"Nytt" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

Re: \"Nytt\" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

jo självklart vet jag att hästen spänner sina muskler vid ridning i en högre form. Men det är skillnad på spänningar. I börjag av ridpasset vid uppvärmningen så vill man att hästen skall slappna av och bli uppmjukad. Och värma sina muskler.jag som har en häst med mkt motor, rider i en låg form och böjer halsen åt båda hållen för att känna att inga spänningar finns. Sidorna mjukar jag upp i tex skänkelvikningar.

Det beror självklart på hur långt man kommit i sin ridning och hur mkt hästen är utbildad. Min häst är utb Grand Prix och behöver bara en 20 min uppvärmning i kroppen.Han har den styrka och muskler för att klara av att gå i en hög form. Men för att han inte skall spänna till i början rider jag honom låg. Det var de övnigarna jag skrev om.Annars är jag väldigt noga med rakriktningen, allt för att få bakbenen att jobba rakt in under honom.
 
Re: \"Nytt\" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

Låter lite konstigt..
Men jag tränar för en Dressyrdomare (dömmer och rider själv högre klasser)
han tyckte att jag skulle "tänja" och gymnastisera en bog i taget, genom att "förböja" och trycka ut innerbog,
medans jag skulle låta ytterbog falla ut, och inte hålla in den (som man är lärd), jag tyckte att det lät knepigt
men han menade på att för att hästen ska bli helt lösgjord i bogarna så får man ta en i taget..
Hästen gick VÄLDIGT bra och blev enormt lösgjord.
 
Re: \"Nytt\" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

En parantes i diskussionen.

Jag har tidigare tränat för dressyrdomare som rider högre klasser och dömer desamma.

Av henne fick jag instruktionen (efter 5 minuters skrittuppvärmning) att sätta på gramanen, när detta var gjort skulle jag helt släppa tyglarna och bara rida på gramanen. Detta för att hästen skulle inse att det var där han skulle gå och inte springa och fundera på en massa andra saker. Om hästen så mycket som opponerade sig skulle jag kraftfullt markera med pisken samt dra in näsan (jo, tränaren sa EXAKT så!) för att visa vem som bestämmer.

Behöver jag nämna att jag idag helt har tappat intresset för tävlingsdressyr? :(
 
Re: \"Nytt\" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

men det är väl en helt annan sak än den jag beskriver??
Att rida hästen på bara gramanen?
Det min tränare sade var ju inget "elakt" mot hästen anser jag.
 
Re: \"Nytt\" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

Som jag skrev; en parantes till ursprungsinlägget.

Meningen var främst att skapa nyans i de många inlägg som hävdar att bara för att tränaren är dressyrdomare eller tävlar svåra klasser har de per automatik aldrig fel i sina instruktioner och/eller träningsupplägg.
 
Sv: "Nytt" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

Mycket bra inlägg, detta sista! det behöver inte betydag någonting och jag tycker att många av alla, mycket bra ämnen och aktuella för övrigt, disskusioner som förs över bukefalos tenderar att bli: "min pappa e polis"-varianten. Förstår ni?
Istället för att kanske göra ett FINT inlägg, där man kan säga: "Detta har jag aldrig prövat men vad trevligt att det funkar för dig. Jag skulle aldrig göra så med min häst för på honom funkar detta". Sen kan man ju ha en diskussion RUNT detta o inte skriva till någon vilt främmande människa, gör si gör så. Så att man behåller en vuxen nivå och inte stegrar det hela med:"min tränare har gjort detta, jag har presterat detta,etc".
Det blir någon konstig tävling under allas värdighet för jag tror att alla har så olika erfarenheter så hälften vore nog att lära av varandra. Det var mitt inlägg, då jag tröttnat på dessa "hela-handen-du-ska-anvisningar. ;)

Jag föredrar själv att ändra mina träningar efter dagsform (både hästens och min) och hästens utbildning. Detta varieras med hög/låg form, långsamt/ökat tempo och böjning och rakriktning. Jag rider för en hopptränare på högre nivå och likaså dressyrtränare.

Hoppas att jag ej skapat ett krig i bikupan nu. :confused:
 
Sv: "Nytt" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

Bellona skrev:
Hoppas att jag ej skapat ett krig i bikupan nu. :confused:

Tror jag knappast med tanke på att det var ett och ett halvt år sedan denna diskussionen utspelade sig :D
 
Sv: Re: \"Nytt\" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

julia_v skrev:
Låter lite konstigt..
Men jag tränar för en Dressyrdomare (dömmer och rider själv högre klasser)
han tyckte att jag skulle "tänja" och gymnastisera en bog i taget, genom att "förböja" och trycka ut innerbog,
medans jag skulle låta ytterbog falla ut, och inte hålla in den (som man är lärd), jag tyckte att det lät knepigt
men han menade på att för att hästen ska bli helt lösgjord i bogarna så får man ta en i taget..
Hästen gick VÄLDIGT bra och blev enormt lösgjord.

Håller med , funkar fantastiskt bra på hästar som har svårt att komma upp med manken pga stela bogar där dom drar upp skulderbladen istället.
 
Sv: "Nytt" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

låter som rollkur tycker jag
 
Sv: \"Nytt\" sätt att rida hästar iform. Känner någon igen det?

Jag såg en kompis rida sin spända pålle så och det verkade lugnande och lösgörande på den. Den gick bättre i dressyren med mer lösgjord hals och inte alls så spänd. Så görs det på rätt sätt så tror jag att det är bra..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·
Dressyr Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 792
Senast: Görel
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 118
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp