Nytt problem vid uteritt

Emanon

Trådstartare
Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma undan i dressyren genom att resa sig. Detta har jag med tränare löst genom att rida igenom det och rätta honom framåt i galopp.

Till problemet, igår hände något som gör mig konfunderad.

Jag har ridit ut ensam 4-6 dagar i veckan de senaste 2 månaderna då jag håller på att sätta igång hästen efter 1,5 månads ofrivillig vila. Allt har gått bra fram tills igår då han plötsligt överraskade mig med ett nytt beteende.

Jag skrittade ut den vanliga vägen på halvlång tygel. Efter en kvart kortade jag tygeln och började jobba honom, ca 100m senare stannar han och vill vända hem. Jag manar på honom och då börjar han resa sig. Han reser sig flera gånger och jag kan inte lösa det som jag hade gjort i ett ridhus. Jag hoppar av då jag befinner mig på en väg och går med honom ett par hundra meter till en bättre plats. Jobbar honom från marken när jag går.

Hoppar upp igen och nästan direkt samma sak igen, han reser sig när jag försöker rida bort från stallet, mot stallet går det att skritta om än spänt. Jag vill inte ge mig, hoppar av igen och jobbar från marken. Möter en stallkompis som promenerar sin häst (min häst bryr sig dock inte om sällskap av andra hästar. Vi går vidare, sitter upp, samma procedur igen, vid det här laget har mitt mod tagit slut och jag börjar skritta hemåt. Kommer fram till en korsning, väljer vägen bort från stallet. går bra i 20 m sedan samma sak igen. Det kom en bil så satte av av säkerhetsskäl och sedan gick jag hem till fots...

Tyvärr var ridhuset bokat, hade annars velat sitta upp där inne. Planen nu är att sitta upp och rida i ridhus idag och se hur han beter sig...

Har ni några teorier? Kan det ha att göra med sommarvärmen som kommit på riktigt nu?
 
Efter en kvart kortade jag tygeln och började jobba honom, ca 100m senare stannar han och vill vända hem. Jag manar på honom och då börjar han resa sig. Han reser sig flera gånger och jag kan inte lösa det som jag hade gjort i ett ridhus. Jag hoppar av då jag befinner mig på en väg och går med honom ett par hundra meter till en bättre plats. Jobbar honom från marken när jag går.

Hoppar upp igen och nästan direkt samma sak igen, han reser sig när jag försöker rida bort från stallet, mot stallet går det att skritta om än spänt. Jag vill inte ge mig, hoppar av igen och jobbar från marken.
Jag trodde förut också på att ”jobba igenom” och ”inte ge mig”, men jag gör det inte längre. Jag läser mycket om hästars beteenden och psykologi och det har gjort att jag verkligen tänkt om.
Risken med att ”jobba igenom” och ”inte ge sig” är att, visst, man kanske får resultatet man själv ville ha, men på bekostnad av hästen. Olika beteenden är ju hästens kommunikation, och ”kör vi över” den så leder det ofta till inlärd hjälplöshet. Att din häst fortsätter kommunicera är alltså en bra sak, men vad han försöker kommunicera är förstås svårt att avgöra via nätet.

Att resa sig är en stark signal, vilket gör att jag först och främst hade velat kolla upp ev smärta. Om hästen är fysiskt ok så är det något du behöver ändra i träningen eftersom du beskriver att han vill ”komma undan” arbete. En häst reser sig inte från ingenstans så då har man missat signalerna innan som är mindre. Här går det inte riktigt att spekulera utan att se film eller uppleva hästen i verkligheten, men är det ett psykologiskt träningsproblem så är jag övertygad om att du kommer kunna lösa det genom att prova olika sätt att ta dig an träningen och se vad din häst svarar positivt på. :)
 
Att resa sig är en stark signal, vilket gör att jag först och främst hade velat kolla upp ev smärta.
Om hästen är fysiskt ok så är det något du behöver ändra i träningen eftersom du beskriver att han vill ”komma undan” arbete. En häst reser sig inte från ingenstans så då har man missat signalerna innan som är mindre.
This. Sen har vi utrustningen. Och annat.
 
Delvis behöver hästen i första hand kollas av veterinären.

Sedan undrar jag hur länge du ridit hästen? Det känns spontant som att du kanske ställer för högra krav på hästen eftersom han verkar protestera när du sätter krav. En häst som upprepade ggr protesterar när man sätter krav på i ridningen skulle jag försöka få mer positiv till träningen så att han tycker att det är kul och inte sätter sig emot.
 
Jag trodde förut också på att ”jobba igenom” och ”inte ge mig”, men jag gör det inte längre. Jag läser mycket om hästars beteenden och psykologi och det har gjort att jag verkligen tänkt om.
Risken med att ”jobba igenom” och ”inte ge sig” är att, visst, man kanske får resultatet man själv ville ha, men på bekostnad av hästen. Olika beteenden är ju hästens kommunikation, och ”kör vi över” den så leder det ofta till inlärd hjälplöshet. Att din häst fortsätter kommunicera är alltså en bra sak, men vad han försöker kommunicera är förstås svårt att avgöra via nätet.

Att resa sig är en stark signal, vilket gör att jag först och främst hade velat kolla upp ev smärta. Om hästen är fysiskt ok så är det något du behöver ändra i träningen eftersom du beskriver att han vill ”komma undan” arbete. En häst reser sig inte från ingenstans så då har man missat signalerna innan som är mindre. Här går det inte riktigt att spekulera utan att se film eller uppleva hästen i verkligheten, men är det ett psykologiskt träningsproblem så är jag övertygad om att du kommer kunna lösa det genom att prova olika sätt att ta dig an träningen och se vad din häst svarar positivt på. :)
Tack för bra svar!
 
Hästen var helt sig själv igår när jag red. Fick även höra av stallpersonalen att han varit extremt pigg i hagen och i boxen. Så det var bara vårkänslor som spökade. :)
 
Men varför prova igen? Hästen talar ju redan om med stora bokstäver att något är fel.

This. Sen har vi utrustningen. Och annat.

Delvis behöver hästen i första hand kollas av veterinären.

Sedan undrar jag hur länge du ridit hästen? Det känns spontant som att du kanske ställer för högra krav på hästen eftersom han verkar protestera när du sätter krav. En häst som upprepade ggr protesterar när man sätter krav på i ridningen skulle jag försöka få mer positiv till träningen så att han tycker att det är kul och inte sätter sig emot.

Det är som sagt en hingst, som inte ridits ordentligt under ca 10 års tid som jag har ridit i två år nu. Att en hingst kan protestera ibland när den inte får som den vill, som jag skrev, när han inte får avsluta när han vill, är "normalt". Kanske inte för en som är 20+, mer unghingstbeteende, men det behöver inte betyda att hästen har ont. Att han testar mig efter att ha vilat i 1,5 månader är inte heller konstigt i sig egentligen.

Att han just reser sig kommer förmodligen från att han tränades i levade innan han kom till Sverige, tyvärr. (När jag skriver reser sig så stegar han inte utan reser sig likande en levade). Sedan skrev jag att han gör detta ibland, har väl hänt en handfull gånger under de två åren jag har ridit honom...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 852
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp