Nyskördad havre + e-vitamin = utfodra med en gång?

R

roxy

Har hört att man inte ska utfodra hästar med nyskördad färsk havre utan låta den ligga i ett halvår först, men jag vet inte varför? Vad är det som är skadligt? Har även läst att om man bara tillsätter e-vitamin till havren så är det ok att utfodra med det på en gång? Någon som vet?
Och i vilken form tillsätter man e-vitamin?? Köper man en påse på ICA eller? hihi :banana:
 
E-vitamin kan du köpa på granngården. De har olika sorter men själv föredra jag kraffts sortiment, det är billigt om man jämför med de andra (mycket drygare).

Har alltid fått höra att man inte ska ge färsk (nyskördad) havre utan man bör vänta två månader. Har inte fått höra någon anledning till varför faktiskt.

Hoppas någon annan vet!

/Hippo
 
Det har jag å hört, att man ska vänta några månader innan man ger av årets skörd alltså... nån som vet varför?
Ska de mogna på något sätt eller? :confused:
 
Enligt bonden jag köper havre av så är havren för "stark" när den är nyskördad.
Det blir för mkt för hästens mage, och den kan får störningar i matsmältningssystemet.
Om det tom kan leda till fång vet jag inte, men att i allafall jag i alla år ALDRIG fodrar med årets havreskörd förrän i december, det vet jag.

Och bonden i fråga vill inte sälja årets havre till hästägare förrän december heller.

Han har vidare berättat att kor kan man ge årets skörd till mkt tidigare, och att grisar är ÄNNU känsligare än hästar. En gris kan tom bli förlamad (!!) om den får årshavren för tidigt!

E-vitamin finns på Lantmännen, Dalviks kvarn eller annat ställe som säljer hästfoder.
 
Men "förlamade" blir väl alla djur som får ordentlig brist på e-vitamin?
Och ett slaktsvin växer dessutom FORT.
 
Jag har så dålig koll på grisar, så det vet jag inte?!
Men om det är så, så borde väl bönderna då för enkelhetens skull bara ge E-vitamin, sedan kunde de fodra med färskt spannmål?

Men tydligen så ger de inte färskt spannmål alls i stället.
 
Detta gäller väl främst havre, vilket man knappt ger till grisar alls, kanske max 20 % i så fall. Tydligen ska fläsket härskna lättare om de ätit havre. :confused:
 
Så även om själva havreplantan är skördad, näringstillförseln till fröerna (havrekornen) är strypt och havren ligger i en fodertunna så fortsätter processen med att bilda vitaminer i havrekornen? Då måste det ju finnas en "topp" när skördad havre innehåller som mest e-vitamin och är bäst att utfodra med? Hur gammal får havre vara som man utfodrar med isf med tanke på e-vitamin innehållet? :confused:
 
Det är inte farligt att fodra med den nya havren. Bara den var mogen när den tröskades och torkad ner till 13% (om den är kall-luftstorkad är den oftast inte färdig). Idag (till skillnad från förr) tröskas havren när den är mogen. Detta har jag lärt mig av min syster som har gått ridledarutbildningen. Har även pratat med en bonde som jag har fullt förtroende för. Jag har fodrat min häst ganska snart efter skörd och han lever än. :)
 
håller med katja...förr fanns inte varmluftstorkar, viket de flesta större bönder som odlar till försäljning har idag,
är det bara tortt så är det bara att fodra...men referens till att det är ett foderbyte förståss.
så kolla bara hur det är torkat...innan.
 
Dessutom, enligt de jag talat med, så de nya "förädlade" havresorterna mognar jämnare än förr. Förr var det vanligt att upp till 25% av all havre från ett fält tex INTE var mogen, fast resten var det. Därför väntade man.

Dagens havre mognar jämnare och (enligt samma källor) är oftast 98 - 99% av havren mogen samtidigt.

Jag har fodrat med årets skörd ganska snabbt utan minsta problem.
 
Min sambo är spannmålsbone. han säger att det går alldeles utmärkt att fodra med nyskördad havre. Men det är som tidigare talare (Kattja tror jag) sa, att den skall vara ordentligt mogen och torkad innan.
Mina hästar lever oxå ännu och dom äter för fullt av årets skörd!!
Gott gotti gott gott!!!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 226
Senast: Madalitso
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp