Nytt jobb avsluta gammalt

BernT

Trådstartare
Jag har fått ett nytt jobb (fick veta idag) som jag sökte lite spontant trots att jag aldrig trodde att jag skulle få det. Men det fick jag och nu till problemet.

Jag är provanställd på nuvarande jobb. Nya jobbet börjar nästa år (innan provanställningen går ut), hur gör jag? Håller tyst? Säger att jag fått nytt men stannar tills jag börjar nya? Är inte det också konstigt? Typ ”det här duger tills mitt nya börjar”. Tänker att risken är (stingslig chef) att om jag säger att jag fått nytt jobb så avslutar hen min provanställning med omedelbar verkan, dvs 14 dagar. Tänker att det kan ju vara bra för nuvarande att börja rekrytera typ nu om jag slutar om typ 10 veckor så kan jag stötta upp tills jag slutar.

Hur gör man det bäst?

Är med i facket och kollektivavtal finns, men de rekommenderade bara att vara tyst.
 
Om jag hade varit beroende av lönen hade jag hållit tyst. Om jag ekonomiskt hade klarat mig ändå hade jag tagit risken att få avsluta anställningen tidigare än planerat och berättat för chefen.
 
Har du bra dialog med chefen?

Jag hade nog pratat med dem om att man fått ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till men att jag gärna stannar kvar fram tills avtalad tid.
 
Om jag hade varit beroende av lönen hade jag hållit tyst. Om jag ekonomiskt hade klarat mig ändå hade jag tagit risken att få avsluta anställningen tidigare än planerat och berättat för chefen.

Beroende är jag väl inte så sett, det är ju en kort tid. Men har relativt hög lön och vill inte ”skänka bort” två månadslöner.
 
Vad tråkigt det låter att arbetsmarknaden är så tjurig och missunnsam. I den bästa av världar finns det kommunikation och kamratskap och respekt för andras val.
När jag sa upp mitt chefsjobb för att jag var nöjd på det och längtade till sjuksköterskerollen så blev det värre än en skitig skilsmässa. Fullständigt iskallt oförstående och helt plötsligt skulle den verksamheten jag hade en vision om att starta skulle helt plötsligt var genomförbar och uppsägningen var ogiltig och tjafs hit och dit. Mycket tråkigt.
Men GRATTIS!!!! Hoppas övergången blir lättsam!
 
Tack hörrni för svar och grattis :)

Jag vågar inte göra något innan kontraktet är påskrivet vilket kan dröja då säpo ska göra en bakgrundskoll (väldigt basic dock så inga konstigheter) först då det är på en myndighet.

@Lovisaleonora men visst är det så att jag kan inte imorgon säga att jag vill sluta typ 15/1-20? Utan säger jag imorgon att jag vill sluta så är det om 14 dagar dvs 27/11? Vill jag sluta i mitten januari får jag vänta tills början januari med att säga ngt väl?
 
Hade varit skönast att vara ärlig, för nu måste jag ju gå på lite internutb och bara allmänt låtsas vara intresserad av allt. Hade de vetat att jag slutar om typ två månader hade det ju varit naturligt att jag typ mer är en stödfunktion till alla än att ta upp resurser och utbildningsplats. Men tror att chefen kommer svara med jaha men då säger jag upp dig idag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
698
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 184
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 327
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp