Nytt hösilage, ny foderstat - hjälp med att räkna!

G

Gisburne

Ska flytta min fjording, så nu behöver jag hjälp med att räkna ut en ny foderstat med det nya hösilaget;

TS: 72 %
Smältbart protein, foder: 50 g/kg
Energi, foder: 7.6 MJ/kg
Ca: 3.0 g/kg
P: 1.1 g/kg
Mg: 0.9 g/kg
K: 11.5 g/kg

Råprotein: 107 g/kg TS
Smältbart protein: 69 g/kg TS
Energi: 10.5 MJ/kg TS

Fjording, som sagt, i lagom hull, tränas ganska normalt, inte jättehårt och inte pyttelite. Väger...? Hmm, kanske 450-480 kg? Har inte vägt. Fodras nu med havre och vetekli, kommer fortsätta med det tills mitt eget foder tagit slut, sedan vill jag övergå till havrekross och betfor, vilket ingår i nya stallhyran. (Eventuellt ingår också kornkross, minns ej.) Behövs något mer, förutom mineraler, för att foderstaten ska gå ihop? Vilka mineraler blir bäst?

Tacksam för hjälp! :love:
 
Hur ser nuvarande foderstat ut och hur ser hästen ut i hullet (över revbenen) på den?

Det är ett bra hösilage så det blir inga problem med endast havre som krafftfoder.

mvh Jessica
 
Foderstaten nu ser ut såhär, med 10% tillägg:
Havre: 0,6 kg
Vetekli: 0,25 kg
Mineraler: 100 g Krafft Grön
Hösilage: 7-8 kg. (Vill du veta exakt vilka värden det har?)

Han är i ganska lagom hull, men han är lite omusklad eftersom han fått vila en del över jul och nyår. Han är alltså inte mager och inte fet, men visst finns det lite kvar att ta av. Vill inte banta bort det, eftersom det är meningen att han ska tränas lite mer under februari-mars-april... Dessutom brukar han falla ur litegrann såhär års, jag bara väntar på det... (Är det för att värdena i maten minskas under vintern, eller?)

Tack på förhand för hjälpen! :bow: :love: :D
 
Anledningen till att din häst har fallit ur förut har antagligen varit att han har haft för låg kvot mellan protein och energi förut.

Det kommer inte hända i år med det bra höet du har.

Vad tror du om

8 kg hö
0,6 kg havre
0,3 kg vetekli
30 gr miner grön
1 dosmått dikalciumfosfat
+vitaminer och selen (ex 25 ml chevinal o 5 ml basic E)

MJ 69
Smrp/MJ 6,88
Ca/P 1,7
Ca/Mg 3,26

Om du vill öka maten så höj höet 1 kg och miner grön till 50 gr.

mvh Jessica
 
OJ vad högt behov du räknat på!! Som jämförelse så är det samma MJ mängd som de hbl jag räknar på som promenadrids. Min d-ponny behövde ca 54 MJ när han reds under igångsättning...
 
Jag räknade på den foderstat som hon skrev att hästen hade gått på innan, :o men det var kanske lägre energivärde i det hösilaget.

Kanske vore idé att ta värdena på det gamla hösilaget. :crazy:

mvh Jessica
 
Vet du vad den gamla foderstaten låg på i MJ?

Var det framräknat via formler, med ett tillägg på 10 %, dvs 58 MJ?

mvh Jessica
 
Nu ska vi se... Gamla foderstaten:

60,35 MJ, 371,25 SRP, 28,82 Ca, 18,14 P och 10,04 Mg.
SRP/MJ 6,15.
Ca/P 1,59
Ca/Mg 2,87

Dessa nuffror säger mig inte så mycket, eftersom jag inte vet hur man räknar, men ni kanske förstår desto mer?

Gamla hösilagets värden:

TS: 68 %
Smältbart protein, foder: 36 g/kg
Energi, foder: 6.3 MJ/kg
Ca: 2.0 g/kg
P: 0.9 g/kg
Mg: 0.4 g/kg
K: 9.9 g/kg

Råprotein: 89 g/kg TS
Smältbart protein: 52 g/kg TS
Energi: 9.2 MJ/kg TS

Detta var ett mellanvärde av hela skörden, eftersom det blev lite fel när provet skulle skickas in och proverna blandades med varandra. Det är alltså inte helt korrekt...
 
Hmm, vart får man tag på dikalciumfosfat? :confused:

Går det att undvika Chevinal, Vitamin E och andra "tilläggsvitaminer" genom att räkna om tro? Jag vill inte vara besvärlig, det är bara det att stallet jag ska flytta till har många hästar och alla äter olika, och jag vill inte att det ska bli fel för att man blandar ihop de olika foderstaterna... Vill heller inte göra det så krångligt för min stackars stallvärd! :smirk: Men går det inte så går det inte, inte mer med det. ;)

Ett jättetack för att ni varit så snälla och hjälpt mig! :bow: :love:
 
Det var inte helt lätt att få ihop en foderstat på det silaget. Det innehåller väldigt lite fosfor i förhållande till kalcium.

Havre gick det tyvärr inte att lägga till för då skulle det blivit för lite silage.

Men ett förslag

7,5 kg silage
150 gr vetekli
150 gr betfor
50 gr miner grön
2 dosmått fosforbalans (finns på Granngården)

MJ 60
Smrp/MJ 6,66
Ca/P 1,68
Ca/Mg 2,83

Vitaminer och selen är frivilligt men jag tycker nog att du bör lägga till lite morötter eller äpplen då. :d

Förresten, står hästen på halm och isåfall, äter han av den? Stod han på halm förut?

mvh Jessica
 
Vänta nu... räknade du den nyare varianten på det gamla hösilaget, eller på hösilaget i nya stallet? Blev lite lätt förvirrad, men jag är ju blond, så... :D

Ingen havre alls, alltså? Okej. Skumt, har fodrat med havre "jämt" ju! :D

Väger man betfor torr? (Skitdum fråga, säkert! :o)

Ja, det är halm i nya stallet, och han kommer garanterat att pilla i sig åtminstone en del av den! Känner den där kusen... :cool:
 
Den nya foderstaten är räknad på det nya silaget.

Du går inte att lägga till havre i foderstaten eftersom då blir jag tvungen att ta bort silage och det går inte heller för då blir det för lite strå i foderstaten.

Betfor väger man torrt.

Om pållen äter mer än 1 kg halm så kan du lägga till ett halvt mått fosforbalans i foderstaten.

Om du däremot tycker att du vill höja maten till hästen, för att den blir tunn, så kan du antingen lägga till ett halvt kg havre eller ett halvt kg silage.

mvh Jessica
 
Okej, då förstår jag bättre! :bow:

Ska jag strunta i den första uträkningen och köra på den andra, tycker du? Spelar det någon roll? Jag kan som sagt inte så mycket... :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp