Nytt taxeringsvärde

Unafraid

Trådstartare
Vi har fått ett nytt taxeringsvärde idag. Skatteverket dubblade det nuvarande taxeringsvärdet, vilket gör att vi hamnar över max på skatten (Blev nästan 4000 kr/år dyrare). Frågan är om det är bra eller dåligt att ha ännu högre? Uppgifterna de har stämmer inte och det borde inte vara något problem att få upp värdet ytterligare, vi betalar ändå redan max. Finns det någon nackdel med ett "oändligt högt" taxeringsvärde?
 
Vi har fått ett nytt taxeringsvärde idag. Skatteverket dubblade det nuvarande taxeringsvärdet, vilket gör att vi hamnar över max på skatten (Blev nästan 4000 kr/år dyrare). Frågan är om det är bra eller dåligt att ha ännu högre? Uppgifterna de har stämmer inte och det borde inte vara något problem att få upp värdet ytterligare, vi betalar ändå redan max. Finns det någon nackdel med ett "oändligt högt" taxeringsvärde?
Gränsen för maxskatt kan ändras. Finns det någon fördel med högt taxeringsvärde?
 
Vi har fått ett nytt taxeringsvärde idag. Skatteverket dubblade det nuvarande taxeringsvärdet, vilket gör att vi hamnar över max på skatten (Blev nästan 4000 kr/år dyrare). Frågan är om det är bra eller dåligt att ha ännu högre? Uppgifterna de har stämmer inte och det borde inte vara något problem att få upp värdet ytterligare, vi betalar ändå redan max. Finns det någon nackdel med ett "oändligt högt" taxeringsvärde?

Jag undrar också... Mitt ökade närmare 300.000kr... Hur mycket rör det sig om i pengar för mig? Jag erkänner att jag har noll koll på detta...
 
Gränsen för maxskatt kan ändras. Finns det någon fördel med högt taxeringsvärde?
Om något går åt skogen kan tydligen försäkringsbolaget utgå från taxeringsvärde. Och vid försäljning/värdering är det positivt. (Vi ska strax värdera). Detta har jag googlat fram, jag vet inte riktigt hur mycket det påverkar.

Maxtaket är drygt 8000.
 
Vi fick också höjt taxeringsvärde, men när jag skulle kolla uppgifterna (första gången jag deklarerar för huset eftersom vi inte ägt det så länge) så såg jag att det var taxerat som klass 1, 0-75 m från vatten med egen strand. Men vi äger inte marken vid vattnet så jag ändrade till klass 2, 0-75 m från vatten utan egen strand. Antar att det kommer påverka taxeringsvärdet? 😩
 
Ser ingen anledning till högt taxeringsvärde. Värdering sker utifrån marknadsvärdet och eftersom taxeringsvärdet har en sådan eftersläpning är det ingen bra grund för aktuell marknadsvärdering. Vet inte hur försäkringsbolag gör men mäklare och banker räknar på mer aktuella siffror. Jag ser bara taxeringsvärdet som en grund för skatteuttag och vem vet vad som händer med fastighetsskatten.
 
Vi fick också höjt taxeringsvärde, men när jag skulle kolla uppgifterna (första gången jag deklarerar för huset eftersom vi inte ägt det så länge) så såg jag att det var taxerat som klass 1, 0-75 m från vatten med egen strand. Men vi äger inte marken vid vattnet så jag ändrade till klass 2, 0-75 m från vatten utan egen strand. Antar att det kommer påverka taxeringsvärdet? 😩
Vi kanske är grannar. Vi bor också i V-ås nära vattnet. 😁

Din ändring borde sänka tax-värdet en aning.
 
Det dumma med ett högt taxeringsvärde är om regeringen bestämmer sig för att slopa det här med tak öht. Det pratas om det, men det finns ingen som säger det rent ut (än).
Det kan bli en av nöd-skatterna för att ta tillbaka de pengar som lagts ut på covid :meh:
Fast de har ju precis sänks skatterna en massa. Varför skulle de börja straffa fastighetsägare nu helt plötsligt?
 
Det dumma med ett högt taxeringsvärde är om regeringen bestämmer sig för att slopa det här med tak öht.
Nä...att föra den heta potatisen på tal är lika med självmord och det är ingen politiker som tänker utsätta sig för det-även om det är behövligt.
 
Ok, som jag förstår det skulle ett ännu högre taxeringsvärde kunna vara positivt för försäkringen, om något händer. Eller om man vill värdera/köpa/sälja. Men jag har också läst att både bank och försäkring går på mäklares värdering om det skulle vara så.

Nackdel är om de skulle höja taket. Jag ligger precis över taket just nu. Men skulle taxeringsvärdet gå upp en miljon till (jag tycker egentligen det vore rimligare, vårt "första" taxeringsvärde var ett skämt) och taket skulle höjas rejält, då skulle det bli en stor extrakostnad?

Om det är som jag resonerar så kommer jag inte göra något för att höja taxeringsvärdet i nuläget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 012
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 394
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Man ska betala 0,75% av fastighetens värde i fastighetsskatt. Maxtaket är 7700kr/år. Tänker jag helsnurrigt nu om 0,75% av 100 000 är...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 322
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp