nytt träns...

S

Speedster

vet att det finns en tråd som det står om lädervård, men hur ska man behandla det nya tränset? olja eller läderfett? olja tror ju jag mest på. men jag vill ha lite tips som ni har gjort med era nya träns.. :smirk: sen undrar jag om jag kan ha min vanliga ofärgade ekol olja till et ljusare träns eller ska jag köpa den som är till för ljust läder??? är livrädd för att missfärga tränset då det kosta en del.. så jag vill ha tips från er :idea:
 
Läderfett!

Jag brukar dränka nya lädergrejor i läderfett och låta det vara i ett par dar, och sen torka bort överflödet.

Jag skulle aldrig någonsin använda olja på mina lädergrejor, och allra minst Ekololja! ALLA lädergrejor jag sett som blivit smorda med Ekololja har efter ett tag tappat glansen och fått en matt och grovporig yta :mad: Dessutom har det blivit konstigt sladdrigt!
 
jag brukar inte använda olja på mina träns längre, mest lädertvål och läderfett, jag har gjort det. tycker fettet är bekvämare. Viste inte att olja var så "kasst". Så man ska inte ha olja på nya tränset alltså.. jag ska bara ta på fett med en gång, ingen förbehandling?
 
Nya grejor smörjer jag bara med läderfett som jag masserar in ordenligt, alltså ingen sadelsåpa.

Mitt favoritläderfett är Effax :)!

Vad gäller ljusa/ofärgade träns mörknar de ju tyvärr alltid :(. Har ett träns köpt -81 som man idag skulle tro var färgat brunt...

Det är som sagt MIN erfarenhet av Ekololja, men jag skulle ALDRIG låta mina lädergrejor få komma i närheten av Ekololja! :)
 
Jag har alltid använt ekololja på träns, speciellt nya. Men använd inte det på ljusa träns, det mörknar väldigt mycket!!

Tro aman ska använda naturprodukter för att färgen ska hålla bättre.

Ställ frågan till Mike i tråden här uppe istället.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 497
Senast: Acto
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 125
Senast: Takire
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp