handen en stund :heart
 
Har egentligen inga direkta råd, mer än att förskolan behöver du verkligen inte oroa dig för, barn är så anpassningsbara, hur du än gör kommer det inte bli som hemma, men det kommer bli bra det med. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 225
Senast: Madalitso
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 022
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp