Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Disen

Trådstartare
Vilken rörig titel... men men.

Jag är rätt kass på detta med foder så jag behöver lite hjälp för att "förstå mig på" ett foder som jag aldrig har hört talas om förut. Det heter TASTE OF THE WILD - CANINE FORMULA och finns i tre varianter:

Wetlands (anka)
Anka, ankmjöl, kycklingmjöl, äggprodukter, sötpotatis, ärtor, kycklingfett (konserverat med blandade tokoferoler), potatis, brynt vaktelkött, brynt ankkött, rökt kalkon, havsfiskmjöl, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, extrakt från Yucca Shidigera

Prairie (bison och hjort)
Bison, lammjöl, kycklingmjöl, äggprodukter, sötpotatis, ärtor, potatis, rapsolja, brynt bisonkött, brynt hjortkött, havsfiskmjöl, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, extrakt från Yucca Shidigera

Pacific stream (laxbaserat och spannmålsfritt).
Lax, havsfiskmjöl, sötpotatis, potatis, rapsolja, laxmjöl, rökt lax, potatisfibrer, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, extrakt från Yucca Shidigera


Låter det vettigt eller är det bara "mumbo jumbo"/"back to nature - lockelser" foder? Jag hade nästan kunnat köpa dom bara för den snygga fodersäcken :angel:


och...

Gammeln har lagt på sig ett par kilon som han behöver bli av med rätt fort och jag sitter nu och jämför foder på foderbilens sida. Han är 7 år och väger ca 24kg (idealvikt ca 22kg). Vad bör jag leta efter? Vilka är dom bästa alternativen på innehållet? Det behöver dessutom inte vara torrfoder om ni vet något bra färskfoder till äldre, överviktiga hundar. Han tycks ha fått svårare att gå ner i vikt det senaste året. (Hade egentligen hellre gett färskfoder, men vet inte om det är för kraftigt till en med övervikt?)

Tack på förhand för hjälp!
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Jag som är ute efter nytt foder strök de eftersom att jag inte gillar att de innehåller potatis. Tycker många hundar reagerar med dålig mage av foder med potatis.
Sen kunde jag inte sluta skratta när jag läste blåbär, är första gången jag hittar ett foder med blåbär i, men de kanske är bra ;)
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Ang blåbär:

"Här är en av anledningarna till att jag lagar all mat till mina hundar.

Mitt intresse för att tillföra mina hundar naturliga vitaminer och mineraler har alltid varit stort, en av anledningarna skall jag berätta här.

1976 födde jag upp min 10:e schäferkull. På denna provade jag ett färdigt valpfoder.

Vid 5 veckors ålder fick valparna diarré och blev vingliga. Min dåvarande veterinär Hans Edlund tyckte inte att symtomen stämde på mag-tarm katarr. Utan tyckte det liknade mera en förgiftning.

Innevalpar i villa har inte så mycket att bli förgiftade på, så fodret misstänktes, helt otänkbart enligt foderfabrikanten.

Nåväl, valparna piggnade på sej med Hammarlunds dietsoppa och köttfärs, men så fort valpfodret blandades i kom symtomen tillbaka.

Då provade jag att blanda mosade blåbär i fodret och det fungerade, valparna tålde fodret .

De blev pigga och bra i magarna, men så fort blåbären togs bort kom symtomen tillbaks.

12 år senare 1988 kontaktades jag av en konsult för detta foderfabrikat. Helt spontant berättade han om de problem företager haft 1976, med mögel i fodret genom en felaktig fläkt vid tillverkningen och om ersättning av döda valpar till uppfödare.

Fakta om blåbär är att de har länge använts mot diarré, anses även motverka infektioner, då de innehåller höga halter av föreningar som kan ta kål på både infektioner och virus.

Blåbär innehåller också ett ämne som förbättrar mörkerseende.

Dessutom tror jag utifrån min erfarenhet att de hjälper vid förgiftning.

Nu förtiden ger jag blåbär till friska hundar, som ett komplement."

Lena Söderlund

http://www.kurant.se/Kurants Hundtjänst/indexh.htm
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Mycket intressant :)

Ciindy: Jag har också för mig att potatis inte skulle vara så bra, men jag kommer inte ihåg varför eller var jag hört det.
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Har precis köpt fiskfodret till min hund eftersom jag letade efter ett foder utan: spannmål, ris, majs, ägg, kyckling och fläsk.
Det luktar gott, är drygt (behöver inte ge mycket alls) och hunden älskar det. Har bara gett det två dagar hittills så för tidigt att säga hur ahn fungerar på det.
Tycker det dessutom är bra eftersom det bara innehåller fisk som proteinkälla!
Vad är det i potatis som inte är bra för hundar? Man använder ju ofta potatis i en eliminationsdiet eftersom allergi mot jsut potatis är väldigt ovanligt.
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Varför är en del av köttet brynt undrar jag? Bryna = steka, väl? Och varför rökt? :confused:
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Eftersom en bekants vovve ofta var dålig i magen och de tillslut kunde sammankoppla det till när han fått potatis från middagsresterna började hon söka info om potatis och hundar. Hon hittade en jätteintressant artikel från USA. Om jag inte minns helt tokigt var de så att potatisen snabbade på maten i matsäcken så att mat som inte var helt "förbrukad" gick ut i tarmen och därför gav det dålig mage. Det kunde även leda till vitaminbrist eftersom man inte han ta upp näringsämnen innan de hade passerat kroppen. Det här gällde framförallt kokt potatis.
Sen kan de ha gjort någonting med potatisen i fodret så den inte påverkar kroppen på de här sättet.
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Skulle gäran vilja läsa artikeln. Frågan är ju om det var en vetenskaplig artikel baserad på studier osv :)
Fodret (TOW: pacific stream) innehåller i alla fall främst sötpotatis men även vanlig potatis och potatisfibrer (som faktiskt främjar en hälsosam tarmflora).
Ska se hur det funkar med magen på vovven nu med detta foder.

Kom på att de kanske menar glykoalkaloiderna som främst sitter i skalet på potatisen som kan orsaka förgiftning (i alla fall på människor) men har inte läst om något fall där hundar blivit sjuka förutom stora mängder rå potatis. Kanske någon annan vet mer?

Edit: hittade denna tråd som jag tydligen missat: http://bukefalos.com/f/showthread.php?t=1084825
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Minns att det var en artikel i en tidning från USA. Typ svenska hundsport. Den borde gå att leta fram någonstans och jag kan höra med henne nästa gång jag träffar henne om hon har kvar den så kan jag skriva av den. :)
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Jag har gett min finska lapphund deras fiskvariant nu i snart en månad tror jag (halv säck). Hon tycker det är mumisgast hittills och mår mkt bra i mage och päls. Men nu fick du mig att fundera på om det verkligen bara är för dålig motion som gör att hon känns så extremt benig under pälsen eller om det är fodret... Fast kanske hon bara ätit för lite för att hålla igång utväxt av päls + klara kylan som kom så tidigt iår eller om det bara är åldern finns ju så mkt det kan vara - hon får iallafall ca 1-2 dl mer än rekommenderad giva.
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Vad är det i potatis som inte är bra för hundar? Man använder ju ofta potatis i en eliminationsdiet eftersom allergi mot jsut potatis är väldigt ovanligt.

Jag kanske har fått det hela om bakfoten då? Jag är som jag skrev inte säker.

Tack för ditt svar :)
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Det finns ju färskfoder du kan ge också, som är magrare typ Nordic light. Vad jag reagerar på är att du skriver att du tycker att hunden har svårare för att gå ner i vikt nu på senaste tiden. Skulle kunna vara sköldkörteln som spökar, det är vanligt bland äldre hundar.
7 år kanske är lite gränsfall i och för sig.
Taste of the wilds fiskfoder har lägre energi än de andra så du skulle kunna prova det och först prova att ge för en hund med 22 kg eller ännu mindre samt ut och motionera mer! :)
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Tycker det verkar ha ungefär samma innehåll som Acana men väldigt mycket dyrare. Vill du ha ett foder med mycket kött i så är Acana mitt tips (mkt mera prisvärt än Carnia Wolf, Taste of Wild, Orijen etc), då slipper du dessutom potatisen och rapsoljan :angel:.
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Fast deras fiskfoder som också heter nått med Pacific innehåller potatis och typ hundra olika bär, örter och växtdelar som känns lite väl onödigt men det är ju min personliga åsikt :).
Det kostade 199 för 2,5 kg och Taste of the wild 199 för 2,27 kg där jag tittade så "väldigt mycket dyrare" tycker jag är överdrivet
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Det finns ju färskfoder du kan ge också, som är magrare typ Nordic light. Vad jag reagerar på är att du skriver att du tycker att hunden har svårare för att gå ner i vikt nu på senaste tiden. Skulle kunna vara sköldkörteln som spökar, det är vanligt bland äldre hundar.
7 år kanske är lite gränsfall i och för sig.

Tack för det rådet :)
Jag har funderat på det, men jag tror det hänger samman med att han ofta har ont i höften. Han gör av med minimalt av energi pga att han går "försiktigt" och inte springer lika mycket just nu. Han gick upp ca 1kg på en vecka hos mamma och pappa. Jag var "tvungen" att lämna bort honom lite eftersom jag behövde ta tag i ett par problem med valpen. Mamma och pappa ville dessutom ha honom nu under sin semester.

Igår markerade han lite i början av promenaden för att börja halta och stå på endast tre ben i stillastående efter ett tag. Han fick en kortisonspruta i förra veckan pga problem med någon "böld" i munnen. Då slutade jag med carprodylen (50mg 2 om dagen) på inrådan av vet. Började igen igår. Därav behöver han gå ner "snabbt". Fungerar det inte när han ligger i normal/något under normalvikt så kanske det blir starkare tabletter för att se om det hjälper. Om inte finns det bara en utväg :(


Usch man blir lätt hemmablind! Tänk om jag har missat något :crazy:
 
Sv: Nytt foder? (Taste of the wild) + lite funderingar

Fast deras fiskfoder som också heter nått med Pacific innehåller potatis och typ hundra olika bär, örter och växtdelar som känns lite väl onödigt men det är ju min personliga åsikt :).
Det kostade 199 för 2,5 kg och Taste of the wild 199 för 2,27 kg där jag tittade så "väldigt mycket dyrare" tycker jag är överdrivet

Acana har inget fiskfoder för hundar (dom har ett dyrt för katter som heter Pacifica). Kilopris Taste of Wild 51,36 kr, Acana 33,83 kr. Jag tycker inte Taste of Wild är värt pengarna, men det är ju min åsikt :p.
 

Liknande trådar

Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 799
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Vad tycker ni om dessa foder? Vilket föredrar du? FODER 1: Lammjöl från Nya Zeeland, havre, solrosolja, färsk lamm, potatis...
2
Svar
21
· Visningar
3 287
Senast: Blueeyes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp