Bukefalos 25 år!

nytt träns...

S

Speedster

vet att det finns en tråd som det står om lädervård, men hur ska man behandla det nya tränset? olja eller läderfett? olja tror ju jag mest på. men jag vill ha lite tips som ni har gjort med era nya träns.. :smirk: sen undrar jag om jag kan ha min vanliga ofärgade ekol olja till et ljusare träns eller ska jag köpa den som är till för ljust läder??? är livrädd för att missfärga tränset då det kosta en del.. så jag vill ha tips från er :idea:

Görel

Moderator
Läderfett!

Jag brukar dränka nya lädergrejor i läderfett och låta det vara i ett par dar, och sen torka bort överflödet.

Jag skulle aldrig någonsin använda olja på mina lädergrejor, och allra minst Ekololja! ALLA lädergrejor jag sett som blivit smorda med Ekololja har efter ett tag tappat glansen och fått en matt och grovporig yta :mad: Dessutom har det blivit konstigt sladdrigt!

S

Speedster

jag brukar inte använda olja på mina träns längre, mest lädertvål och läderfett, jag har gjort det. tycker fettet är bekvämare. Viste inte att olja var så "kasst". Så man ska inte ha olja på nya tränset alltså.. jag ska bara ta på fett med en gång, ingen förbehandling?

Görel

Moderator
Nya grejor smörjer jag bara med läderfett som jag masserar in ordenligt, alltså ingen sadelsåpa.

Mitt favoritläderfett är Effax :)!

Vad gäller ljusa/ofärgade träns mörknar de ju tyvärr alltid :(. Har ett träns köpt -81 som man idag skulle tro var färgat brunt...

Det är som sagt MIN erfarenhet av Ekololja, men jag skulle ALDRIG låta mina lädergrejor få komma i närheten av Ekololja! :)

Jag har alltid använt ekololja på träns, speciellt nya. Men använd inte det på ljusa träns, det mörknar väldigt mycket!!

Tro aman ska använda naturprodukter för att färgen ska hålla bättre.

Ställ frågan till Mike i tråden här uppe istället.

Liknande trådar

Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 570
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 665
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
3 520
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Utslag
  • Vad gör vi? Del CXLIII
  • Adventskalender 2021 - öppningstråden

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur frusna är era hundar?