Nytt jobb som gravid

Kilauea

Trådstartare
Moderator får flytta om tråden passar bättre på barn. Jag tänker dock att det fokuserar på jobb mest.

På min pågående praktik, som jag gör under min utbildning i nytt yrke, pratade jag med chefen om chans till jobb framöver. Det lät som det fanns chans från i höst. Saken är bara den att jag är gravid med planerad födsel i månadsskiftet oktober november. Min förhoppning är att kunna jobba till två veckor innan.
Praktikplatsen vet inte om att jag är gravid, har inte känt att jag behöver säga nåt bara för praktik.

Känns dock lite skumt att ev få provanställning från mitten augusti och då komma med stor mage (har redan annat jobb i sommar så att börja tidigare går inte, det vet chefen på enheten).
Det är ett kommunalt jobb och provanställning på 6 månader tillämpas vad jag vet.
Samtidigt skulle tjänsten vara suverän, med både bra kollegor, nära hemma och tryggt då det är kommunalt.

Berätta redan nu? Innan jag vet om jag ev kommer bli erbjuden tjänst?
Berätta först när jag i så fall börjar att "hej, förresten kommer jag ta uppehåll i provanställningen om om 2,5 månader. Jag kommer tillbaka inom ett år"?
 
Moderator får flytta om tråden passar bättre på barn. Jag tänker dock att det fokuserar på jobb mest.

På min pågående praktik, som jag gör under min utbildning i nytt yrke, pratade jag med chefen om chans till jobb framöver. Det lät som det fanns chans från i höst. Saken är bara den att jag är gravid med planerad födsel i månadsskiftet oktober november. Min förhoppning är att kunna jobba till två veckor innan.
Praktikplatsen vet inte om att jag är gravid, har inte känt att jag behöver säga nåt bara för praktik.

Känns dock lite skumt att ev få provanställning från mitten augusti och då komma med stor mage (har redan annat jobb i sommar så att börja tidigare går inte, det vet chefen på enheten).
Det är ett kommunalt jobb och provanställning på 6 månader tillämpas vad jag vet.
Samtidigt skulle tjänsten vara suverän, med både bra kollegor, nära hemma och tryggt då det är kommunalt.

Berätta redan nu? Innan jag vet om jag ev kommer bli erbjuden tjänst?
Berätta först när jag i så fall börjar att "hej, förresten kommer jag ta uppehåll i provanställningen om om 2,5 månader. Jag kommer tillbaka inom ett år"?
Jag skulle vara ärlig med det. Du kan ju i princip vara sjukskriven sista månaderna av graviditeten och inte kunna dyka upp alls också? Jag tänker både för din och chefens skull, så hen kan planera upplägget för verksamheten.
 
Moderator får flytta om tråden passar bättre på barn. Jag tänker dock att det fokuserar på jobb mest.

På min pågående praktik, som jag gör under min utbildning i nytt yrke, pratade jag med chefen om chans till jobb framöver. Det lät som det fanns chans från i höst. Saken är bara den att jag är gravid med planerad födsel i månadsskiftet oktober november. Min förhoppning är att kunna jobba till två veckor innan.
Praktikplatsen vet inte om att jag är gravid, har inte känt att jag behöver säga nåt bara för praktik.

Känns dock lite skumt att ev få provanställning från mitten augusti och då komma med stor mage (har redan annat jobb i sommar så att börja tidigare går inte, det vet chefen på enheten).
Det är ett kommunalt jobb och provanställning på 6 månader tillämpas vad jag vet.
Samtidigt skulle tjänsten vara suverän, med både bra kollegor, nära hemma och tryggt då det är kommunalt.

Berätta redan nu? Innan jag vet om jag ev kommer bli erbjuden tjänst?
Berätta först när jag i så fall börjar att "hej, förresten kommer jag ta uppehåll i provanställningen om om 2,5 månader. Jag kommer tillbaka inom ett år"?
Jag hade väntat tills jag hade fått ett erbjudande.
 
Jag hade också väntat till jag får ett erbjudande och då varit ärlig men också sagt att jag är väldigt intresserad av jobbet. Att bara dyka upp tydligt gravid på första arbetsdagen känns inte som en bra start på ett samarbete.
 
Samma här. Risken, om man ska väga in det värsta scenariot, att ju att arbetsgivaren inte erbjuder något jobb om hen vet om att du är gravid @hemlig. Även om det inte ska fungera så, så vet man ju aldrig. Har du däremot fått ett erbjudande så har du ju fått jobbet.
Tänker lite så med, men samtidigt rädd att de ska peta mig under provanställningen då. Eftersom jag kommer behöva göra avbrott i den.

Men, är inte erbjuden nåt än så tar en sak i taget.
 
Tänker lite så med, men samtidigt rädd att de ska peta mig under provanställningen då. Eftersom jag kommer behöva göra avbrott i den.

Men, är inte erbjuden nåt än så tar en sak i taget.
Men hur funkar reglerna vid provanställning, FÅR man avsluta den för att den anställda är gravid?
 
Jag har haft flera vänner som anställts under liknande förutsättningar som de du kommer ha, oftast har arbetsgivaren ändå velat satsa "långsiktigt" och då är det liksom en bisak för att det kommer en föräldraledighet emellan.
 
Tänker lite så med, men samtidigt rädd att de ska peta mig under provanställningen då. Eftersom jag kommer behöva göra avbrott i den.

Men, är inte erbjuden nåt än så tar en sak i taget.
Jag sa för många år sedan upp en fast anställning utan att ha nytt jobb. Upptäckte att jag var gravid precis efter att jag sagt upp mig och var i full färd med att söka jobb. Blev erbjuden en tjänst jag ville ha (provanställning 6 månader) och berättade i samband med att jag erbjöd mig tacka ja till erbjudandet. Lade upp det på så sätt att ”jag vill ha tjänsten men har nyligen förstått att jag väntar barn, är inte intresserad av att få en avbruten provanställning pga att det kommer fram när jag påbörjat (även om det aldrig hade varit förklaringen) så är ärlig nu och hoppas ni ser mig som rätt person för jobbet ändå). Jag fick tjänsten och blev kvar i många år efter förlossningen. Jag började jobba tidigt efteråt på deltid.
 
Tänker lite så med, men samtidigt rädd att de ska peta mig under provanställningen då. Eftersom jag kommer behöva göra avbrott i den.

Men, är inte erbjuden nåt än så tar en sak i taget.

Risken finns alltid, men jag tror att risken är större att det inte blir något jobb om du berättar redan nu. Har de erbjudit dig provanställning så kan ju en hoppas att de inte har samvete, eller vågar, avbryta den på grund av föräldraledighet.

Men, chansen finns ju också att de inte alls ser detta som ett hinder och som många skrivit, satsar långsiktigt. Jag utgår lite från "worst case" då jag hade garderat mig lite. Men för en bra arbetsplats som siktar på en långvarig anställning för sin personal så ska detta inte vara ett problem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 152
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp