Nytt släp

mowglieee

Trådstartare
Hej!


Har nyligen köpt häst och behöver ett släp, funderar på cheval eller ett xtrail. Erfarenhet av något av släpen? Känner folk som har både och och som är nöjda.

Är det värt det att ta ut ett nytt släp eller kan man köpa ett schysst beggat?

Funderar på böckmann men då blir det garanterat ett beggat för budgeten är inte gigantisk.

Har ni tips på andra schyssta släp? Har mest letat runt på HästNet efter begagnade, tips på andra sidor?
 
9F6FDAAA-5037-4704-B513-7785CC3C7683.jpeg
 
Jag har själv ett Böckmann Comfort och är supernöjd med det. Jag hatar transporter som är osmidiga och med en massa sprintar och krångliga lösningar, och därmed går Cheval bort ganska snabbt. Jag hjälper en kompis ibland som har Cheval, och det känns så otroligt billigt i jämförelse. Dåliga lösningar och skör utrustning. Där får du verkligen vad du betalar för. Jag skulle alla gånger i veckan hellre köpa ett begagnat Boj, Ume eller Böckmann etc. till samma pris som ett nytt Cheval.
 
Jag hatar transporter som är osmidiga och med en massa sprintar och krångliga lösningar, och därmed går Cheval bort ganska snabbt.
Jag funderar på samma som föregående. Krånliga lösningar? Den enda krånliga lösningen jag kan komma på är hur man löser ut bommarna.
Du talar om sprintar. Att montera 2 sprintar på bakbommen/bommarna vid lastning och montera bort dem vid urlastning känns inte särskilt betungande. Framförallt inte som sprintarna är fästa i bommen och därmed alltid är med. Okej om jag ska byta från brett till vägg så måste jag även montera ur och i två sprintar på frambommen.
 
Krångliga lösningar, vad menar du då? Vad jag har sett verkar cheval rätt simpla
Tycker att det är små hål att få ned bommen i vilket gör att det tar längre tid att stänga. Det ska gå snabbt att öppna och stänga, och därmed gillar jag inte sprintarna alls. Bäst är klickstängning, men Böckmanns stängning går också snabbt. Nu senast en kompis hyrt ett Cheval fungerade det inte att få i och ur bommen alls utan att gunga på hela transportväggen. Troligen hade någon häst tryckt på bommen vid tidigare tillfälle så "pinnen" hade vikit sig lite. På så sätt känns den vek i konstruktionen. De Cheval jag har erfarenhet av har haft väldigt dålig ventilation också. Trots öppna fönster så var det dövarmt i transporten direkt efter färd. Lika varmt som när jag hade min gamla dalavagn från 80-talet. Min Böckmann är betydligt svalare.
 
Jag har nyligen köpt ett Cheval, i deras absolut billigaste modell (Gold First) och ingen extrautrustning. Det alla varnar för här på Buke är den dåliga ventilationen-har inte märkt den alls-kör med öppna fönster, öppen taklucka och ett ar cm öppet på rullgardinen när det är supervarmt och häst har varit sval vid ankomst trots hög utetemperaut (runt +25). De krångliga lösningarna har jag inte heller märkt. Tycker att bommarna är mycket smidigare än tex nya Ume (åker regelbundet med en vän som har en Ume-17). Har dessutpm löst ut panikbommarna både på modell med samma lösning som etta och ett ume. Noll skillnad. Båda behövde stag utifrån att trä i öglan för att med hävtång få ner bommen. Skillnaden var att Umes var lättare att få i efter at den varit utlöst. Men det viktigaste är att få ner den känner jag.

När jag köpte detta övervägde jag förstås att köpa ett beg Ume eller Boj för samma pengar, ca 55'. Men de hade blivit så pass gamla att ålder oavsett kvalité från början hade gett sina problem med slitage. Så jag köpte hellre nytt budget och jag är som sagt hittills jättenöjd. Det enda jag inte är förtjust i är att det skulle funnits mer alternativ för höjd på frambommen, ny blir den antingen för låg eller för hög för mina ponnier.
 
Kan tillägga att jag ogillar deras lösning med hård överlucka där man ska stänga överluckan innan lämmen. Kändes inte alls säkert om hästen i transporten är lite ovan. Där tror jag att gardin är bättre, men där har jag sett att med slitage går de ofta sönder.
 
Gardinen har jag inte haft några problem med, bara behövt byta själva gummistropparna några gånger. Bytte precis mitt mycket välanvända Cheval från 2012 till ett helt nytt.
 
Jag köpte ett nytt cheval Gold one förra året och har vart mkt nöjd med det.
Det enda var i början innan jag fick monterat taklucka att det blev väldigt varmt i släpet men med takluckan är klimatet bra i transporten.
Lätt dragen, lätta bommar att öppna/stänga.
Ska byta den nu mot en 2 hästars för att kunna köra båda samtidigt och kollar då på cheval igen för jag är såpass nöjd.
 
En grej som stör mig med Cheval, rent estetiskt, är att jag har sett att de inte har galvade skruvar och bultar på släp som är några år gamla. Dvs det rostar och det är då framförallt inne i släpet.
Sen fick en kompis erfara att deras Pullman-lösning är väldigt dyr att laga om det behövs, men det är återigen på släp med några år på nacken.
 
Jag har nyligen köpt ett Cheval, i deras absolut billigaste modell (Gold First) och ingen extrautrustning. Det alla varnar för här på Buke är den dåliga ventilationen-har inte märkt den alls-kör med öppna fönster, öppen taklucka och ett ar cm öppet på rullgardinen när det är supervarmt och häst har varit sval vid ankomst trots hög utetemperaut (runt +25). De krångliga lösningarna har jag inte heller märkt. Tycker att bommarna är mycket smidigare än tex nya Ume (åker regelbundet med en vän som har en Ume-17). Har dessutpm löst ut panikbommarna både på modell med samma lösning som etta och ett ume. Noll skillnad. Båda behövde stag utifrån att trä i öglan för att med hävtång få ner bommen. Skillnaden var att Umes var lättare att få i efter at den varit utlöst. Men det viktigaste är att få ner den känner jag.

När jag köpte detta övervägde jag förstås att köpa ett beg Ume eller Boj för samma pengar, ca 55'. Men de hade blivit så pass gamla att ålder oavsett kvalité från början hade gett sina problem med slitage. Så jag köpte hellre nytt budget och jag är som sagt hittills jättenöjd. Det enda jag inte är förtjust i är att det skulle funnits mer alternativ för höjd på frambommen, ny blir den antingen för låg eller för hög för mina ponnier.

Vilken vikt valde du på släpet och hur stora är dina ponnier? Jag har samma funderingar som du, samma skäl till varför ett begagnat kanske inte är aktuellt, men jag undrar över detaljer som tex bommen.

Är du nöjd med väghållningen i övrigt?
 
Vilken vikt valde du på släpet och hur stora är dina ponnier? Jag har samma funderingar som du, samma skäl till varför ett begagnat kanske inte är aktuellt, men jag undrar över detaljer som tex bommen.

Är du nöjd med väghållningen i övrigt?
Jag har ett Cheval och har samam problem som @Fiorano med bom höjden. På min tidigare VV så hade jag bommen i mittenläget av de tre möjliga. Här finns två lägen som motsvarar det lägsta och det högsta på min gamla.
Väg hållningen ser jag som mycket bra men jag har en något mer påkostad modell och den är lite lägre så hur väghållningen är på de icke sänkta vågar jag inte sia om.
 
Jag har ett Cheval och har samam problem som @Fiorano med bom höjden. På min tidigare VV så hade jag bommen i mittenläget av de tre möjliga. Här finns två lägen som motsvarar det lägsta och det högsta på min gamla.
Väg hållningen ser jag som mycket bra men jag har en något mer påkostad modell och den är lite lägre så hur väghållningen är på de icke sänkta vågar jag inte sia om.

Hur hög är din häst?
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Bonita4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 381
Senast: Blandrastik
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp