Nytt täcke

cactuspower

Trådstartare
Ska köpa ett nytt täcke men har fortfarande inte bestämt mig för vilket. Just nu vill jag ha ett helt ofodrat regntäcke samt ett löst fleecetäcke under, antingen vanligt eller med halvhals. Alternativet får annars bli ett fleecefodrat med vanlig eller halvhals.

Ska till Granngården Örebro samt Kaias (www.kaias.se) på Torsdag. Just nu står hästen med ett Thermo Master från Hööks men passformen är inte optimal och jag börjar tycka att det verkar bli lite för varmt just nu.

Hästen är ett halvblod och 145 brukar passa bra på henne. Hon är lite kraftigare i modellen och rätt rejäl över bogen, så det behöver vara rätt gott om plats där framme så att hon inte får skav.

Det spelar alltså ingen roll om det är ett täcke med vanlig halsskärning eller halvhals på, kommer ändå behöva köpa ytterliggare ett vanligt ofodrat regntäcke med vanlig skärning på så småning om då jag vill ha ett reservtäcke också. Men detta väntar jag och köper på Scandinavium. Funderar på ett Shires då.



På Kaias har de täcken från Källquists och det jag funderar på främst därifrån är nog ett Horse Saver Dorset, fleecefodrat med halvhals.

På Granngården minns jag inte exakt vad de har för täcken men tror de har Källquists, Bucas, Horseware i alla fall. Och så ett lite dyrare märke på D - vad kan det tänkas heta?


Någon som har erfarenhet av ovanstående täcken?
Vilket skulle ni ha köpt?
 
Sv: Nytt täcke

För varmt, hur varmt har ni? Här 20- på natten :D
 
Sv: Nytt täcke

Jag skulle valt ett regntätt andas med lite fyllning (50-100 gr) med blankt innertyg och bra plats för bogarna. Märket spelar inte så stor roll. Jag skulle undvika fleecefoder då fleece blir statiskt. Med blank innersida minskar också risken för skav.
 
Sv: Nytt täcke

Jo, fodret vill jag ha för att inte täcket ska lägga sig som en folie på hästen och stjäla värme om det regnar.
 
Sv: Nytt täcke

Japp jag tycker det är för varmt just nu. TM täcket är runt 220 g i om jag inte minns fel. Vi har ca -5 på dagarna nu när solen är framme
och kanske runt -20 på natten. Hon står ju inne stall och måste ha samma täcke inne + ute på sig. Och det är ju alltid någon plusgrad inne i stallet.
 
Sv: Nytt täcke

Okej, vilka märken har sådan tunn fyllning då?
T.ex. Horsewares finns ju bara med runt 200g foder i och uppåt , och det tycker jag blir för varmt..
 
Sv: Nytt täcke

Jadu, det är faktiskt en nöt. Det är rätt svårt att hitta täcken med så lite fyllning. Därför får man inte vara så märkesfixerad. Jacson har haft.
 
Sv: Nytt täcke

Har för mig att Horse Savers täcken är ganska små i halsen och runt bogarna... Mitt är det iaf.

Har bara ett Källquists täcke i shettisstorlek och det är inte alls bra, har inte passat någon av alla shettisar vi har haft hemma. Sydde om det till ridtäcke till russet :D Fast det är väl annorlunda med större hästar.

Finns inte Shires på granngården också? Jag hade iaf satsat på ett Shires eller ett Bucas. Min häst är också 145 och stor runt bogarna, och dessa täcken ligger suveränt på henne.

Lycka till i täckesvärlden! ;) /M
 
Sv: Nytt täcke

Vi har också -20 på nätterna, Wille står med BoT-täcke + tjocka amigo insulator :angel: Övertäcka, jag? Never :p
 
Sv: Nytt täcke

Jag har ett Källquists Dorset - det är kanon bra! Dock kommer det inte att passa en häst med för brett bogparti, halvhalsen är extremt hög, så bogen får inte plats om hästen är för bred där - kommer inte ihåg riktigt hur din häst är i formen. Min häst passar det perfekt på han är av den lättare modellen.

Källquist har även ett helt ofodrat regntäcke med halvhals (mer den minimala halvhalsen som i princip bara gör att täcket ligger bättre). Har 2 st av dem för de är så himla bra, ligger helt perfekt på hästarna!
 
Sv: Nytt täcke

Vad bra att du skrev det i alla fall då får jag nog glömma det.
Lägger dock in en bild på henne också, så du får skriva vad du tror om det.

landora01


landora01


Vet att Källquists Olympic (tror jag modellen heter) finns med vanlig halsskärning och med fleccefoder men har dock dåliga erfarenheter av det.
 
Sv: Nytt täcke

cactuspower skrev:
Vad bra att du skrev det i alla fall då får jag nog glömma det.
Lägger dock in en bild på henne också, så du får skriva vad du tror om det.

landora01


landora01


Vet att Källquists Olympic (tror jag modellen heter) finns med vanlig halsskärning och med fleccefoder men har dock dåliga erfarenheter av det.

Just ja så ser hon ut! Dorset är nog ytterst tvivel aktigt, hon har mycket kraftigare bogparti/bröst parti än min, skulle inte satsa på det om jag var du.

det ofodrade regntäcket är modell Horse saver, det är nog medelstort i bogen tror jag - skulle nog passa henne. dock vet jag inte om de har just den modellen i år, mina 2 är från 2004 och 2005.

Hansbo har ett urbra täcke - Hansbo Event, (dvs jag har detta oxå)med super bogveck och massor med plats i bogen, som ligger jättebra. Har dock inte halvhals. det är jättestort i storlekarna, så ta en storlek mindre än du brukar isåfall, för det är så otroligt justerbart i bogen (omlott knäppning) att det passar perfekt ändå! Är helt fleece fodrat. tror det ligger på ca 700 kr. Finns bilder, men orkar inte leta just nu - du borde hitta det lätt! går att beställa på flera ställen via nätet oxå....
 
Sv: Nytt täcke

tycker bukas täckena brukar ligga bra på hästar med lite större bogar, har ett som jag är jätte nöjd med . har för några år sedan haft ett shires, tyckte det låg illa i bogarna (trångt trots bogveck)horsewere har ju flra täcken som är RIKTIGT super, både vad gäller passform och egenskaper......
 
Sv: Nytt täcke

Okej, men då stryker jag Dorset från min lista i alla fall. Tror jag struntar i Kaias öht. Ska ev. åka förbi Strömsbergs också om inte täcket jag söker finns på Granngården. Verkar dock finnas mest Horseware, lite Källquists täcken, Bucas och Domani täcken där. Såg tyvärr inga Event täcken där som dock verkar bra. Jag får väll se vad jag kan tänkas hitta, kanske satsar på ett därifrån nu idag och sedan har jag ändå tänkt köpa (då ev. beställa) ytterliggare ett täcke för att ha ett i reserv.
 
Sv: Nytt täcke

Ska kika lite på Bucas då också. Tror dock nudvarande Shires har blivit förbättrade, jag köpte mig ett från Ridsportshopen i höstas (ett vintertäcke) och det har varit kanonbra verkligen! Jag är supernöjd med det. Men det är ju tyvärr alldeles för varmt just nu känns det som.
 
Sv: Nytt täcke

Usch vad less jag blir.. Var till Granngården först och kikade men inget täcke där föll mig riktigt i smaken. Fanns mest fodrade täcken, och ett par regn också - ett par utan märke alls som jag ändå inte trodde skulle passa, sedan fanns det Horse Saver täcken också men bara fodrade, såg bl.a. Pessoa, och Horseware också men alla var fodrade.. Fanns dock Amigo regn men såklart (!) fanns ju inte de i stl. 145. Suck säger jag bara..


Sedan åkte vi förbi Till Häst också, det enda som fanns där som skulle kunna passa var ett Bucas täcke, dock riktigt snyggt :d kamelfärgat med brunt kantband på. Men det gick på 1500 så jag valde att avvakta tsv.. men funderar nu på och köpa det i alla fall..

Egentligen är behovet av ett nytt täcke ganska stort redan nu, men jag undrar om det finns Bucas täcken och beställa någonstanns?

Det jag kikade på var typ regntäcke med fleecefoder.



Tjaa jag lyckades få tag på hovtjäran iaf..... :smirk:
 
Sv: Nytt täcke

Hittade Bucastäcket på nätet nu i stället!
Det skiljde ju nästan 500 spänn.. så ett sådant får det bli!! :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 672
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 145
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 388
Senast: Darkie
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp