Nytt jobb på arbetsplats utan kollektivavtal

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag står för första gången och överväger att byta jobb till en arbetsplats som inte har kollektivavtal. Jag har fått ett första utkast på hur ett anställningsavtal kan komma att se ut om jag tackar ja till jobbet.
Inom min bransch är det ovanligt att inte ha kollektivavtal, men det finns mycket annat positivt med denna nya tjänst som lockar. Jag har dock förstått att det inom vissa andra branscher är vanligt att inte ha kollektivavtal, utan att det på något sätt blir sämre för arbetstagaren.

Vad ska man tänka på när det inte finns kollektivavtal? Vad ska man specifikt fråga efter eller kontrollera? Jag vill på inget sätt göra det sämre eller otryggt för mig. Jag vill ha koll på vad det är jag skriver på och förbinder mig till, och vad jag kan förvänta mig.
Jag hade gärna kontaktat mitt fackförbund gällande detta, men tyvärr har kansliet stängt fram till mitten på nästa vecka, och jag ska lämna besked till arbetsgivaren innan dess.

Några saker jag själv kommit på att fråga mer specifikt efter är tjänstepension och försäkringar (det står att tjänstepension finns men inga detaljer kring det typ hur mycket som avsätts etc).

Ersättning för OB-tid och övertid tillkommer inte på denna arbetsplats utan ligger som en schablon inräknad i månadslönen. Jag har räknat på hur mycket jag i nuläget får ut i pengar för OB och övertid för att kunna jämföra, och den delen ser bra ut som det ser ut nu.

Hjälp!

/en som inte bytt jobb på 8 år :o
 
Jag står för första gången och överväger att byta jobb till en arbetsplats som inte har kollektivavtal. Jag har fått ett första utkast på hur ett anställningsavtal kan komma att se ut om jag tackar ja till jobbet.
Inom min bransch är det ovanligt att inte ha kollektivavtal, men det finns mycket annat positivt med denna nya tjänst som lockar. Jag har dock förstått att det inom vissa andra branscher är vanligt att inte ha kollektivavtal, utan att det på något sätt blir sämre för arbetstagaren.

Vad ska man tänka på när det inte finns kollektivavtal? Vad ska man specifikt fråga efter eller kontrollera? Jag vill på inget sätt göra det sämre eller otryggt för mig. Jag vill ha koll på vad det är jag skriver på och förbinder mig till, och vad jag kan förvänta mig.
Jag hade gärna kontaktat mitt fackförbund gällande detta, men tyvärr har kansliet stängt fram till mitten på nästa vecka, och jag ska lämna besked till arbetsgivaren innan dess.

Några saker jag själv kommit på att fråga mer specifikt efter är tjänstepension och försäkringar (det står att tjänstepension finns men inga detaljer kring det typ hur mycket som avsätts etc).

Ersättning för OB-tid och övertid tillkommer inte på denna arbetsplats utan ligger som en schablon inräknad i månadslönen. Jag har räknat på hur mycket jag i nuläget får ut i pengar för OB och övertid för att kunna jämföra, och den delen ser bra ut som det ser ut nu.

Hjälp!

/en som inte bytt jobb på 8 år :o
Det finns duktigare Bukefalister som säkert hoppar in, men...

Finns det någon begränsning av hur mycket övertid och OB du förväntas ställa upp på för ditt schablontillägg? Annars är worst-case-scenariot arbetstidslagstiftningens tak.
 
Jag står för första gången och överväger att byta jobb till en arbetsplats som inte har kollektivavtal. Jag har fått ett första utkast på hur ett anställningsavtal kan komma att se ut om jag tackar ja till jobbet.
Inom min bransch är det ovanligt att inte ha kollektivavtal, men det finns mycket annat positivt med denna nya tjänst som lockar. Jag har dock förstått att det inom vissa andra branscher är vanligt att inte ha kollektivavtal, utan att det på något sätt blir sämre för arbetstagaren.

Vad ska man tänka på när det inte finns kollektivavtal? Vad ska man specifikt fråga efter eller kontrollera? Jag vill på inget sätt göra det sämre eller otryggt för mig. Jag vill ha koll på vad det är jag skriver på och förbinder mig till, och vad jag kan förvänta mig.
Jag hade gärna kontaktat mitt fackförbund gällande detta, men tyvärr har kansliet stängt fram till mitten på nästa vecka, och jag ska lämna besked till arbetsgivaren innan dess.

Några saker jag själv kommit på att fråga mer specifikt efter är tjänstepension och försäkringar (det står att tjänstepension finns men inga detaljer kring det typ hur mycket som avsätts etc).

Ersättning för OB-tid och övertid tillkommer inte på denna arbetsplats utan ligger som en schablon inräknad i månadslönen. Jag har räknat på hur mycket jag i nuläget får ut i pengar för OB och övertid för att kunna jämföra, och den delen ser bra ut som det ser ut nu.

Hjälp!

/en som inte bytt jobb på 8 år :o
Det kan ju handla om andra saker som arbetstidsreglering vid t ex storhelger, klämdagar, men även semester, ersättningar för vissa utlägg m.m. Kolla gärna igenom det kollektivavtal du har nu och fundera på vad som är viktigt för dig.

Och beroende på arbetsgivare... det finns de inom din bransch (och troligen i de flesta branscher) som inte heller har koll på grundläggande arbetsrätt och de lagområden som tillhör arbetsrätten och arbetsmiljön. Att inte ha ett kollektivavtal innebär såklart inte att man inte har koll på lagarna, men större risk där tänker jag. (Har inte erfarenhet från smådjur dock.)
 
@Malibu_Stacy se till att få inskrivet i anställningsavtal att du har rätt till årlig lönerevision och om lönen i ditt anställningsavtal avser 2021 eller 2022 års lön. Du är inte garanterad någon årlig lönerevision annars. Om ni avtalar om mer än 25 dagars semester så se till att det står i ert avtal. Kolla om det finns arbetsskadeavtal eller försäkring för detta.

Beroende på din livssituation och ålder så kan det vara bra att kolla om du har någon rätt till extra ersättning vid föräldraledighet om ditt kollektivavtal har det med? Efter de första fjorton dagarna vid sjukdom så har en del kollektivavtal extra ersättning från dag 15. Om det finns i ditt kollektivavtal så fråga om det.

Vad kommer ditt heltidsmått att vara? Om ni inte avtalar något så är det 40 timmar enligt lag.

Uppsägningstid borde vara enligt LAS om ni inte avtalar om annat i den delen tror jag inte LAS går att avtala bort men det går ju alltid att förhandla om längre uppsägningstid.
 
Det finns duktigare Bukefalister som säkert hoppar in, men...

Finns det någon begränsning av hur mycket övertid och OB du förväntas ställa upp på för ditt schablontillägg? Annars är worst-case-scenariot arbetstidslagstiftningens tak.
Jag kommer att ha ett fast månadsschema med en helg i månaden och en kväll i veckan. Resten kommer vara normalarbetstid dvs ingen OB skulle utgå ändå. Lönen motsvarar detta plus några tusenlappar till.
Jag kommer självklart se till att det står i avtalet/kontraktet att det endast är en helg per månad och en kväll i veckan som gäller.
 
Vitsen för arbetsgivaren att inte ha kollektivavtal är att det finns en frihet att välja vilka förmåner som man vill erbjuda och att man kan ändra dem när man vill. Ibland är dessa förmåner bättre för arbetstagarna än vad kollektivavtal ger, men de är sannolikt ännu mer förmånliga/flexibla för arbetsgivaren (= motivet för att inte teckna kollektivavtal).

Om arbetsplatsen byter ägare/omorganiserar (what ever) så kan villkoren ändras till det sämre utan att man får någon kompensation för det. Detta gäller även vid införande av kollektivavtal om det finns villkor på arbetsplatsen som är bättre än kollektivavtal. T ex om arbetsplatsen har 37,5 timmars vecka och det införs kollektivavtal med 40-timmarsvecka som norm behöver det alltså inte innebära motsvarande höjd lön. (Närstående råkade ut för detta. Trots rättsfall nekade fackets ombud till att detta skulle kunna inträffa, vilket det gjorde direkt.)
Generellt skulle jag lusläsa pensionsvillkoren.
Skrivningen om schablon istället för OB skulle jag vara tveksam till. Precis som en extra semestervecka istället för övertidsersättning är risken stor att det är du som i längden förlorar på det. Speciellt om det inte finns någon begränsning av hur mycket du förväntas arbeta över/OB-tid. Försök undersöka hur mycket de andra på arbetsplatsen arbetar OB/över. Det kan vara mer än vad du gör nu. Begär till exempel att de kan visa hur mycket övertid/OB som det arbetas i snitt per person och år. Med den här typen av speciallösningar är risken stor att man inte har koll på hur mycket folk arbetar egentligen och därmed inte heller om arbetstidslagen följs eller inte (bekymmer på min arbetsplats trots kollektivavtal som blir tandlöst med en massa personliga lösningar). Även andra speciallösningar som initialt verkar förmånliga kan över tid bli en nackdel (been there ... liksom flera andra jag känner).
 
@Malibu_Stacy se till att få inskrivet i anställningsavtal att du har rätt till årlig lönerevision och om lönen i ditt anställningsavtal avser 2021 eller 2022 års lön. Du är inte garanterad någon årlig lönerevision annars. Om ni avtalar om mer än 25 dagars semester så se till att det står i ert avtal. Kolla om det finns arbetsskadeavtal eller försäkring för detta.

Beroende på din livssituation och ålder så kan det vara bra att kolla om du har någon rätt till extra ersättning vid föräldraledighet om ditt kollektivavtal har det med? Efter de första fjorton dagarna vid sjukdom så har en del kollektivavtal extra ersättning från dag 15. Om det finns i ditt kollektivavtal så fråga om det.

Vad kommer ditt heltidsmått att vara? Om ni inte avtalar något så är det 40 timmar enligt lag.

Uppsägningstid borde vara enligt LAS om ni inte avtalar om annat i den delen tror jag inte LAS går att avtala bort men det går ju alltid att förhandla om längre uppsägningstid.
Tack för tips. Jag tror inte jag såg något i mitt nuvarande kollektivavtal gällande extra ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet men ska dubbelkolla för säkerhets skull.

Heltid på denna arbetsplats kommer vara 38 timmar, så det står med. Även hur många semesterdagar jag har (25).

Gällande lönen är det svårt, de går efter en kompetensbaserade lönestege där det finns möjlighet till ökning på lönetrappan var 6:e månad. Några detaljer kring detta har jag inte, mer än att jag fick en snabb genomgång under vårt möte. Visst borde jag kunna få be om att läsa bilagan? Känns ju viktigt att veta om det ens är rimligt att uppnå kraven för löneökning.
 
Jag kommer att ha ett fast månadsschema med en helg i månaden och en kväll i veckan. Resten kommer vara normalarbetstid dvs ingen OB skulle utgå ändå. Lönen motsvarar detta plus några tusenlappar till.
Jag kommer självklart se till att det står i avtalet/kontraktet att det endast är en helg per månad och en kväll i veckan som gäller.
Vad händer om du beordras övertid utöver detta, t ex om en kollega är sjuk?
 
Vitsen för arbetsgivaren att inte ha kollektivavtal är att det finns en frihet att välja vilka förmåner som man vill erbjuda och att man kan ändra dem när man vill. Ibland är dessa förmåner bättre för arbetstagarna än vad kollektivavtal ger, men de är sannolikt ännu mer förmånliga/flexibla för arbetsgivaren (= motivet för att inte teckna kollektivavtal).

Om arbetsplatsen byter ägare/omorganiserar (what ever) så kan villkoren ändras till det sämre utan att man får någon kompensation för det. Detta gäller även vid införande av kollektivavtal om det finns villkor på arbetsplatsen som är bättre än kollektivavtal. T ex om arbetsplatsen har 37,5 timmars vecka och det införs kollektivavtal med 40-timmarsvecka som norm behöver det alltså inte innebära motsvarande höjd lön. (Närstående råkade ut för detta. Trots rättsfall nekade fackets ombud till att detta skulle kunna inträffa, vilket det gjorde direkt.)
Generellt skulle jag lusläsa pensionsvillkoren.
Skrivningen om schablon istället för OB skulle jag vara tveksam till. Precis som en extra semestervecka istället för övertidsersättning är risken stor att det är du som i längden förlorar på det. Speciellt om det inte finns någon begränsning av hur mycket du förväntas arbeta över/OB-tid. Försök undersöka hur mycket de andra på arbetsplatsen arbetar OB/över. Det kan vara mer än vad du gör nu. Begär till exempel att de kan visa hur mycket övertid/OB som det arbetas i snitt per person och år. Med den här typen av speciallösningar är risken stor att man inte har koll på hur mycket folk arbetar egentligen och därmed inte heller om arbetstidslagen följs eller inte (bekymmer på min arbetsplats trots kollektivavtal som blir tandlöst med en massa personliga lösningar). Även andra speciallösningar som initialt verkar förmånliga kan över tid bli en nackdel (been there ... liksom flera andra jag känner).
Tack för din input. Det är just det du tar upp som får mig att tveka. Generellt förespråkar jag kollektivavtal just för att det ger arbetstagaren en säkerhet.
En fd kollega till mig jobbar på denna arbetsplats, vi har dock inte samma yrke så jag tror det kan bli svårt att jämföra gällande exempelvis övertid osv.
Ska absolut fråga mer kring övertiden.
Som det är nu så jobbar jag extremt sällan över, men jag jobbar nu också på en större arbetsplats där det finns tydliga rutiner kring överlämningar osv inför skiftbyten som också hjälper till att förhindra övertid.
 
Vad händer om du beordras övertid utöver detta, t ex om en kollega är sjuk?
Förklaringen jag fick är att man erbjuds en bonus om man tar extrapass utöver heltid och vid sjukdom har någon av delägarna tagit passet. Vad som händer vid regelrätt beordring vet jag inte och behöver fråga.
 
Tack för tips. Jag tror inte jag såg något i mitt nuvarande kollektivavtal gällande extra ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet men ska dubbelkolla för säkerhets skull.

Heltid på denna arbetsplats kommer vara 38 timmar, så det står med. Även hur många semesterdagar jag har (25).

Gällande lönen är det svårt, de går efter en kompetensbaserade lönestege där det finns möjlighet till ökning på lönetrappan var 6:e månad. Några detaljer kring detta har jag inte, mer än att jag fick en snabb genomgång under vårt möte. Visst borde jag kunna få be om att läsa bilagan? Känns ju viktigt att veta om det ens är rimligt att uppnå kraven för löneökning.

Tycker absolut att det är ett rimligt krav att få läsa bilagan. Om de inte vill visa dig bilagan kanske det finns anledning att fundera på om det är en bra arbetsgivare. Sen är väl också frågan vem som avgör om du uppnått kraven på lönestegen? Om det är en bedömning som görs så innebär det ju att du är helt utlämnad till deras bedömning om du ska få något överhuvudtaget. Det är man ju visserligen ändå till viss del även om det finns kollektivavtal men lite starkare ställning har man ju oftast.
 
Försök att räkna på vad den extra lön som du får är värd i form av övertid, OB och liknande "kostnader". Vad är bonusen värd? Det kan självklart vara en jättebra arbetsplats där man valt att fördela "vinsten" med att inte ha kollektivavtal (vilket bl a i praktiken innebär att arbetsgivaren behöver vara ansluten till en arbetsgivarorganisation med därtill hörande kostnader) mellan arbetsgivare och personal.
Om du med de villkor som är tjänar en viss summa extra per månad i flera år kan det vara mycket värt och kompensera för att du någon gång ibland går back. Det viktiga är att veta när du går back.
Viktigt också att syna allt som inte syns. Lönen ser man varje månad, men hur är det med pensionsavsättningar och andra ersättningar och försäkringar som t ex @Islandshästryttare tog upp. En aningen mindre/större summa till pension kan få stor betydelse.
 
Kolla även om semestern är förskott eller ej. Många kollektivavtal get dig rätt till betald semester från början som ”betalas av” inom 5 år. Dvs om du slutar efter 3 år är du skyldig några semesterdagar som dras av på slutlönen.
 
Jag har haft mer än hälften av anställningarna utan kollektivavtal. Generellt har jag haft bättre villkor utan.

Nu senast sa jag att jag ville ha mer föräldrapengar, vi hade 90%av lönen i 3 månader. Då gjorde de en översyn och typ dubblade ersättningen. För mig som är tillsammans med en kollega är det ju massor mer pengar extra!
Tveksamt om det gått att ändra lika enkelt om vi haft kollektivavtal?
 
Jag står för första gången och överväger att byta jobb till en arbetsplats som inte har kollektivavtal. Jag har fått ett första utkast på hur ett anställningsavtal kan komma att se ut om jag tackar ja till jobbet.
Inom min bransch är det ovanligt att inte ha kollektivavtal, men det finns mycket annat positivt med denna nya tjänst som lockar. Jag har dock förstått att det inom vissa andra branscher är vanligt att inte ha kollektivavtal, utan att det på något sätt blir sämre för arbetstagaren.

Vad ska man tänka på när det inte finns kollektivavtal? Vad ska man specifikt fråga efter eller kontrollera? Jag vill på inget sätt göra det sämre eller otryggt för mig. Jag vill ha koll på vad det är jag skriver på och förbinder mig till, och vad jag kan förvänta mig.
Jag hade gärna kontaktat mitt fackförbund gällande detta, men tyvärr har kansliet stängt fram till mitten på nästa vecka, och jag ska lämna besked till arbetsgivaren innan dess.

Några saker jag själv kommit på att fråga mer specifikt efter är tjänstepension och försäkringar (det står att tjänstepension finns men inga detaljer kring det typ hur mycket som avsätts etc).

Ersättning för OB-tid och övertid tillkommer inte på denna arbetsplats utan ligger som en schablon inräknad i månadslönen. Jag har räknat på hur mycket jag i nuläget får ut i pengar för OB och övertid för att kunna jämföra, och den delen ser bra ut som det ser ut nu.

Hjälp!

/en som inte bytt jobb på 8 år :o

Jag ska erkänna att jag är dåligt insatt själv, men jag arbetar för en utav Sveriges större arbetsgivarorganisationer. Med andra ord, det ligger i vårt intresse att vara en förebild som arbetsgivare för våra medlemsföretag. Vi har bra villkor och mycket förmåner. Jag blev uppriktigt förvånad när jag hörde att vi inte har kollektivavtal, eftersom jag alltid trott att seriösa arbetsgivare ska ha det och att det är sämre för arbetstagaren om de inte har det. Men, i mitt fall har jag bäst både villkor och förmåner (och lön) på detta jobb.
 
Jag tror att mycket beror på vilket yrke man har. Är nog skillnad på att arbeta som läkare på ett företag utan kollektivavtal eller som bussförare på ett företag utan kollektivavtal. Risken för att bussföraren kommer att dra en nitlott är med stor sannolikhet högre än för läkaren.
 
Jag tror att mycket beror på vilket yrke man har. Är nog skillnad på att arbeta som läkare på ett företag utan kollektivavtal eller som bussförare på ett företag utan kollektivavtal. Risken för att bussföraren kommer att dra en nitlott är med stor sannolikhet högre än för läkaren.
På vilket sätt? 😊
 
Generellt antar jag att läkare anses ha bättre koll på vad de kan/ska kräva av en arbetsgivare, jämfört med en busschaufför. Och det är svårare att ställa krav på arbetsgivaren om det är (relativt) lätt att hitta någon annan som kan utföra jobbet om du börjar komma med krav.
Det är inget som lärs ut i läkarprogrammet. Och som f d facklig läkare kan jag säga att de flesta har väldigt dålig koll på avtal och regler. De stora arbetsgivarna är ju regionerna som har kollektivavtal.

Men kanske de som väljer att jobba privat eller som hyrläkare generellt är bättre pålästa än offentligt anställda, men det har de i så fall lärt sig helt på egen hand.

Och till @Malibu_Stacy; jag är relativt bra påläst men skulle aldrig våga skriva på ett avtal hos någon som ej har kollektivavtal utan att först kolla med fackets jurister så jag inte missar något viktigt. Kan du inte säga att du är väldigt intresserad men att du vill ha möjlighet att förhandla om detaljer när det fackliga kansliet öppnat igen? Är det verkligen så bråttom med ett svar att arbetsgivaren inte kan vänta någon vecka?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp