Bukefalos 28 år!

Nytt objektiv?

MiniLi

Trådstartare
Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv.
Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på det står följande:
Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 tele-macro (1:2) Ø62 A17 LD Di.

Någon kamerasmart kanske fattar vilket slags objektiv jag menar då? ;)

Jag tycker objektivet funkar jättebra sålänge det är ljust ute och sålänge det jag försöker fota är någorlunda still.
Jag fotar mest mina hundar.

Jag har även objektivet som följde med kameran men det tycker jag inte är så mycket att ha, använder det typ aldrig förutom när jag vill fota på närmare håll än mitt tamron tillåter.

Jag skulle vilja kunna fota fina bilder även när det är lite sämre ljus. Till exempel om det börjat skymma eller om man kanske är i ett ridhus.
Skulle också vilja få bättre skärpa om hundarna rör sig snabbt. Nu krävs det väääldigt bra ljus för att på fina rörelsebilder.
Jag gillar att jag kan zooma på mycket på mitt nuvarande, det händer ganska ofta att hundarna är en bit bort när de ska fotas.

Någon som kan tipsa om ett objektiv som skulle kunna passa mig?

(Och jag är förresten värdelös på inställningar och sånt så det ska gärna vara enkelt att använda. Jag föredrar att kunna fota på auto :o)
 
Sv: Nytt objektiv?

Antagligen så är problemet att du vill fota på auto. ;)

Fotograferar jag på auto med ett f/1.8 eller f/2.8 så blir bilderna inte heller bra.
 
Sv: Nytt objektiv?

För det första, sätt dig ner och lär dig inställningarna på kameran, går fort att ställa in då man väl har lärt sig och bilderna blir bättre!

Jag har mitt Nikon 50 f/1,8 mestadelen av tiden, funkar bra i sämre ljus, kitobjektivet sitter aldrig på, sen har jag även investerat i ett Tamron 70-200/2,8 som oxå funkar helt ok i lite sämre ljus, däremot är det rätt tungt beroende på vad man är van vid, tror de väger 1,1 kg men är toppennöjd med det, Sigma har oxå en version av det objektivet, vilket som är bättre eller sämre vet jag inte men då jag läste recensioner på det så var det Tamron som ledde och gillade utseendet på de bättre.

Sen har ju såklart Nikon sin egen version av 70-200/2,8 men då snackar vi ju en helt annan prisklass!

Kan tilläggas att jag även har närbildsfilter som jag sätter på mitt 50 för att få lite "makro"
 
Sv: Nytt objektiv?

Antagligen så är problemet att du vill fota på auto. ;)

Fotograferar jag på auto med ett f/1.8 eller f/2.8 så blir bilderna inte heller bra.

För det första, sätt dig ner och lär dig inställningarna på kameran, går fort att ställa in då man väl har lärt sig och bilderna blir bättre!

Jag har mitt Nikon 50 f/1,8 mestadelen av tiden, funkar bra i sämre ljus, kitobjektivet sitter aldrig på, sen har jag även investerat i ett Tamron 70-200/2,8 som oxå funkar helt ok i lite sämre ljus, däremot är det rätt tungt beroende på vad man är van vid, tror de väger 1,1 kg men är toppennöjd med det, Sigma har oxå en version av det objektivet, vilket som är bättre eller sämre vet jag inte men då jag läste recensioner på det så var det Tamron som ledde och gillade utseendet på de bättre.

Sen har ju såklart Nikon sin egen version av 70-200/2,8 men då snackar vi ju en helt annan prisklass!

Kan tilläggas att jag även har närbildsfilter som jag sätter på mitt 50 för att få lite "makro"

Men åh så jobbiga ni är :p
Jag som hoppats på ett svar som "köp det där objektivet, det blir alltid bra bilder!"

:angel:
 
Sv: Nytt objektiv?

jag kan helt klart rekommendera att gå en fotokurs!

Förut fotade jag bara på autoinställningarna, eventuellt vågade jag kanske byta mellan "sport", "natur" osv.

Efter fotokursen fotar jag till 90% med helt manuella inställningar, använder inte ens bländarförval el slutartidsförval och mina bilder är sååå mycket bättre än tidigare :D

Har förresten exakt samma objektiv som dig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt objektiv?

Jag får väl börja med att hålla med de andra om att det är värt att lära sig lite om inställningarna på kameran. Börja med att kolla om inte din kamera har ett "sportläge" på ratten, i form av en springande gubbe.
Då bör du få bättre skärpa på snabba hundar åtminstone i bra ljus (troligtvis även i sämre ljus men då med bekostnad av att bilden blir lite "brusig").
Ska du köpa ett bättre objektiv så är det främst två siffor du ska titta på:

Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 tele-macro (1:2) Ø62 A17 LD Di

Där 70-300 står för "zoomen", där ville du ju ha liknande siffror
och
4-5.6 är "ljusstyrkan", där bör du då ha ett lägre tal, 2.8 är att föredra. När det som i ditt fall står två siffror betyder det att i objektivets ytterlägen är ljusstyrkan den sämre så zoomar du till 300 är den bara 5.6. Står det en siffra är ljusstyrkan densamma genom hela objektivets brännvidd (zoom).

Den typ av objektiv du har kallas telezoom. Tyvärr så är de ljusstarka telezoomarna dyra, dyrare eller dyrast...
 
Sv: Nytt objektiv?

Men åh så jobbiga ni är :p
Jag som hoppats på ett svar som "köp det där objektivet, det blir alltid bra bilder!"

:angel:

Tyvärr funkar det inte så, jag brukar fota med dotterns proffskamera och inte 17 får jag till lika bra bilder som hon får. Hjälper inte ens att hon ställer in den åt mig.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 202
Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Cheeserica
·
S
IT & mobiler Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: sodiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp