Nytt utbrott av hästinfluensa

(UNT)
Ett antal fall av hästinfluensa har rapporterats i Uppsala län den senaste tiden. Men den epidemi som drabbat andra delar av landet hårt verkar nu ha nått sin kulmen. Flera travbanor har hållits stängda och nu diskuterar Svenska travsportens centralförbund att införa obligatorisk vaccinering av travhästar redan nästa år.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=72-AV_ID=843817,00.html
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

usch det är inte kul det, jag brukar rida hos min kompis på en häst som jag är medryttare på och en gård som ligger vid "racerbanan" kallar vi det, vi brukar galoppera för full fart där , dem har travhästar och alla dem har fått hästinfluensan så man får inte rida förbi där för det är luftbärande, och hela det stallet är i karantän :(
men är den influensan dödlig?
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Detta är sjukt varför i hela världen ska man vaccinera hästarna det gör bara att dom blir sjuka en längre tid. Istället för att det går över fort.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Detta är sjukt varför i hela världen ska man vaccinera hästarna det gör bara att dom blir sjuka en längre tid. Istället för att det går över fort.

Kan du förklara mer?
Min häst är vaccinerad mot influensa.. hjälper inte det då? :(
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Detta är sjukt varför i hela världen ska man vaccinera hästarna det gör bara att dom blir sjuka en längre tid. Istället för att det går över fort.

ömm varför skulle det vara så ? Hästinfluensan kan faktiskt vara dödlig! Det finns väl en anledning till att de flesta veccinerar!!
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Detta är sjukt varför i hela världen ska man vaccinera hästarna det gör bara att dom blir sjuka en längre tid. Istället för att det går över fort.

Och vilken erfarenhet har du av influensan då?
Eftersom att du verkar veta mera om det än Jim Frick.

Man skall vaccinera för att hästarna inte skall bli lika sjuka.
Och för att hålla nera smittspridningen.

Jag hade för många år sedan alla mina hästar i ett större stall där vi fick in influensan.
Vaccin av ett visst märke var inte uppdaterat på de senaste stammarna.
Och några hästar var ovaccinerade (trots ägarnas påstående om motsatsen).

Jag hade använt det billigaste vaccinet till mina hästar då det kostar mycket att vaccinera så många.
Och det billiga vaccinet visade sig vara bäst uppdaterat.
Så när några hästar stod med jättehög feber i mera än en vecka och var otroligt sjuka.
Så fick en av mina litet näsflöde och feber en dag eller två och de andra var helt symtomfria.
Den som blev sämst hade stått inne i stallet mycket bland de sjuka hästarna.
De andra gick mest ute på lösdrift.
Men togs in i stallet vid skötsel.

Efter det så insåg jag värdet av vaccinering.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Kan du förklara mer?
Min häst är vaccinerad mot influensa.. hjälper inte det då? :(

Självklart att det hjälper ;)

Men det gör i min erfarenhet att influensan inte bryter ut direkt när dom får det utan att det liksom ligger och pyr innan smällen kommar. Min kompis hade A2 nu och har ett stall med 14 hästar. 8 var inte vaccinerade och 4 hade haft A2 innan och 2 var vaccinerade. De som inte var vaccinerade blev mycket sjuka i några dagar med febertoppar. De som hade haft A2 innan blev sjuka men utan feber bara snora. Medan de som var vaccinerade hade hög feber i nästan 1½ vecka, dock inga toppar men de var de sista som blev friska men det tog lång tid. Så jag tror inte det minsta på vaccinationer mot A2. Det ligger nog mest i allmän intresset att man"ska" vaccinera inte i hur hästen kommer att må.
Min åsikt är att man ska försöka att göra en sjukdom så kort som möjligt.
Och jag tror att A2 kan i sällsynta fall vara dödlig precis samma som influensa kan vara dödligt för en människa.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Då så tror jag att det vaccinet inte var uppdaterat med rätt stammar eller att vaccinationen var utförd för längre tid än sedan än 3 månader.
A2 vaccination håller bara max 5 månader.

Feber i 1½ vecka hade de hästar som hade fått icke uppdaterat vaccin.
De ovaccinerade var så sjuka att hela tränings-säsongen var förstörd.

Det är intressant att dina åsikter går så isär från vad veterinärer och kända travtränare säger.
Jag väljer nog att lita på veterinärerna och Jim Frick jag.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Då så tror jag att det vaccinet inte var uppdaterat med rätt stammar eller att vaccinationen var utförd för längre tid än sedan än 3 månader.
A2 vaccination håller bara max 5 månader.

Feber i 1½ vecka hade de hästar som hade fått icke uppdaterat vaccin.
De ovaccinerade var så sjuka att hela tränings-säsongen var förstörd.

Det är intressant att dina åsikter går så isär från vad veterinärer och kända travtränare säger.
Jag väljer nog att lita på veterinärerna och Jim Frick jag.

Veterinärerna tjänar pengar på att vaccinera hästarna. Vad Frick mullrar om kan jag inte säga då jag mycket sällan pratar med honom.
Jag tror bara att detta är ett av många sätt att bli av med hästägare från travet gör det så dyrt som möjligt att ha häst.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

De som vinner mest på vaccinationen är hästarna som slipper att bli sjuka.

I ditt fall så verkar det handla om att komma på en ursäkt för att slippa lägga pengar på vaccination.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

De som vinner mest på vaccinationen är hästarna som slipper att bli sjuka.

I ditt fall så verkar det handla om att komma på en ursäkt för att slippa lägga pengar på vaccination.

De små pengarna för min del spelar ingen roll men säg det till en som redan betalar 15000 i månaden helt plötsligt ska du betala bara för att någon säger det. :rofl:
Hästarna vinner inte på att inte bli sjuka utan dom är nog snarare sjuka långt innan man märker det när dom är vaccinerade. Varför får hästar hjärtmuskel inflammation?
Jo för att dom överansträngs då dom är sjuka.

Om en häst inte hostar har ingen feber eller verkar på något annat sätt sjuk skulle jag starta/köra mitt snabbjobb och tro att hästen är frisk.
Men så kanske hästen var sjuk och vad händer då?
Jo en sjukdom som är 10 gånger värre än A2.Vilket kan vara slutet på en hästs tävlingsliv. Nä vaccinera om ni tror på det jag gör det inte i vilket fall som helst.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Ja det är ju så dyrt också.
Om man går ihop i stallet så kostar det runt 250:-/häst.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

+ att vet skall komma ut och ge sprutan = 500kr

Nej det var det totala priset per häst då jag vaccinerade för ett par veckor sedan.
Inklusive allt och moms med.

Det gäller att få det som besättningsbehandling.
Och så ställer man upp hästarna på rad och kör fort och rationellt.
I det läget går veterinären över på timtaxa och då blir det mindre per häst.
Men man får ju vara litet snabb och effektiv.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Nej det var det totala priset per häst då jag vaccinerade för ett par veckor sedan.
Inklusive allt och moms med.

Det gäller att få det som besättningsbehandling.
Och så ställer man upp hästarna på rad och kör fort och rationellt.
I det läget går veterinären över på timtaxa och då blir det mindre per häst.
Men man får ju vara litet snabb och effektiv.

Men då gäller det ju också att alla hästar i hela stallet (ca 200-230) Skall vaccineras samma dag samma tid och att alla ca 200 hästägare skall faktureras med rätt vet tid och spruta osv osv.

Nej det är inte hållbart.

Ta bort tvång på vaccinationer.:bow::bow:
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Det räcker med att man tar dem 20 i taget.
Mera orkar man inte på en gång.
Och med 200-230 hästar i stallet så måste det ju vara lätt att få ihop 20 st som skall vaccineras samtidigt.

Återinför vaccinationstvånget - för hästarnas skull.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Lag är det inte.
Det handlar om tävlingsbestämmelser.
www.travsport.se kan jag till min glädje läsa att vaccinationskraven inom travsporten är återinförda den 15 november 2006.

Men det gäller ju bara om du vill tävla med hästen.
I annat fall så gör du ju som du vill.
Reglerna är tävlingsregler.
Och har att göra med att hålla nere smittspridningen i populationen.

Så du kan visst välja.
Men du får inte vara med och tävla där det är vaccinationskrav om du skippar vaccinationen.
Om du däremot bara har hästen hemma så är det ingen som lägger sig i hur du gör med den saken.
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Lag är det inte.
Det handlar om tävlingsbestämmelser.
www.travsport.se kan jag till min glädje läsa att vaccinationskraven inom travsporten är återinförda den 15 november 2006.

Men det gäller ju bara om du vill tävla med hästen.
I annat fall så gör du ju som du vill.
Reglerna är tävlingsregler.
Och har att göra med att hålla nere smittspridningen i populationen.

Så du kan visst välja.
Men du får inte vara med och tävla där det är vaccinationskrav om du skippar vaccinationen.
Om du däremot bara har hästen hemma så är det ingen som lägger sig i hur du gör med den saken.

Under hållande då att vi har massvis med tävlande hästar som aldrig någonsin varit vaccinerade eller kommer att bli det heller. Finns inte en ända som har kollat så att hästen är vaccinerad eller inte. :rofl: Halmstad senast ingen frågade någon ting. Mantorp på måndag knappast någon som frågar då heller. :eek:
AD är ju där :eek::eek: Tur att det inte är mina hästar :love:
 
Sv: Nytt utbrott av hästinfluensa

Travsport verkar verkligen oseriös över hela linjen.
Är det bara pengar som det handlar om hela tiden?
Stackars hästarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Aylen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp