"nytt" foder (långt)

sweep

Trådstartare
\"nytt\" foder (långt)

hästaffären som ligger nära mamma säljer ett nytt foder nu och det är billigare än det vi ger nu (krafft sport) men jag har ingen aning om vad detta är för foder.
så jag skulle bli glad om ni har några åsikter om det
(skriver ner vad som står på pappret jag har om detta)

Åsebro Vinnare
- ett kompletteringsfoder för tävlingshästar -
Vinnare - är ett müslipelleterat specialfoder för tävlingshästar och andra hästar med stort energibehov.
Vinnare tillsammans med ett bra grovfoder (hö eller hösilage) är allt som behövs för att tillgodose hästens näringsbehov för tävling.

Åsebro Foders tillverkningsmetod ger en produkt fri från binde,edel, som frigör råvarornas näringsvärden, vitaminer och mineralämnen på ett naturligt sätt.
Detta innebär att hästens tarmkanal kan utnyttja dessa på ett optimalt sätt.

Vinnare-foder är pelleterat

innehållsdeklaration:
havre, korn, vetekross, betfor (då måste man väl blöta fodret?), lusern, soja,melass, salt, bryggerijäst, vetekli, linfrökaka, vetegroddar, sojaolja, aspbark, vitlök, mineralämnen, vitaminer.

näringsinnehåll per kg foder
råprotein 11,0%
smb råprotein 80%
råfett 6%
växttråd 9%
vatten 13,8%
aska 6,1%
koksalt 9g
kalcium 7,3g
fosfor 4,2g
magnesium 3,0g
energi enl SJV 12,2 MJ

tillsatt per kg foder
vitamin A 10000 IE
Vitamin D 1000 IE
Vitamin E 450 mg
vitamin B1 8,2 mg
vitamin B2 3,6 mg
vitamin B6 10 mg
vitamin B12 0,1 mg
Niacin 30 mg
folinsyra 2 mg
järn (järnsulfat) 3 mg
kobolt (koboltsulfat) 0,05 mg
jod (kalciumjodat) 0,05 mg
koppar (kopparslufat) 30 mg
selen (natriumselenit) 0,4 mg


är det någon vits att byta ifrån krafft sport till detta?
(attack äter även betfor och lusern hackat strå)
 
Re: \"nytt\" foder (långt)

Jag har själv använt Åsebro foder och jag tyckte det var bra. Just nu behöver jag mer protein så därför kan jag inte använda Åsebro, men annars hade jag gjort det.

Är det billigare för dig tycker jag absolut att du ska byta.

mvh Jessica
 
Re: \"nytt\" foder (långt)

Det är väl 'bara' att jämföra med innehållsförteckningen på ditt nuvarande foder?
 
Re: \"nytt\" foder (långt)

Jag har fodrat med åsebro foder i flera år tidigare, när de gick i konkurs för något år sedan så bytte jag och nu fodrar jag enbart med havre och korn.

Vi var ganska många som fodrade med det häromkring på den tiden då vi hade en travtränare som sålde från sin gård. Jag blötte aldrig upp fodret och ingen annan heller så vitt jag vet.

Piggy
 
Re: \"nytt\" foder (långt)

jag vill veta saker om fodret och om det är någon vits att byta.

jag vill inte behöva blöta fodret men eftersom det finns betfor i detta foder så anser jag att man bör blöta det. men det kanske inte behövs

sen så ger jag krafft sport nu och betfor och lusern.

köper jag detta behöver jag då ge betfor och lusern oxå. de innehåller ju betfor och lusern
 
Re: \"nytt\" foder (långt)

Passar det med ditt hö då?
Jag tänkte på att du ger lusernpellets, är det för att få upp proteinet? Isåfall kanske du kan ge ett annat helfoder som är högre i energi och så slipper du ge lusern också? :)
Bara en tanke.
 
Re: \"nytt\" foder (långt)

vi har ingen analys och kan inte heller ta någon för vi köper hö ifrån olika ställen varje gång typ
jag ger inte lusern pellets utan lusern hackat strå
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sitter och kollar runt på foder och ser detta, vilket är ett nytt foder för mig. Jag är mest nyfiken om vad ni tycker och tror om den...
Svar
13
· Visningar
1 372
Senast: svea
·
A
Hundhälsa Det är så nu att vi ska byta foder från pedigree - better by nature. Eftersom vi har väldigt långt till närmaste försäljare av bla...
Svar
2
· Visningar
858
Foder & Strö Vilket av följande foder skulle ni rekommendera som komplement till en häst som får havre, korn, betfor, sojamjöl, olja och mineraler...
Svar
7
· Visningar
1 455
Senast: Ina79
·
E
Foder & Strö Var och handlade foder i onsdags, skulle köpa Miner Grön. Tjejen som jobbade sa att de inte hade det, men vi har Vitafor Vital och det...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp