Nytt släp

@prinsessfeminist Min häst som jag tyckte bommarna blev lite fel för var också 148. För den på 141 cm är lägsta perfekt :). Har just köpt en häst som är 177cm men inte kört honom i mitt släp än, ska bli intressant hur han får plats :p. Har dock kunnat konstatera att längden på utrymmet de står på är bland de längsta på marknaden! Med bommarna på ytterläge är det en bra bit över 2 meter och jag tror att "bulan" i taket ger mer utrymme på höjden än i de flesta vanliga släp.

Angående ventilationen var jag nere i Norrköping och tävlade förra helgen. Dvs att jag körde ca 55 mil enkel resa i över 30 grader. Hade fönster öppna, taklucka på yttersta läget och ett par cm glipa på rullgardinen och kom fram med torr fin häst som inte verkade besvärad. I veckan var jag iväg med en väns häst i en Ume-17, ca 28 grader varmt. Fönster öppna, taklucka öppen och det är ventilation i bakluckan. Kom fram med sjöblöt häst både dit och hem. Intet imponerad av Umes ventilation.

Lägger även till att Chevalen, även i min billigaste modell, ligger kanon på vägen! Är hittills fortfarande kalasnöjd, men så är det fortfarande väldigt nytt :D.
 
@prinsessfeminist Min häst som jag tyckte bommarna blev lite fel för var också 148. För den på 141 cm är lägsta perfekt :). Har just köpt en häst som är 177cm men inte kört honom i mitt släp än, ska bli intressant hur han får plats :p. Har dock kunnat konstatera att längden på utrymmet de står på är bland de längsta på marknaden! Med bommarna på ytterläge är det en bra bit över 2 meter och jag tror att "bulan" i taket ger mer utrymme på höjden än i de flesta vanliga släp.

Angående ventilationen var jag nere i Norrköping och tävlade förra helgen. Dvs att jag körde ca 55 mil enkel resa i över 30 grader. Hade fönster öppna, taklucka på yttersta läget och ett par cm glipa på rullgardinen och kom fram med torr fin häst som inte verkade besvärad. I veckan var jag iväg med en väns häst i en Ume-17, ca 28 grader varmt. Fönster öppna, taklucka öppen och det är ventilation i bakluckan. Kom fram med sjöblöt häst både dit och hem. Intet imponerad av Umes ventilation.

Lägger även till att Chevalen, även i min billigaste modell, ligger kanon på vägen! Är hittills fortfarande kalasnöjd, men så är det fortfarande väldigt nytt :D.

Hur sätter du bommen? Värt du hellre för högt än för lågt?

Kanske kan man hänga en "dörrmatta" under, som jag läste att någon gjort. På så sätt är det lite täckt under bommen och det gör att hästen inte försöker dra ned huvudet under bommen.

Det var en smart lösning och bestod av dörrmatta i rejält gummi med hålmönster i.
 
Hur sätter du bommen? Värt du hellre för högt än för lågt?

Kanske kan man hänga en "dörrmatta" under, som jag läste att någon gjort. På så sätt är det lite täckt under bommen och det gör att hästen inte försöker dra ned huvudet under bommen.

Det var en smart lösning och bestod av dörrmatta i rejält gummi med hålmönster i.
Jag har valt lite för högt då det låga blir på tok för lågt. Min bom sitter bara där utan något under. Det jag inte riktigt gillar är att trycket vid en hastig inbromsning hamnar på fel ställe. Någon oro över att de ska dra ner huvudet under bommen har jag aldrig haft men det beror säkert på hur hästen står i släpet. Mina står mot bommen hela tiden. Har man en häst som gärna backar och tar stöd mot luckan hamnar saken i ett annat läge.
 
Jag har valt lite för högt då det låga blir på tok för lågt. Min bom sitter bara där utan något under. Det jag inte riktigt gillar är att trycket vid en hastig inbromsning hamnar på fel ställe. Någon oro över att de ska dra ner huvudet under bommen har jag aldrig haft men det beror säkert på hur hästen står i släpet. Mina står mot bommen hela tiden. Har man en häst som gärna backar och tar stöd mot luckan hamnar saken i ett annat läge.
Det är klart - inbromsning är läskigt oavsett om det är för högt eller lågt.

Finns det någon möjlighet att göra fästen själv?
 
Vi köpte nyss ett nytt Cheval Gold First, då vi ville ha ett till billigare men bra släp. Både vi och hästarna är väldigt nöjda. De kliver rakt på och står snällt, och transporten går stadigt efter bilen.
Jag har inte heller märkt av något av dålig ventilation. Vi kör med takluckan öppen, öppna fönster och lite öppet vid rullgardinen, och det går hur fint som helst. Inga svettiga eller flåsiga hästar när de lastas ur.

Hörde mycket dåligt om Cheval för några år sedan, men jag har förstått att det är stor skillnad på de gamla och de nya släpen. Så jag instämmer i kören som rekommenderar de nya Cheval. Är verkligen jättenöjd. :)
 
Jag har ett Cheval GoldOne. Aluminium, 1.5-hästars. Mycket nöjd. Har taklucka och extra sidofönster. Har aldrig behövt öppna extrafönstren, de vanliga ger bra ventilation upp till 20 grader, över det så takluckan. Alltid svalt. Om man inte öppnar blir det bastu dock.

Erkänner att jag aldrig sätter i sprintarna på bommen, bara lägger på den. Men upplever de inte som särskilt krångliga faktiskt, utan mer jag bara inte brukar tänka på att sätta i sprintarna.
 
Erkänner att jag aldrig sätter i sprintarna på bommen, bara lägger på den. Men upplever de inte som särskilt krångliga faktiskt, utan mer jag bara inte brukar tänka på att sätta i sprintarna.

Oj! Jag har istället bytt ut sprintarna till en annan variant, efter att min ena hade lyckats få loss både en bakom och en frambom (inte samtigt dock!). Snacka om halv hjärtattack när jag kom hem, öppnade skötardörren och hittar honom ståendes helt "fritt", utan bom framför sig :eek: Som tur var stod han snällt på sin plats, men tänk om han hade försökt gå fram och vända! Hualigen :crazy:
 
Har ett böckman och är jättenöjd.
Kommer huvudsakligen titta efter det när jag byter när det nu blir.

Rejält, stabilt och inte skramligt.

Nackdelen är väl att min sadelkammare tar (för) mycket plats framför vänsterhästen.
Som normalsvensson kommer jag inte förbi och ut utan trängsel om jag går in före hästen.
Men lastar mest på högersida så inget jättestort problem för tillfället.
 
Oj! Jag har istället bytt ut sprintarna till en annan variant, efter att min ena hade lyckats få loss både en bakom och en frambom (inte samtigt dock!). Snacka om halv hjärtattack när jag kom hem, öppnade skötardörren och hittar honom ståendes helt "fritt", utan bom framför sig :eek: Som tur var stod han snällt på sin plats, men tänk om han hade försökt gå fram och vända! Hualigen :crazy:

Det var såklart bara bakbommen jag menade, det är ju den jag tar av/på. Fram sitter ju där den sitter.
 
Nackdelen är väl att min sadelkammare tar (för) mycket plats framför vänsterhästen.
Som normalsvensson kommer jag inte förbi

Vilken modell av Böckmann har du? Upplever du att det är så på alla modeller eller bara på din?

Själv tycker jag det är väldigt skönt med stor sadelkammare, men otroligt irriterande när man inte kommer ordentligt framför hästen på vänstersidan. Tyvärr så går ju ofta de sakerna hand i hand om man inte kan köpa ett släp med sadelkammaren framför hästdelen
 
Vilken modell av Böckmann har du? Upplever du att det är så på alla modeller eller bara på din?

Själv tycker jag det är väldigt skönt med stor sadelkammare, men otroligt irriterande när man inte kommer ordentligt framför hästen på vänstersidan. Tyvärr så går ju ofta de sakerna hand i hand om man inte kan köpa ett släp med sadelkammaren framför hästdelen
Duo från typ 08 så inte så nytt dock 🙈
Det borde blivit bättre med tiden.
Kompis som har ett mer jättestort specialsläp har gigantiskt med plats! De mer vanliga modellerna har jag faktiskt inte så koll på 😇


Ville absolut inte ha för liten sadelkammare eller dörr till sadelkammare plus har snäll häst som inte sparkar så det har varit ok ändå.
 
Tycker bland det viktigaste oavsett vad släp man nu köper begagnat eller nytt utöver det man väljer som konsument ang häst, sig själv, osv, är att släpet är ett som ÅF/verkstad som kan och handaver märket osv ligger hyfsat nära .

Inte kul att köpa ngt som sen behöver fix/inlämning av ngn anledning och det är en hel historiebok att få det fixat .

Vissa märken och försäkringar osv kräver ju att vid fix/problem är det specifika ställen som är godkända precis som för bilar. Man vill ju gärna då inte ha ngt som ingen lokalt belägen tar . Bara en inflik .
 
Senast ändrad:
Vi köpte nyss ett nytt Cheval Gold First, då vi ville ha ett till billigare men bra släp. Både vi och hästarna är väldigt nöjda. De kliver rakt på och står snällt, och transporten går stadigt efter bilen.
Jag har inte heller märkt av något av dålig ventilation. Vi kör med takluckan öppen, öppna fönster och lite öppet vid rullgardinen, och det går hur fint som helst. Inga svettiga eller flåsiga hästar när de lastas ur.

Hörde mycket dåligt om Cheval för några år sedan, men jag har förstått att det är stor skillnad på de gamla och de nya släpen. Så jag instämmer i kören som rekommenderar de nya Cheval. Är verkligen jättenöjd. :)
Jag har ett Cheval som jag köpte nytt år 2007. Modellen heter 2004. Och jag läste också mycket avskräckande här på buke om hur dåliga och skramliga de var. Jag är fortfarande nöjd med mitt trots att det nu är 11 år. Ventilationen är det då inget fel på. Sprintarna på bakbommen tar ju bara en halv sekund att sticka i hålet så det ser jag inget problem med.
Jag har bytt golv för två år sen, det var av plyfa och hade börjat bli lite mjukt i mitten av alla ställen.
Mitt var inte superbilligt då, kostade 73´ har jag för mig. Men det är ju billigare än många andra.
 
Jag har ett ett Thule Royal xt. Haft mitt i drygt tre år nu och är supernöjd.
Bra lösningar på allt. Bommen fram kan lösas på utsidan med en hand, inga sprintar, inget krångel. Bakbommarna har easy lock.
Rejäl sadelkammare och bra med plats framför hästarna.
Ventilationen är super, kört min när det varit 30 + utan att han blivit det minsta svettig.
 
Hej!


Har nyligen köpt häst och behöver ett släp, funderar på cheval eller ett xtrail. Erfarenhet av något av släpen? Känner folk som har både och och som är nöjda.

Är det värt det att ta ut ett nytt släp eller kan man köpa ett schysst beggat?

Funderar på böckmann men då blir det garanterat ett beggat för budgeten är inte gigantisk.

Har ni tips på andra schyssta släp? Har mest letat runt på HästNet efter begagnade, tips på andra sidor?

Har också en Cheval, köpte deras billigaste budgetvariant (GT2) som mitt första släp för 5 år sedan. Också nöjd. Köpet gärna Cheval igen om jag byter till ett större släp.
 
Oj! Jag har istället bytt ut sprintarna till en annan variant, efter att min ena hade lyckats få loss både en bakom och en frambom (inte samtigt dock!). Snacka om halv hjärtattack när jag kom hem, öppnade skötardörren och hittar honom ståendes helt "fritt", utan bom framför sig :eek: Som tur var stod han snällt på sin plats, men tänk om han hade försökt gå fram och vända! Hualigen :crazy:
Verkar som att det inte bara är ditt släp som har ned bommarna. En kompis hyrde ett Cheval för att hämta en häst ~30 mil bort. Framkommen åkte ned flera gånger under resan hem. Det är då man är glad att ha en snäll häst!
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Bonita4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Senast: Blandrastik
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp