Nytt skov på gång? Ulcerös Kolit..

Sazlight

Trådstartare
Jag skrev ett inlägg i februari om att jag blev dålig i magen en kväll och inte riktigt visste om det var ett skov på gång eller inte. Blev dålig en gång till bara under en dag, men sen för två veckor sen blev jag dålig i magen bara någon kväll. Men efter det blev det mer som att man är förstoppad (väldigt tunna 💩korvar) sen efter några dagar blev jag dålig igen under eftermiddagen.

Fortsatte sen med väldigt lite avföring och tunna korvar eller små kluttar (lite blodblandad slem), har sen varit hyfsat men fortsatt med en känsla av lite trög mage. Den här veckan tycker jag ändå att det varit ganska bra 💩, förutom lite slem/blod.

Men så idag blev jag lös i magen igen på kvällen 🥴

Kan ju helt klart säga att det känns som ett skov som smyger sig på, på ett lite annorlunda sätt än tidigare. Men ändå liknande då jag ofta hade att det var som lite avföring flera dagar och sen en dag blev jag lös och magsmärtor mm..

Skrev i 1177 till min mottagning, men dom bad mig ringa på rådgivning så jag kan förklara symtom, men har inte ringt än och dom har bara telefontid på morgonen fram till 9. Skulle kunna ringa imorgon men om jag får så att dom ringer upp senare så kommer det vara svårt då jag inte kan svara på ett samtal vid 12.30-15.. 🙄 Annars är det vänta till måndag 😬

Jag går på Asacol 6 tabletter om dagen, samt Remsima var 8onde vecka.

Vet inte riktigt vad läkarna tänker kring att sätta in mediciner eller nåt för att bli av med skovet, (om det nu är just det). Men det känns som det.

Någon som kommit i skov trots biologisk medicin, vad har ni fått göra då?
 
Jag har det (visserligen har jag Crohns) och då fick jag byta medicin (till en annan biologisk medicin).

Cimzia svarade jag öht inte på, Remicade gav mig anafylaktisk chock och slutade sedan fungera. Efter den fick jag Humira som jag fortfarande tar.
 
Jag skrev ett inlägg i februari om att jag blev dålig i magen en kväll och inte riktigt visste om det var ett skov på gång eller inte. Blev dålig en gång till bara under en dag, men sen för två veckor sen blev jag dålig i magen bara någon kväll. Men efter det blev det mer som att man är förstoppad (väldigt tunna 💩korvar) sen efter några dagar blev jag dålig igen under eftermiddagen.

Fortsatte sen med väldigt lite avföring och tunna korvar eller små kluttar (lite blodblandad slem), har sen varit hyfsat men fortsatt med en känsla av lite trög mage. Den här veckan tycker jag ändå att det varit ganska bra 💩, förutom lite slem/blod.

Men så idag blev jag lös i magen igen på kvällen 🥴

Kan ju helt klart säga att det känns som ett skov som smyger sig på, på ett lite annorlunda sätt än tidigare. Men ändå liknande då jag ofta hade att det var som lite avföring flera dagar och sen en dag blev jag lös och magsmärtor mm..

Skrev i 1177 till min mottagning, men dom bad mig ringa på rådgivning så jag kan förklara symtom, men har inte ringt än och dom har bara telefontid på morgonen fram till 9. Skulle kunna ringa imorgon men om jag får så att dom ringer upp senare så kommer det vara svårt då jag inte kan svara på ett samtal vid 12.30-15.. 🙄 Annars är det vänta till måndag 😬

Jag går på Asacol 6 tabletter om dagen, samt Remsima var 8onde vecka.

Vet inte riktigt vad läkarna tänker kring att sätta in mediciner eller nåt för att bli av med skovet, (om det nu är just det). Men det känns som det.

Någon som kommit i skov trots biologisk medicin, vad har ni fått göra då?
Ursäkta, kunde du inte - snälla- lagt all den där texten om konsistens och utseende i en spoiler?
 
Jag skrev ett inlägg i februari om att jag blev dålig i magen en kväll och inte riktigt visste om det var ett skov på gång eller inte. Blev dålig en gång till bara under en dag, men sen för två veckor sen blev jag dålig i magen bara någon kväll. Men efter det blev det mer som att man är förstoppad (väldigt tunna 💩korvar) sen efter några dagar blev jag dålig igen under eftermiddagen.

Fortsatte sen med väldigt lite avföring och tunna korvar eller små kluttar (lite blodblandad slem), har sen varit hyfsat men fortsatt med en känsla av lite trög mage. Den här veckan tycker jag ändå att det varit ganska bra 💩, förutom lite slem/blod.

Men så idag blev jag lös i magen igen på kvällen 🥴

Kan ju helt klart säga att det känns som ett skov som smyger sig på, på ett lite annorlunda sätt än tidigare. Men ändå liknande då jag ofta hade att det var som lite avföring flera dagar och sen en dag blev jag lös och magsmärtor mm..

Skrev i 1177 till min mottagning, men dom bad mig ringa på rådgivning så jag kan förklara symtom, men har inte ringt än och dom har bara telefontid på morgonen fram till 9. Skulle kunna ringa imorgon men om jag får så att dom ringer upp senare så kommer det vara svårt då jag inte kan svara på ett samtal vid 12.30-15.. 🙄 Annars är det vänta till måndag 😬

Jag går på Asacol 6 tabletter om dagen, samt Remsima var 8onde vecka.

Vet inte riktigt vad läkarna tänker kring att sätta in mediciner eller nåt för att bli av med skovet, (om det nu är just det). Men det känns som det.

Någon som kommit i skov trots biologisk medicin, vad harD ni fått göra då
Det låter som om din mage är på väg in i en orolig fas. Det kan ju naturligtvis vara ett skov, men kanske också har du fått en släng av ett virus eller bakterie som ondgör sig just i magen för att det är din svaga punkt i kroppen.

Hur många skov har du haft tidigare i ditt liv? Skiljer sig detta från tidigare skov?

Slemmet är ju en markör för att tarmarna har svullnat. Det fick jag ialla fall lära mig av min veterinär när jag hade min UK hund. Jag har ju också väldigt många i min släkt som har UK, Crohns och inflammerade magfickor, samt att jag själv har IBS och skitit på mig så många gånger att jag har ett en viss erfarenhet av magar, så jag minns så väl när vetten berättade om UK. Han sa att tarmarna bildar ett membran, en svullnad, vilket gör att tarmarna antingen inte kan suga upp vätskan eller suger för frenetisk så det blir hård mage.
 
Det låter som om din mage är på väg in i en orolig fas. Det kan ju naturligtvis vara ett skov, men kanske också har du fått en släng av ett virus eller bakterie som ondgör sig just i magen för att det är din svaga punkt i kroppen.

Hur många skov har du haft tidigare i ditt liv? Skiljer sig detta från tidigare skov?

Slemmet är ju en markör för att tarmarna har svullnat. Det fick jag ialla fall lära mig av min veterinär när jag hade min UK hund. Jag har ju också väldigt många i min släkt som har UK, Crohns och inflammerade magfickor, samt att jag själv har IBS och skitit på mig så många gånger att jag har ett en viss erfarenhet av magar, så jag minns så väl när vetten berättade om UK. Han sa att tarmarna bildar ett membran, en svullnad, vilket gör att tarmarna antingen inte kan suga upp vätskan eller suger för frenetisk så det blir hård mage.

Skulle väll säga att jag haft åtminstone 2 skov varav det andra varade i typ 1år och slutade med att jag las in på sjukhuset förra sommaren i en månad. Det var då jag fick börja med biologisk medicin.

Tidigare har det nog börjat med lite blod i avföring, som kommit och gått under en längre period. Ena gången försvann det ganska snabbt men nästa gång blev det bara värre, det som jag tycker är likt är att jag ofta då hade dagar med mindre avföring och sedan slutade det med kraftig magknip och lös mage samt väldigt mycket 🩸.

Så viss likhet tycker jag mig känna igen.

Nu har jag inte haft avföring sen i torsdags kväll när jag vart lös i magen under sen kväll. Ätit precis som vanligt men ingen avföring 🧐 Så det känns som förstoppning, men torkar jag mig efter att ha försökt så får jag endast lite blod/slem på pappret..

Hade jag varit smart skulle jag ringt min mottagning direkt i veckan, men nu får jag ju ringa tidigt imorgon bitti och hoppas att jag får prata med dom samma dag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
662
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 259
Kropp & Själ Var ett tag sen jag skriv sist här om min Ulcerös Kolit, jag började ju få Remsima som är biologisk medicin i somras. Har sen dess varit...
Svar
1
· Visningar
541
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp