Bukefalos 28 år!

Nytt år = depp

et_flickan

Trådstartare
Idag är det första dagen på 2014 och jag är helt och hållet nere i någon sorts ångest/depression.

Går igenom 2013 och inser hur mycket jag gett upp för snabbt, hur många fel jag gjort och hur mycket jag inte gjort. Jag har alltså inte utvecklas något under 2013 och det gör mig otroligt deppig.

Med en massa tragiska saker i bagaget så känns det återigen som jag bara stampar på samma ställe. Jag har mått otroligt bra de senaste 3 månaderna. Haft ekonomi även fast jag är arbetslös så jag har klarat mig mycket bra på det jag får men resten då?

Med mina diagnoser och problem så känns det just nu bara skit alltihopa. Jag har ingen hjälp och jag vet inte hur jag ska fixa hjälpen helt själv. Min jobbcoach finns inte längre kvar vid min sida och hjälper mig med hjälpen så att säga. Just nu känns det bara tomt.

Jag måste själv ringa försäkringskassan för att få ny ersättning då min nuvarande ersättningstid snart är slut. Panik!!!! Jag vet inte hur jag ska göra, hur jag ska prata med min handledare eller vad jag ska säga.

Jag studerar ju och jag gör ju faktiskt något med mitt liv, jag försöker men det känns så hopplöst.

Vet inte vad jag ville med tråden. Men jag vet att bukefalos är peppande och jag skulle behöva lite snälla sparkar i arslet eftersom jag vet att jag inte är värdelös. Jag vet att jag har det där jävlar anamma i mig men jag vet inte alls hur jag ska få fram det.
 
Sv: Nytt år = depp

Gud så rörigt jag skrev.

Ungefär så rörig som texten och innehållet i den är så rörigt är det i min hjärna just nu.
 
Sv: Nytt år = depp

Nu vet jag inte vad du har för diagnos eller vad du haft för problem så, men jag tycker att det är så otroligt up-hypat kring nyår. För det första ska alla skryta över vilka otroliga saker de åstadkommit under föregående år (i princip vräka ur sig hur himla perfekta de är) och sen ska man gärna ha hundra nyårslöften som ska peka på hur mer perfekt man ska vara under nästa år. Man behöver inte vara deppig innan för att känna sig ganska "misslyckad" under nyår :o
Det jag vill säga egentligen är att jag tycker inte att det är konstigt att man känner sig otillräcklig eller känner att man inte har koll just nu och tro mig, du är inte ensam!

Det enda vi kan göra nu vid nyår är egentligen att se det som en nystart. Jag ska ta januari till att beta av gamla saker jag har liggandes till universitetet (ett PM, en tenta och två uppgifter) och sen ska jag ta ett sabbatsår. Det ska bli så otroligt skönt att bara få ta hand om mig själv, jobba med vad jag vill och läsa en bok som är skriven på 2000-talet ;)

Så, ta en sak i taget. Ring försäkringskassan och se det som en "seger" och att du gjort något bra. Försök ta hjälp att hitta hjälp när det gäller dina diagnoser men inte förrän du är helt klar med din första punkt. Förstår du hur jag tänker? Beta av en sak i taget, you can do it!!!! :)
 
Sv: Nytt år = depp

Jag har en ADD diagnos med inslag av autism. Har provat medicin för ADDn men jag blev så otroligt dålig av den så jag slutade och sen gav jag upp.

Lider även av en sömnrelaterad ångest som antagligen kommer från min väldigt jobbiga barndom. En bror som drogade och söp och blev aggressiv och misshandlade samt försökte döda min mamma. Så hade jag det i nio år fram tills 16 års ålder när brorsan äntligen blev utkastad och aldrig mer fick komma hem. Nu är jag 24 och lider fortfarande av händelserna. Häromnatten drömde jag att min bror sköt efter mig och vaknade upp helt förstörd med svår ångest.

Har provat insomningstabletter (imovane). Klarade för första gången av att somna innan tolv på bra länge men var ett vandrande lik dagen efter. Samt att jag fick en obehaglig avtändning när jag bestämde mig för att sluta. Väldigt läskigt!

Jag tar en sak i taget. Eller ja jag försöker göra det. Det är svårt att bara få en sak gjord.

Nyår är alltid hypat. Alla skriver noveller om deras fantastiska år medans jag själv sitter med gråten i halsen. Jag har inga nyårslöften mer än att jag har lovat mig själv att inte ge upp så lätt och försöka göra min vardag mer strukturerad med bra rutiner.

Nu ska jag traska över till en vän som är en av mina förebilder och prata ur mig lite där och få lite peppning.
 
Sv: Nytt år = depp

Men det låter ju absolut inge bra att du fortfarande har sömnproblem. Du har inte möjlighet att kontakta någon så att du kan ta tag i problemen med din bror? För mig låter det som fel ände att börja med insomningstabletter då minnena av din bror inte försvinner på grund utav det.
 
Sv: Nytt år = depp

Har haft kontakt med psykiatrin i flera år. Men det leder ingen vart. Jag pratar ur mig allt och så känns det bra. Sen kommer dipparna igen och jag är tillbaka på ruta ett.

Sömnproblemen är det värsta. Det tar ju väldigt mycket av en att aldrig kunna sova. Det är mycket det som gör att det känns hopplöst. Ett jobb som kräver att man börjar tidigt på morgonen känns långt borta.
 
Sv: Nytt år = depp

Har du testat Mindfulness? Rekommenderar det varmt annars.

Jag har själv problem med ångest och depressioner som stör min sömn och vardag ganska ofta, jag dippar lite då och då. Har fått lugnande och sömntabletter för min sömn men slutade lika fort som jag fick dem, då jag också blev ett vrak efter. Jag fick min ångest och depression efter en händelse i mitt liv och fick tips om KBT samt Mindfulness av en vän när inget fungerade. Finns både bra böcker att jobba med hemma (jag grät igenom de första kapitlen för det kändes som boken var skriven om mig) och övningar inom Mindfulness som jag gillar.

Jag jobbar nu nästan dagligen med Mindfulness och mår så himla mycket bättre. Har inte sen i våras haft en depression, dock någon ångestattacker. Jag vet inte hur jag ska bli helt fri från mina "symtom" men boken jag har hemma har verkligen hjälp mig förstå mig själv och mina reaktioner. Vilket ingen jag pratat med lyckats med, man får klura lite själv och ta det i sin egna takt.. Sen även avslappningsövningar som förbättrat min sömn otroligt mycket!

Ett tips! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 472
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp