Nytt beteende

trevligtjej86

Trådstartare
Hej.

Tänkte kolla med er om tankar till nytt beteende på min häst. Hon har från ingenstans börjat skaka på huvudet (både upp o ner o sida till sida) klia mulen mot allt o drar den i backen. Slickar sig runt munnen (håller på med tungan). Skakar på sig. O sparkar med frambenen. Har knutor på vänster sida nere på halsen. Är besvärad! Har inte haft headshaking. Men kan de komma plötsligt?
Tanken är att hon ska iväg på betäckning om nån månad men OM det skulle vara headshaking så vet jag inte om man vågar det.

Har pratat med veterinär som kommer imorn.
 
För min med headshaking kom det rätt plötsligt en vårvinter när det blev väldigt ljust ute med solen som lyste mot snön.
Hon blev stressad i ridningen, sprang fortare och fortare, skakade på huvudet, kliade sig och höll på.
Dock såhär i efterhand så kan jag se att hon haft små symptom redan innan.
 
Men har den knölar på halsen så låter det troligare med någon form av allergisk reaktion. Bra att du tar ut veterinär 😊
 
Min fick det plötsligt. Men jag såg sedan ett mönster och det var pollen och insekter.
headshaking är ett symtom, inte en diagnos i sig.
 
På min kom detta plötsligt för ett par dagar sen bara. Hon är inte riden utan vi har sett henne såhär i hagen o när man liksom pysslar med henne. En vän va ner till henne igår när det va mörkt o då va hon lugn i hagen
 
På min kom detta plötsligt för ett par dagar sen bara. Hon är inte riden utan vi har sett henne såhär i hagen o när man liksom pysslar med henne. En vän va ner till henne igår när det va mörkt o då va hon lugn i hagen
Jag menar att vi inte märkt av det i ridningen då hon inte är tiden senaste dagarna
 
O
På min kom detta plötsligt för ett par dagar sen bara. Hon är inte riden utan vi har sett henne såhär i hagen o när man liksom pysslar med henne. En vän va ner till henne igår när det va mörkt o då va hon lugn i hagen
Om hon är symptomfri när det är mörkt låter det inte helt osannolikt att det kan vara headshaking. Men som sagt, det kan vara annat också, insekter tex är det ju mindre av vid mörker. Vet dock inte om ni börjat märka av insekter ännu.
 
På min märks det nu enbart om hon motioneras, vilket hon därför inte längre gör. Skritta går bra men inte trava eller galoppera. Då skakar hon mer och mer och blir stressad. Kan märka av det ibland om det blåser mycket och regnar eller snöar kraftigt. Men då skakar hon inte utan försöker mer ”gömma huvudet”.
Hon blir stressad om det är dammigt i stallet också. Skakar inte men blir stressad. Så det är noga med att alltid vattna allt spån ordentligt.
Hon fick besvär vid 16 års ålder och har innan det fungerat som hobbytävlingshäst i både hoppning och dressyr utan problem sedan hon var 4. Har fått två föl, som tyvärr inte finns i livet pga olika åkommor. De veterinärer jag pratat med och enligt vad jag kunnat läsa mig till så är det inget som forskning kan påvisa är ärftligt. Hon har ju bevisligen fungerat bra länge utan besvär. Men vad som gjort att hon fått besvär är ju svårt att säga.
Men har stoet problem av att bara gå i hagen, vilket min inte har, då skulle jag inte betäcka henne. Då behöver hon ju försöka behandlas och går inte det så tycker jag att man bör låte henne somna in.
 
O

Om hon är symptomfri när det är mörkt låter det inte helt osannolikt att det kan vara headshaking. Men som sagt, det kan vara annat också, insekter tex är det ju mindre av vid mörker. Vet dock inte om ni börjat märka av insekter ännu.
Jo lite insekter finns det men inte så det borde bli extremt besvärligt av det
 
På min märks det nu enbart om hon motioneras, vilket hon därför inte längre gör. Skritta går bra men inte trava eller galoppera. Då skakar hon mer och mer och blir stressad. Kan märka av det ibland om det blåser mycket och regnar eller snöar kraftigt. Men då skakar hon inte utan försöker mer ”gömma huvudet”.
Hon blir stressad om det är dammigt i stallet också. Skakar inte men blir stressad. Så det är noga med att alltid vattna allt spån ordentligt.
Hon fick besvär vid 16 års ålder och har innan det fungerat som hobbytävlingshäst i både hoppning och dressyr utan problem sedan hon var 4. Har fått två föl, som tyvärr inte finns i livet pga olika åkommor. De veterinärer jag pratat med och enligt vad jag kunnat läsa mig till så är det inget som forskning kan påvisa är ärftligt. Hon har ju bevisligen fungerat bra länge utan besvär. Men vad som gjort att hon fått besvär är ju svårt att säga.
Men har stoet problem av att bara gå i hagen, vilket min inte har, då skulle jag inte betäcka henne. Då behöver hon ju försöka behandlas och går inte det så tycker jag att man bör låte henne somna in.
Känns så jävla trist om man skulle behöva ta bort en häst som har så många år kvar i livet 😳. När hon oxå mått bra ända tills nu
 
Jag filmade henne lite idag i hagen. Men vet tyvärr inte hur jag får upp ett klipp här 🤷🏼‍♀️
Du får ladda upp klippet på någon annan sida först, tex på youtube eller annat ställe där man kan lägga in filmer. Sen kan du lägga in en länk här.
Bilder går att ladda upp direkt på bukefalos men inte filmer.
 
Känns så jävla trist om man skulle behöva ta bort en häst som har så många år kvar i livet 😳. När hon oxå mått bra ända tills nu
Ja det är så klart jätte tråkigt om det skulle bli så. Men är det headshaking så kan det gå att operera eller behandla. Dock inte säkert att det blir bra. En avkomma till mitt förra sto fick headshaking som unghäst. Hon opererades och tävlade sedan många år upp till 140 hoppning och har inte haft några problem sedan dess. Har fått ett föl förra året oxå.
 
Ja det är så klart jätte tråkigt om det skulle bli så. Men är det headshaking så kan det gå att operera eller behandla. Dock inte säkert att det blir bra. En avkomma till mitt förra sto fick headshaking som unghäst. Hon opererades och tävlade sedan många år upp till 140 hoppning och har inte haft några problem sedan dess. Har fått ett föl förra året oxå.
men hur är det med försäkring täcker den dessa operationer mm. Har hört så olika när det gäller headshaking
 
Du får ladda upp klippet på någon annan sida först, tex på youtube eller annat ställe där man kan lägga in filmer. Sen kan du lägga in en länk här.
Bilder går att ladda upp direkt på bukefalos men inte filmer.

Då får vi se om jag lyckas lägga in nåra klipp nu när jag lagt dom på youtube
 
Vad sa veterinären när den kom idag?

För en massa år sen sålde jag en ponny som våren efter fick headshaking, det började lite smygande men blossade sen upp rejält. I det fallet visade det sig att ponnyn fått en handfull olika allergier som orsakade symtomen med skakandet.
 
Vad sa veterinären när den kom idag?

För en massa år sen sålde jag en ponny som våren efter fick headshaking, det började lite smygande men blossade sen upp rejält. I det fallet visade det sig att ponnyn fått en handfull olika allergier som orsakade symtomen med skakandet.
Veterinären (distriktarna) va tvungna att ta många akuta fall idag o detta prioriterades inte som akut 🤷🏼‍♀️, så det kom aldrig någon om dom inte skulle komma nu på kvällen o de e svårt när man har småbarn o hon (hästen) va ändå mycket lugnare nu. Så blir de inte värre under helgen så kmr dom på måndag annars ringer jag ut nån i helgen.
ska även se om jag kanske kan få ut min ”egen” veterinären istället som tyvärr inte kunnat heller
 
Vad sa veterinären när den kom idag?

För en massa år sen sålde jag en ponny som våren efter fick headshaking, det började lite smygande men blossade sen upp rejält. I det fallet visade det sig att ponnyn fått en handfull olika allergier som orsakade symtomen med skakandet.
blev ponnyn bra?
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 187
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp