Bukefalos 28 år!

Nytt terrordåd i Nice, Frankrike

WhoIsItAgain

Trådstartare
Just nu är antalet döda 60 st men lär väl stiga. Över 100 skadade. Man körde en lastbil rakt in i en stor folkmassa som firade nationaldagen. Enligt vissa källor ska föraren ha skjutit mot folk samtidigt. Man har visst hittat vapen och granater i förarhytten i alla fall.
 
Går visst rykten det ska ha tagits gisslan också. Det är eventuellt fler händelser men än så länge har bara lastbilshändelsen bekräftats.

Först sas det man kört några hundra meter men nu har man visst officiellt sagt de körde med full fart rakt genom folkmassan i 2 km. Hade precis varit ett stort fyrverkeri vid stranden så strandpromenaden var ju full med folk.
 
De sa det på CNN alldeles nyss, terrorattack. De sa däremot inte att det är IS men själva fenomenet kallar de terrorattack.

Däremot har nog inte franska myndigheter kallat det terrorattack ännu kanske.

Edit: Nu sa CNN just det att iof har franska myndigheter inte gått ut och kallat det terrorattack men enligt dem (CNN alltså) är alla kategorier uppfyllda för att kalla det just terrorattack.
 
Lokal polis/media kallar det bara attack än så länge.
Och ingen gissla är tagen,föraren dödad av polis.

Det är ju lite kaotiskt än, men tydligen finns det några vittnen som sagt att det från lastbilen har sprungit 2 män (kan ju även vara "normala" människor som flyr i panik) och man trodde/tror de kan ta gisslan. Föraren är däremot skjuten av polis ja.

Eftersom det sköts från lastbilen samtidigt som den kördes mycket fort tror man inte att föraren varit själv.

Men som sagt är ju lite osäkert allt än så länge. Och nej, jag skrev ju det Frankrike har inte kallat det terrorattack än men media gör det så jag skrev också terrorattack, my mistake. Även om jag är rätt säker på att det är just det. Ett attentat i Frankrike, på deras nationaldag, på det sättet det genomförts tyder (enligt CNN:s expert, inte något jag hittar på alltså) på ett terroranslag.
 
Och då var det ändå "tur" (känns fel tala om tur just nu men men) att allt som fanns bak i lastbilen inte exploderade.
 
Nu har BBC även rubricerat det som en terroist attack :crazy: :(

edit: vågar inte säga helt hundra att de gör det. Står "France truck attack" nu.. Svårt när det byter och blandar på nyheterna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp