"Nysådd" hage

robl

Trådstartare
Hej.
Nu börjar det närma sig att ta hem hästarna och jag börja fundera på betet.
Vi har en shettis och en större ponny, ingen av dom har haft problem med fång och har gått på stora bete i alla år. (18 & 20 år gamla)

Jag tänkte om det finns några förändrade risker att släppa på gräs som är sått i september förra året gemfört med gamla bete? Det är väl rätt mycket kraftigare?

Vi fick hjälp med vad vi skulle så med och det blev nån blandning som va framtagen speciellt till hästbete.
Vi tog en omgång hö tidigt i somras och har låtit det växa sen dess, tänkte putsa det nästa helg och sen kommer hästarna veckan efter.
Vi körde ut gödning innan skörden och inget efter.

Så är tacksam för svar :)
 
Hej.
Nu börjar det närma sig att ta hem hästarna och jag börja fundera på betet.
Vi har en shettis och en större ponny, ingen av dom har haft problem med fång och har gått på stora bete i alla år. (18 & 20 år gamla)

Jag tänkte om det finns några förändrade risker att släppa på gräs som är sått i september förra året gemfört med gamla bete? Det är väl rätt mycket kraftigare?

Vi fick hjälp med vad vi skulle så med och det blev nån blandning som va framtagen speciellt till hästbete.
Vi tog en omgång hö tidigt i somras och har låtit det växa sen dess, tänkte putsa det nästa helg och sen kommer hästarna veckan efter.
Vi körde ut gödning innan skörden och inget efter.

Så är tacksam för svar :)
Jag vet inte var du bor men här i östra götaland växer gräset för fullt fortfarande så jag hade varit försiktig. Återväxten är riktigt kraftig och vi har tom fått tre bra vallskördar i år.
 
Hej.
Nu börjar det närma sig att ta hem hästarna och jag börja fundera på betet.
Vi har en shettis och en större ponny, ingen av dom har haft problem med fång och har gått på stora bete i alla år. (18 & 20 år gamla)

Jag tänkte om det finns några förändrade risker att släppa på gräs som är sått i september förra året gemfört med gamla bete? Det är väl rätt mycket kraftigare?

Vi fick hjälp med vad vi skulle så med och det blev nån blandning som va framtagen speciellt till hästbete.
Vi tog en omgång hö tidigt i somras och har låtit det växa sen dess, tänkte putsa det nästa helg och sen kommer hästarna veckan efter.
Vi körde ut gödning innan skörden och inget efter.

Så är tacksam för svar :)
Det är det nya gröna gräset som kommer underifrån som kan innehålla mkt socker. Högt gräs med långa strån och frön i ax kan visserligen innehålla en del stärkelse i fröställningarna men hästar brukar helst äta det nya gröna gräset. Jag tror (men är inte helt säker) på att det är bättre att släppa dem i hagen som den är utan att putsa betet. Det kan man göra om man vill öka näringen i gräset. Många djurägare vill naturligtvis göra det om de har djur i produktion dvs högpresterande djur som tävlingshästar, unghästar, digivande eller dräktiga ston. Men till två ponnyer kan det nog vara bättre att låta det vara.
 
Tack för svar :) @Forest Autumn o @lundsbo

Jag bor i södra Skåne.
Tycker att gräset inte har blivit så tätt eller vad man säger, antar att vinterhagen kommer att bli förstörd i vinter tyvärr.. Dom andra hagarna ska dock vila till efter 2 skördar nästa år.

Så sommarhagarna borde väl va bra o putsa o isåfall låta vinterhagen dom ska gå i nu va orörd?
 
Tack för svar :) @Forest Autumn o @lundsbo

Jag bor i södra Skåne.
Tycker att gräset inte har blivit så tätt eller vad man säger, antar att vinterhagen kommer att bli förstörd i vinter tyvärr.. Dom andra hagarna ska dock vila till efter 2 skördar nästa år.

Så sommarhagarna borde väl va bra o putsa o isåfall låta vinterhagen dom ska gå i nu va orörd?
De hagar som ska vila kan du gott putsa.
VArför skulle vinterhagen bli förstörd?
 
De hagar som ska vila kan du gott putsa.
VArför skulle vinterhagen bli förstörd?

Jag vet ju inte men det känns som den har tagit sig för dåligt, men det är kanske inget ovanligt att det tar några år innan gräset blir tätt?
Är nybörjare på sånt här så lör mig efter hand :)
 
Har en sommarhage där vi släppte på förstårssådden förra året, då var det ganska glest, det är först iår den blivit tät och fin.
Så förra året var den lite skör och vi hade hästarna där lite mer 'försiktigt' och inte när det var för blött.
Jag vet inte hur man 'ska' göra dock.

Jag vet ju inte men det känns som den har tagit sig för dåligt, men det är kanske inget ovanligt att det tar några år innan gräset blir tätt?
Är nybörjare på sånt här så lör mig efter hand :)
 
Har en sommarhage där vi släppte på förstårssådden förra året, då var det ganska glest, det är först iår den blivit tät och fin.
Så förra året var den lite skör och vi hade hästarna där lite mer 'försiktigt' och inte när det var för blött.
Jag vet inte hur man 'ska' göra dock.

Aha :)
Den är ganska stor till 2 ponnyer, den ena är skodd runt om och den andra barfota. Kommer att gå ute dygnet runt i lösdrift.
Dock är det ganska backigt så vattnet rinner undan ut på åkern som är intill, har inte stått en droppe vatten där sen vi sådde.
Så det kanske inte blir förstört då alltså :)
 
Aha :)
Den är ganska stor till 2 ponnyer, den ena är skodd runt om och den andra barfota. Kommer att gå ute dygnet runt i lösdrift.
Dock är det ganska backigt så vattnet rinner undan ut på åkern som är intill, har inte stått en droppe vatten där sen vi sådde.
Så det kanske inte blir förstört då alltså :)
Jag har haft mina lite restriktivt på betet just för att gräset ska ha chans att växa ihop tätt till en matta och att rötterna ska få en chans att verkligen sätta sej. I början upplevde jag det lite skört eftersom själva jorden efter sådden var mycket mjukare än vad den är idag.
Iår har jag inte varit lika rädd att ha hästarna där då marken(och gräset) känns mycket mer 'stabil' och inte tar stryk på samma sätt.

Är det bra mark är det säkert ingen fara. Det har ju hunnit växa ett helt åt ändå =)
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 436
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 306
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: Kicki081
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 902
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp