Nytt hönshus!

Stinaelin

Trådstartare
Mina höns förtjänar ett nytt hönshus, då de bott i en ombyggd koja lite för länge.

Nu behöver jag tips på var jag hittar det perfekta hönshuset.

Varken jag eller maken är bra på att bygga, så vi funderar på ett förråd liknande detta; https://www.bauhaus.se/redskapsbod-luoman-lillevilla-3

Det kan vara ganska litet, vi har inte mer än 7 höns, men det vore bra om hönsfodret fick plats i ett hörn. Vi vill ha ståhöjd så det bir lättstädat, och inte allt för dyrt och lättmonterat.

När en söker hönshus på nätet hittar jag mest små typ burar. Jag vill ju mer ha en stuga.

Vad har ni för tips?
 
Grannar köpte en uttjänt manskapsbod. Typ en sån här. Finns emellanåt på Blocket
R.4a8ccd3c0d060ebb45cec94c57ab8dca
 
Min spontana tanke är att du får svårt att isolera den boden.
Angående fodret så har jag en tunna med veckans foder stående i hönshuset. De använder den som mellanlandning ibland när de ska upp och ner från pinnarna så locket är rätt skitigt. Jag räknar alltså in fodertunnans utrymme i utrymmet i hönshuset iom att ytan är tillgänglig för dem
 
Jag hade hållit ett öga på blocket, ibland säljs där fina hönshus eller lekstugor i bra storlek. Man får såklart desinficera dem innan man tar de i bruk.

Hur kallt blir det där du bor? Det är ju inte helt säkert att det behöver vara isolerat, kanske räcker med att ha extra värme under ett kort tag? (under natten) Däremot så behöver du nog förbättra ventilering till hönorna.
 
Min spontana tanke är att du får svårt att isolera den boden.
Tror Du? Den är väl inte svårare att isolera än något vanligt skjul? Vill man vara extra noga kan man sadla på med ett lager cellplast bakom panel? Oftast är det lite isolerade från början. De jag känner har inte behövt isolera extra i sina.
 
Tror Du? Den är väl inte svårare att isolera än något vanligt skjul? Vill man vara extra noga kan man sadla på med ett lager cellplast bakom panel? Oftast är det lite isolerade från början. De jag känner har inte behövt isolera extra i sina.
Jag tycker inte det ser ut att finnas någon isolering på bilderna utan bara brädväggar. TS skriver också att de inte ser sig som bra på att bygga oh det är mer komplicerat att isolera något med sneda stöttor än med bara raka bjälkar. Givetvis går det att isolera om man vill.
 
Jag tycker inte det ser ut att finnas någon isolering på bilderna utan bara brädväggar. TS skriver också att de inte ser sig som bra på att bygga oh det är mer komplicerat att isolera något med sneda stöttor än med bara raka bjälkar. Givetvis går det att isolera om man vill.
Sådana där manskapsbodar används även vintertid. Jag begriper inte hur det "kan se ut som" enkla brädväggar. Det ser du väl inte bara genom att titta på den utifrån? Har du varit inne i en sån?
 
Sådana där manskapsbodar används även vintertid. Jag begriper inte hur det "kan se ut som" enkla brädväggar. Det ser du väl inte bara genom att titta på den utifrån? Har du varit inne i en sån?
Manskapsbod? Det var ju ett förråd från typ Bauhaus
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp