Nytt hö, hur går ni tillväga?

B

Bellan

När ni byter stall eller får nytt hö, hur vänjer ni då in hästarna? Hur mycket av det "gamla" höet tar ni med er till det nya stallet?
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Jag har alltid bytt rakt av från ett hö till ett annat utan minsta problem. Ska man byta från hö till silage så skulle jag nog vänja hästen, samma om jag hade en känslig häst (fånghäst tex).
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Jag skickade iväg min ponny (eller rättare sagt dotterns ponny) idag ( :cry: ) och då skickade jag med 4 höbalar. Det var iofs det som fick plats, men det räcker nog ett tag.
Han äter bara 5 kg hö om dagen och varje bal väger ca 12-15 kg, så det borde räcka ett tag.
Man får ju blanda ut successivt, börja med lite och sedan öka på tills hela givan är utav det nya höet.
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

När glory flyttade så bytte vi rakt av,
och jag har faktiskt aldrig träffat någon som köpt/sålt häst som daltat med höt på det där viset.
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Man tar med hö så man vet att hästen klarar sig i ca 2 veckor.
Vid byte av grovfoder ska övergången ta ca 2 veckor och det
är inget daltande som SessCa skrev, det är sunt förnuft.
Hästar har otroligt känsliga magar...........det vet väl dom flesta (eller borde veta i allafall) :smirk:
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Snagget skrev:
Man tar med hö så man vet att hästen klarar sig i ca 2 veckor.
Vid byte av grovfoder ska övergången ta ca 2 veckor och det
är inget daltande som SessCa skrev, det är sunt förnuft.
Hästar har otroligt känsliga magar...........det vet väl dom flesta (eller borde veta i allafall) :smirk:

Håller med så in i bänken. :bow:

Varför riskera en kolik eller liknande bara på grund av att man inte brytt sig om att ge hästen en chans att vänja sig..

Det är ju bara att gå till tävlingshästar på hög nivå, där har skötarna med hö och annat foder för att hästen ska slippa foderbyte vilket kan göra att de blir lågpresterande eller sjuka. :idea:
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Jag vänjer in mina hästar, salänge det är möjligt. Min förra foderpålle skickade jag med 4-6 balar hö med när han åkte. Däremot kanske jag är lite oförsiktig i att jag vänjer rätt fort och brukar blanda 50/50 av det nya och det gamla. Vet inte hur andra brukar göra...?
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Snagget skrev:
Man tar med hö så man vet att hästen klarar sig i ca 2 veckor.
Vid byte av grovfoder ska övergången ta ca 2 veckor och det
är inget daltande som SessCa skrev, det är sunt förnuft.
Hästar har otroligt känsliga magar...........det vet väl dom flesta (eller borde veta i allafall) :smirk:
Men ojdå. :smirk:
Faktum är att det kanske inte är så många som vet det.
Det är få i hästsverige som är så duktiga som de på det här forumet.
Fast det hindrar ju inte att man hjälper till att få ut den informationen på ett shysst sätt.

Själv tror jag inte att en häst tar skada av att byta grovfoder drastiskt en gång.
Om man som tävnlingsryttare reser mycket är det för mig självklart att man tar med sitt eget hö, eller om man byter mellan hösilage och hö.
När det handlar om drastiska förändringar på grovfodret då analysvärdena är helt olika är omvänjning självklart.

Men som jag sa, jag har faktiskt aldrig sett någon som köper/säljer häst krångla med hö också.
Aldrig!
Okunnighet kanske, de flesta vet väl att det finns okunniga människor (eller borde veta iaf) :smirk:
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

För en fånghäst kan det faktiskt räcka med ett drastiskt foderbyte för att utlösa ett anfall...

Jag vänjer in alla foderbyten på minst 3 veckors tid.
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Men hästar är ju individer.
Det gäller ju att veta att ha någolunda koll på vad ens häst klarar av.
Ibland finns det inte mycket att göra utan att man måste av olika anledningar byta hö tvärt.
Jag påstår inte att jag har rätt någonstanns men vissa hästar tål mer, andra mindre.
När jag köpte Glory så fick han börja direkt på vårat hö och jag har inte märkt att han skulle tagit skada av det.
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Bellan skrev:
När ni byter stall eller får nytt hö, hur vänjer ni då in hästarna? Hur mycket av det "gamla" höet tar ni med er till det nya stallet?
Helst har jag med hö så att jag kan vänja över under 10-14 dagar. Men jag har ibland bytt rakt av (pga omständigheter) och i regel funkar det. Med en gammal fånghäst i bakhuvudet är man dock extra försiktig vid foderbyten. :crazy:
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

SessCa skrev:
Men hästar är ju individer.
Det gäller ju att veta att ha någolunda koll på vad ens häst klarar av.
Ibland finns det inte mycket att göra utan att man måste av olika anledningar byta hö tvärt.
Jag påstår inte att jag har rätt någonstanns men vissa hästar tål mer, andra mindre.
När jag köpte Glory så fick han börja direkt på vårat hö och jag har inte märkt att han skulle tagit skada av det.
Grejen är att en häst kan ha funkat hur bra som helst hela livet på tvära byten mellan olika höpartier eller beten för att plötsligt drabbas av fång. En häst i ett stall jag var förut (russ/arabkorsning) fick fång vid 21 års ålder utan att någonsin haft problem tidigare i livet av betesinvänjning (rätt snabbt) eller höbyten.

Så; visst; jag har inte alltid varit jättekonsekvent, men nog tar man en risk när man direkt ställer över hästen på nytt hö. Det bör man vara medveten om.
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Jag brukar övergå till nytt hö på ca 1-2 veckor.
Byter ut ca 30% av det gamla och ökar på till 100% till sen sista dagarna.
 
Sv: Nytt hö, hur går ni tillväga?

Det tar minst 2 veckor för hästens mage att vänja sig vid ett nytt foder så jag brukar blanda i det nya höet i ca 2-3 veckor..
som många andra också säger skulle jag aldrig våga ta risken att bara byta hö rätt upp och ner.. :eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp