Nytt TR - utbruten ur Dressyrsnackis

Bukefalos 30 år!

JohannaB

Trådstartare
Nytt TR förslag, inte hunnit läsa allt men fastnade på kval reglerna (som jag kanske trodde skulle lättas upp, MsvB:1 kvalet är inte så kul) men istället ett kval för att få rida MsvB:1 (i LA:5 eller LA:6, och det kan jag väl köpa) och sen samma kval i MsvB:1 som nu istället.
Sen måste man rida på 64% för att få vara fortsatt kvalad (tidigare 62%) och behöver 64% i MsvB:5/FEI klasserna för kval till MsvA (tvåstjärnig) och så blir det på samma tema 64% vidare i klasserna med…

Det är ju inget problem för proffsen, 64% är rimligt för dem, men för amatörerna som vill testa på blev det himla trist. Tycker jag, som tillhör team amatörer ;)

Glömde länken: https://ridsport.se/download/18.631...w58ja1lkFFN3kboQcQ_aem_AAYy3-E8TA56S_iWTcrAWw

Nytt TR förslag, inte hunnit läsa allt men fastnade på kval reglerna (som jag kanske trodde skulle lättas upp, MsvB:1 kvalet är inte så kul) men istället ett kval för att få rida MsvB:1 (i LA:5 eller LA:6, och det kan jag väl köpa) och sen samma kval i MsvB:1 som nu istället.
Sen måste man rida på 64% för att få vara fortsatt kvalad (tidigare 62%) och behöver 64% i MsvB:5/FEI klasserna för kval till MsvA (tvåstjärnig) och så blir det på samma tema 64% vidare i klasserna med…

Det är ju inget problem för proffsen, 64% är rimligt för dem, men för amatörerna som vill testa på blev det himla trist. Tycker jag, som tillhör team amatörer ;)

Glömde länken: https://ridsport.se/download/18.631e747819dbba50d4917948/1777023301309/TR II 2027 - allmän remiss.pdf?fbclid=IwRlRTSARn2uJleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZA8xNzM4NDc2NDI2NzAzNzAAAR63iE1vdYl3mK3ksD-7wfQicaRzQaelpVC6ga1loc9_w58ja1lkFFN3kboQcQ_aem_AAYy3-E8TA56S_iWTcrAWw

Förslaget är också att MsvB1 ska ridas på träns (kandar tidigare tillåtet där).
Det kändes ganska rimligt, så var det ju när kvalen var i MsvC med liksom.
Kan de inte bara fixa till msvb:1 till ett rimligt program känner jag? Det är pest att rida verkligen…

Apropå kvalreglerna, de verkar vara så krångliga att varken ryttare eller ÖD har koll, har åtminstone en ryttare i mitt distrikt som startat okvalat hejvilt och inte verkar veta om det själv och minst 4 ÖD har inte gjort något åt det. Kollar inte ÖD upp innan att de som anmält till klass som kräver kval också faktiskt är kvalade? Eller är det mer reaktivt om någon skulle anmäla att X är inte kvalad?

Apropå kvalreglerna, de verkar vara så krångliga att varken ryttare eller ÖD har koll, har åtminstone en ryttare i mitt distrikt som startat okvalat hejvilt och inte verkar veta om det själv och minst 4 ÖD har inte gjort något åt det. Kollar inte ÖD upp innan att de som anmält till klass som kräver kval också faktiskt är kvalade? Eller är det mer reaktivt om någon skulle anmäla att X är inte kvalad?
Det ÄR svårt tycker jag 😅 och då jobbar jag varenda dag med att ha en lagbok, ett regelverk och föreskrifter i huvudet och värdera dem mot varandra mest hela tiden ;)

Först problemet med att de gamla kvalreglerna gäller även när de gamla införs, dvs de som hade avklarade MsvC kval när förra ändringen kom behövde inte kvala i MsvB1 utan kan rida MsvB i 24 månader…
…sen så får unga hästar starta fritt utan kval.
Och så var det ett snurr med att (innan förra TR) att skrivningen var att 62% i MsvB räcker för fortsatt kval i 24 månader så på nåt vis kunde en 6-åring (som var kvalad tack vare sin ålder) göra en MsvB1 på 62% och vara kvalad 24 månader på det resultatet 😅 (det ändrades i nuvarande TR så nu står det 64% i MsvB1 och 62% i övrig MsvB).

Jag har alldeles gett upp att hålla reda på andras kval, har nog med att försöka fatta om mina egna är ok ännu ;)

Men det blev rätt tufft nu.
64% i LA5/6 för att få starta MsvB1
64% i MsvB1 för att få starta högre MsvB
64% i MsvB5/FEI för att få starta 2* MsvA
64% i 2* MsvA med tre domare för att få starta 3* MsvA (men här kan man också testa göra insteg i ”rundorna” och får två chanser att klara 64% i 3* MsvA)

För proffsen är också kvalen sedan höjda, två försök på StG nivån (lilla rundan), Intermediare (mellanrundan) och GP (stora rundan) och måste nå 64% på dessa två försök för att inte ”kastas ned” i klasserna.

Såg också att paddar under nosgrimman, dvs inte att ha en paddad nosgrimma utan att lägga in mellanlägg, förbjuds.
Känns väl också rimligt, all annan utrustning ska ju användas i ursprungligt skick så det känns ganska konsekvent att samma gäller nosgrimman

Det ÄR svårt tycker jag 😅 och då jobbar jag varenda dag med att ha en lagbok, ett regelverk och föreskrifter i huvudet och värdera dem mot varandra mest hela tiden ;)

Först problemet med att de gamla kvalreglerna gäller även när de gamla införs, dvs de som hade avklarade MsvC kval när förra ändringen kom behövde inte kvala i MsvB1 utan kan rida MsvB i 24 månader…
Och så var det ett snurr med att (innan förra TR) att skrivningen var att 62% i MsvB räcker för fortsatt kval i 24 månader så på nåt vis kunde en 6-åring (som var kvalad tack vare sin ålder) göra en MsvB1 på 62% och vara kvalad 24 månader på det resultatet 😅 (det ändrades i nuvarande TR så nu står det 64% i MsvB1 och 62% i övrig MsvB).

Jag har alldeles gett upp att hålla reda på andras kval, har nog med att försöka fatta om mina egna är ok ännu ;)

64% i 2* MsvA med tre domare för att få starta 3* MsvA (men här kan man också testa göra insteg i ”rundorna” och får två chanser att klara 64% i 3* MsvA)

För proffsen är också kvalen sedan höjda, två försök på StG nivån (lilla rundan), Intermediare (mellanrundan) och GP (stora rundan) och måste nå 64% på dessa två försök för att inte ”kastas ned” i klasserna.
Ja men samma här, jag är jurist men gäller det TRs kvalsystem där går jag bet.

När min tränare tävlade min häst under och efter min graviditet ville han ha hjälp att hålla koll på kval och vilka klasser han fick rida för han tänkte att det borde vara lätt för mig, det var det INTE. Fick hålla bokföring för att försöka reda ut det 😂

Såg också att paddar under nosgrimman, dvs inte att ha en paddad nosgrimma utan att lägga in mellanlägg, förbjuds.
Känns väl också rimligt, all annan utrustning ska ju användas i ursprungligt skick så det känns ganska konsekvent att samma gäller nosgrimman

Äntligen!
Känns ju helt sinnes med alla dessa paddar.
Bara sluta dra så förbannat så kommer hästen automatiskt trivas bättre.

Äntligen!
Känns ju helt sinnes med alla dessa paddar.
Bara sluta dra så förbannat så kommer hästen automatiskt trivas bättre.
Ja och de flesta nosgrimmorna på dressyrtränsen är redan så fint och mjukt paddade att det är helt onödigt med extra padd! Jag köpte ett OS Feelgood och det är som en mjuk kudde.

Det måste vara jobbigt för dressyren att dom har så många starter i varje klass att dom verkligen måste begränsa fler till att tävla. De där 3 i varje klass som är nu måste givetvis bli färre. Det är den rätta vägen för att sporten ska bli större och fler kommer börja tävla! :meh:

Bara nationellt då antar jag eller kommer det från FEI tro?

Det måste vara jobbigt för dressyren att dom har så många starter i varje klass att dom verkligen måste begränsa fler till att tävla. De där 3 i varje klass som är nu måste givetvis bli färre. Det är den rätta vägen för att sporten ska bli större och fler kommer börja tävla! :meh:
Tänker precis likadant. Kval i LA5-6 tycker jag är helt rimligt, men 64% genomgående gillar jag inte. Hellre två gånger på 62% som det var förr. De flesta klarar ett kval på tillräckligt många försök men två kräver mee konsekvens.

Sen tror jag att programmen måste utfornas annorlunda för att främja bättre ridning. Både ft och we ligger före på det. Även om de programmen enligt remissen ska få användas så vet vi ju att det inte kommer hända.

Bara nationellt då antar jag eller kommer det från FEI tro?
Det är dessutom bara FÖRSLAG för svenska TR ännu så vi vet inte om det kommer bli så här. Vet inte alls om FEI funderar på att införa samma sak och om det är därför SvRF tar med det?

Jag som normalt sett gillar kval, det är bra för de lite mer okunniga om man för hjälp med att ta klasserna i rätt ordning och lagom takt, håller med dig.
Det känns som om det faktiskt inte spelar så stor roll om några som rider på 58% i MsvB-MsvA får göra det för att testa på.

Höga kval för att rida 3* och för att få rida t ex mästerskap är helt okej, alla måste inte få vara med på allt, men att stoppa ekipage från att testa på och vara med känns inte vettigt.

Ska man inte längre ange kval vid anmälan? Fatta hur längesedan det var jag red något man behövde kvala till 😅

Ska man inte längre ange kval vid anmälan? Fatta hur längesedan det var jag red något man behövde kvala till 😅
Det ska man, men den som sitter med Equipe är sällan överdomare och t ex om det är en 7-åring till MsvB eller nån som ska starta ”lilla rundan” (3* MsvA) så behövs ju plötsligt inget kval. Tror det är väldigt svårt för arrangören hålla koll på om kval är avklarade eller ej, men man får ju inte anmäla sig (eller framförallt starta) om man inte är kvalad så det är anmälarens ansvar.

Jag som normalt sett gillar kval, det är bra för de lite mer okunniga om man för hjälp med att ta klasserna i rätt ordning och lagom takt, håller med dig.
Det känns som om det faktiskt inte spelar så stor roll om några som rider på 58% i MsvB-MsvA får göra det för att testa på.

Höga kval för att rida 3* och för att få rida t ex mästerskap är helt okej, alla måste inte få vara med på allt, men att stoppa ekipage från att testa på och vara med känns inte vettigt.

Höga kval för att rida 3* kommer att dränera de högre klasserna så det är ingen bra idé alls tycker jag. Vi hobbyryttare måste också kunna få vara med och rida svår dressyr. Jag pratar inte om SM eller mästerskap utan om vanliga 3iga klasser.

Det är svårt att rida svår klass på över 64%. Tycker ivf jag

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Back in the days!
  • Bettfråga storlek
  • Dressyrsnackis 20