Bukefalos 28 år!

Nytt hem? (långt...)

A

alittelate

Känner mig som en så sjukt dålig person nu då jag nämnt för en del människor i min närhet att jag funderar på att försöka hitta ett nytt hem till min hund. Alla kommentarer om att det är ansvarslöst och att man ska tänka igenom innan man skaffar djur osv gör ju bara att jag blir mer ledsen och att det känns änu svårare. Jag har haft min hund i 1,5 år och visst kan man tycka att det var ogenomtänkt att skaffa henne när jag redan funderar på en annan lösning. Jag tycker verkligen så himla mycket om henne, men samtidigt skulle hon säkert inte få det sämre i ett nytt hem.

Det stora problemet är att jag inte trivs så bra på mitt jobb längre och funderar på att byta. Nu kan jag ha hunden med på jobbet, men det är inte troligt att jag hittar ett nytt jobb där det går. När jag skaffade hund så hade jag väl litegrann räknat med att jobba kvar, om inte för all framtid så i vart fall längre än vad jag känner nu. Delproblemet är att hon inte tycker om att vara ensam eller ens utan mig, så det vore absolut inte möjligt att ha henne hemma på dagarna. Ett nytt jobb skulle förmodligen innebära att jag behöver vara borta mer än jag är nu också, så det känns inte som att en dagmatte/hunddagis skulle lösa ens det här problemet och jag tror att det vore nästan lika jobbigt för henne om jag lämnade av henne hos någon annan varje morgon som att hon är själv, då jag har provat lämna henne till olika hundvakter. Om jag är borta ett par dagar så "glömmer" hon mig o det går bra, men hämtar jag henne och sedan lämnar henne igen en annan gång så är hon lika olycklig. Mao hon skulle vara väldigt ledsen varenda morgon hos dagmatten, om hon däremot stannade permanent på ett nytt ställe så anpassar hon sig nog ganska snart.

Även om hon inte stressar upp sig när hon är ensam så för hon rätt mycket liv och jag bor i en trappuppgång. Jag känner att det är svårt att göra något på min fritid utan att hon är med. Småsaker som att åka o handla mat blir ett litet projekt och jag drar mig såklart för att lämna henne då jag vet att hon låter. Jag har provat olika saker, bur, citronhalsband, tränat med att var bort jättekorta stunder, bett vår kurstränare om hjälp/råd osv. Om hon har en annan hund med så går det bättre, men det är liksom ingen lösning för mig att skaffa ytterligare en. Hade jag haft hus och inte lägenhet hade ju saken varit en helt annan, då det inte skulle göra så mycket om hon för lite liv (det är inte ihållande hela tiden jag är borta).

Hon skulle förmodligen kunna ha det bättre om han bodde i en famlj där det var flera personer, så att det inte blir en enda person som hon blir så fäst vid. Är man flera som kommer o går blir det lite skillnad, likadant om hon skulle bo någonstans där hon har en hundkompis eller hos något äldre par som är hemma mer än vad jag vill vara, för mig begränsar det mtt liv att vara så mycket hemma med hunden. Som det är nu låter jag ju ofta bli att träffa folk och följa med på grejer bara för att vara hemma med hunden.

Vill gärna ha åsikter, skulle jag ha tänkt längre innan och stå mitt kast att jag skaffat en hund eller försöka hitta en lösning som blir br aför både mig och hunden med ett nytt hem?
 
Sv: Nytt hem? (långt...)

Jag tycker tvärtom att du är en väldigt fin och osjälvisk människa som ser till din hunds bästa genom att överväga att ge henne ett nytt hem när du inte längre kan ge henne det hon behöver. För hennes del, förutsatt att du hittar ett lämpligt hem, är det ju faktiskt det bästa. Hon kommer inte att lida av det, förmodligen hade plågan för både dej (som tvingats stanna på ett jobb där du inte trivs) eller för henne i det fall då då du byter jobb och tvingas lämna henne längre än hon klarar av, varit värre än att få flytta till ett nytt hem.

Att komma med pekpinnar i en situation som den här är ju bara onödigt. Livet förändras, man kan inte alltid planera allting. Det finns ingen människa som kan lova sin hund att låta bli att bli sjuk /få förändrad livssituation. Det enda man kan göra är att hoppas att det går att lösa på ett eller annat sätt. I det här fallet kanske lösningen är en omplacering.

Lycka till!
 
Sv: Nytt hem? (långt...)

Beskriver du min hund eller? Nu är vi många här så han håller på och vänjer sig att flocken splittras men han hatar det. Inne är han trygg så ok men ute, tex i en buss som han annars är lugn på skäller han om de övriga med barnvagn är i mitten och vi bak. Iallafall sist vi testade. Problemet med en omplacering som min är sedan 3 mån tillbaka, att problemen kanske inte blir bättre iallafall till en början utan värre. Kan du hitta ett hem som kan ta hand om separationsproblemen i kanske de första 6 månaderna? Min hund skäller när han lämnas ensam, förstör inget, vankar inte, men som sagt skäller. Hela hans liv tycks det som att han fått som han vill med att skälla så det är det första han testar och det stressar till slut upp honom. Vi ska testa citronhalsband, vi måste se om ngt hjälper.

Men iallafall. Jag vet egentligen inte vad jag vill med detta mer än att det finns säkert ett toppenhem därute men du har ett stort ansvar hitta det eftersom hundens problem kanske inte löser sig så lätt direkt. Jag har det ju som du angående att bara gå och handla och ibland ger jag upp för att sedan rycka upp mig igen. Det är faktiskt jättetufft vara så låst och då är jag ändå van med småbarn och allt. Så mitt råd är att hitta ett hem som i lugn och ro och gott om tid kan träna hunden att vara ensam.
 
Sv: Nytt hem? (långt...)

Tack för era svar. Till Paradiset, jo jag vet att jag måste välja ett hem noga. Det som är bra är att jag har provat lämna henne hos några jag känner som har en hund och det är inga problem att lämna dessa två ensamma, så det skulle förmodligen gå väldigt bra om hon kom någonstans där det finns en till hund. Det är heller inget problem att ha henne ute själv. Om jag tex är ute o rider så kan hon vara kvar ute på gården ensam och stänger jag in henne med den andra hunden går det också bra. Svårt dock när man bor i lägenhet och samtidigt kan man ju inte ha henne ute om man åker iväg...

Kan också säga att citronhalsbandet hjälpte väldigt bra, hon skäller inte när hon har det på, men gnälla/småyla gör hon ändå. Enlogt hon som jag har gått lydnadskurserna hos verkar det mest ha blivit lite av en olat att föra liv när man är själv och ffa så gör hon det om hon hör någon annan i trappuppgången. Jag tror (även om jag inte kan veta) att det skulle gå oerhört mycket bättre om hon bodde i ett hus där det även fanns en hundkompis iom att det går så bra att lämna henne hos mina bekanta (som dock inte vill ha en jycke till även om de tycker jättebra om henne)
 
Sv: Nytt hem? (långt...)

Jag tycker också du gör rätt som tänker på hunden.
Jag är i lite samma läge med katterna. Trodde vi skulle bo på landet hela livet, men nu verkar det bli lägenhet och storstad som gäller... då är det bättre att man hittar en miljö som djuret kommer må bra i.
Man vill väl helst inte tro det, men djuren glömmer oss ganska lätt ochhittar nya människor att älska och ha kul med.

Förstår dina känslor totalt dock, känner mig också som världens sämsta djurägare, även om jag VET att det inte är så.

Hitta ett riktigt bra hem åt din älskling bara, så blir det bra. :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 836
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 807
Senast: Jeps
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 799
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 840
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp