Nyttig snabbmat från grunden- recept

Lutten

Trådstartare
Hej!
I år har jag tänkt ta min ridning och tävlande en nivå högre. Det kommer behövas lägga ännu mer tid i sadeln för att nå dit. Dessutom har jag ett heltidsjobb. Oftast har jag en timme på mig innan jag ska vara på jobbet igen (delade pass) efter att jag gjort stallet, så jag vill att matlagningen tar max 15 minuter. Har långt till närmaste affär så det är veckohandling som gäller. Inte heller finns det någon restaurang i närheten, vilket ändå blir för dyrt i längden. Hur gör man snabbt en god rätt från grunden, som ändå kan vara god att äta dagen efter? Färs och stekar från diverse djur finns i frysen och det är väldigt enkelt att slänga in en stek i ungen på morgonen så är den klar till middag, men oftast är det torrt och tråkigt att äta det köttet dagen efter och att koka potatis med sås tar alldeles för lång tid de dagar man jobbar..

Vad har ni för snabba men nyttiga paradrätter utan halvfabrikat? Spamma med mumsiga recept:banana:

Coleslaw är nog min, gör man en stor sats finns den i flera dagar efteråt, men jag har lite dålig fantasi vad gäller tillbehör till den..
 
När du pratar om att lägga en stek i ugnen så tolkar jag det som om det är just tiden i köket som måste ner. Så, varför inte göra en pulled pork-variant av den hela karrén eller en långkok-gryta av nötsteken. Jag brukar ha samma buljong till båda köttslagen och det är såhär:
500g till ett kilo kött (något segt elände spelar ingen roll). Nötkött tärnas i grytbitar, fläskkött läggs i gryta helt.
En till två lökar
Ett par morötter
1/2 dl kinesisk soja
en flaska porter (eller annan öl) eller ca 5 dl vatten
två buljongtärningar
Krydda med Rosmarin eller/och timjan, det du gillar bäst.
Lägg alltihop i en gjutjärnsgryta, låt koka upp på spisen. Ställ in i ugnen på ca 100 grader (lite osäker på temperaturen där, så prova när du är hemma första gången så det inte blir bränt), eller sänk till tvåan på spisen och låt sjuda.
Ju längre tid grytan får stå desto godare blir den. Från 3 timmar och uppåt blir kanon. Har du den hela fläskköttbiten särar du den med två gafflar så blir den trådig och supergod.
När du sedan kommer hem till lunch häller du på en skvätt grädde. Servera med ris, potatis eller couscous t ex. Fläskvarianten kan du till och med stoppa i ett pitabröd eller wrap som en pulled pork :)

Då slipper du den torra känslan och grytan är supergod även dag två och tre :)
 
Jag tänker som så att kan du inte laga vad du vill och sedan ha i kylskåpet och värma i micro?
Du behöver ju inte koka potatis och sås varje dag?

Btw kan man baka potatis i micro med, beroende på storlek 6-8min
 
Jag tänker som så att kan du inte laga vad du vill och sedan ha i kylskåpet och värma i micro?
Du behöver ju inte koka potatis och sås varje dag?

Btw kan man baka potatis i micro med, beroende på storlek 6-8min
Bakad potatis gjord i Micro är ju bra mycket godare :) man kan ju ha allt från smör och grillkrydda till lyxiga röror i :)
 
När jag är lat gör jag ofta fullkornsris och grönsaksbullar. Ihop med den färdiga påsen majs paprika och ärtor från frysdisken. Har sedan på soya och chilisås:) ris kokar. Resten i ugnen. Ca 15 min allt som allt :)
 
När du pratar om att lägga en stek i ugnen så tolkar jag det som om det är just tiden i köket som måste ner. Så, varför inte göra en pulled pork-variant av den hela karrén eller en långkok-gryta av nötsteken. Jag brukar ha samma buljong till båda köttslagen och det är såhär:
500g till ett kilo kött (något segt elände spelar ingen roll). Nötkött tärnas i grytbitar, fläskkött läggs i gryta helt.
En till två lökar
Ett par morötter
1/2 dl kinesisk soja
en flaska porter (eller annan öl) eller ca 5 dl vatten
två buljongtärningar
Krydda med Rosmarin eller/och timjan, det du gillar bäst.
Lägg alltihop i en gjutjärnsgryta, låt koka upp på spisen. Ställ in i ugnen på ca 100 grader (lite osäker på temperaturen där, så prova när du är hemma första gången så det inte blir bränt), eller sänk till tvåan på spisen och låt sjuda.
Ju längre tid grytan får stå desto godare blir den. Från 3 timmar och uppåt blir kanon. Har du den hela fläskköttbiten särar du den med två gafflar så blir den trådig och supergod.
När du sedan kommer hem till lunch häller du på en skvätt grädde. Servera med ris, potatis eller couscous t ex. Fläskvarianten kan du till och med stoppa i ett pitabröd eller wrap som en pulled pork :)

Då slipper du den torra känslan och grytan är supergod även dag två och tre :)

Tack, jättebra tips! Detta ska provas:)
 
Jag tänker som så att kan du inte laga vad du vill och sedan ha i kylskåpet och värma i micro?
Du behöver ju inte koka potatis och sås varje dag?

Btw kan man baka potatis i micro med, beroende på storlek 6-8min

Jag tycker inte att potatis och sås blir särskilt gott att värma nästa dag. men jag gör det när det blir rester.

Baka potatis i micron får jag nog prova, låter smidigt och gott:D
 
Jag tycker inte att potatis och sås blir särskilt gott att värma nästa dag. men jag gör det när det blir rester.

Baka potatis i micron får jag nog prova, låter smidigt och gott:D

Den smakar inte heller exakt som en riktigt bakad... men fungerar bra som snabbmat ;)
 
Överbliven kokt potatis är inte jättekul i micro men blir väldigt god, tärnad och påstekt i stekpanna. Sen kan man lätt bygga ihop en lättare sallad, t.ex. med harricote verts, fetaost, kikärtor och lax/kyckling eller vad man nu gillar. Kan med fördel ätas lite ljummet.
 
Hej!
I år har jag tänkt ta min ridning och tävlande en nivå högre. Det kommer behövas lägga ännu mer tid i sadeln för att nå dit. Dessutom har jag ett heltidsjobb. Oftast har jag en timme på mig innan jag ska vara på jobbet igen (delade pass) efter att jag gjort stallet, så jag vill att matlagningen tar max 15 minuter. Har långt till närmaste affär så det är veckohandling som gäller. Inte heller finns det någon restaurang i närheten, vilket ändå blir för dyrt i längden. Hur gör man snabbt en god rätt från grunden, som ändå kan vara god att äta dagen efter? Färs och stekar från diverse djur finns i frysen och det är väldigt enkelt att slänga in en stek i ungen på morgonen så är den klar till middag, men oftast är det torrt och tråkigt att äta det köttet dagen efter och att koka potatis med sås tar alldeles för lång tid de dagar man jobbar..

Vad har ni för snabba men nyttiga paradrätter utan halvfabrikat? Spamma med mumsiga recept:banana:

Coleslaw är nog min, gör man en stor sats finns den i flera dagar efteråt, men jag har lite dålig fantasi vad gäller tillbehör till den..

Man kan göra goda kryddsmör att ha på ev kött. Folienyten med smör, kryddor och potatis, ev delade beroende på strl går hyfsat for och lätt och klarar sig i ugnen medan man ex duschar efter stallet.

Sen kan man marinera diverse linser, bönor, mathavre, kikärtor, couscous, gröna ärtor etc och ha till köttet ihop med lite färsk sallad tex. Man kan addera fetaost, avocado etc för att få det ännu matigare.

Och som skrivet ovan kan man steka potatisen som blir över.

Pulled pork kan du göra. Då får du ju en massa sås med automatiskt.
 
Jag förmodar att du inte jobbar 7 dagar per vecka och en ledig dag när du bara har ridning och inte jobb så kan du ju satsa på att göra en stor sats matig soppa. Själv älskar jag fisksoppa men soppa kan man ju göra efter eget tycke och smak. Blir många portioner som du kan värma i kastrull på 10 minuter och ta ett gott bröd till. Gulaschsoppa gillar jag med väldigt mycket det är matigt och gott.

Snabb maträtt är annars kassler för mig, koka potatis och skär upp lite kassler och grönsaker. Eventuellt en kall sås till på gräddfil eller liknande.

Stek färs som du kryddar efter smak och stek även lite lök, champinjoner och paprika. Lägg i tortillabröd och på med lite salsa och riven ost. Gott, snabbt och enkelt. Du kan även variera färs med strimlad kyckling t.ex. då brukar jag gilla att ha lite mango chutney till istället för salsa.
 
Hej!
I år har jag tänkt ta min ridning och tävlande en nivå högre. Det kommer behövas lägga ännu mer tid i sadeln för att nå dit. Dessutom har jag ett heltidsjobb. Oftast har jag en timme på mig innan jag ska vara på jobbet igen (delade pass) efter att jag gjort stallet, så jag vill att matlagningen tar max 15 minuter. Har långt till närmaste affär så det är veckohandling som gäller. Inte heller finns det någon restaurang i närheten, vilket ändå blir för dyrt i längden. Hur gör man snabbt en god rätt från grunden, som ändå kan vara god att äta dagen efter? Färs och stekar från diverse djur finns i frysen och det är väldigt enkelt att slänga in en stek i ungen på morgonen så är den klar till middag, men oftast är det torrt och tråkigt att äta det köttet dagen efter och att koka potatis med sås tar alldeles för lång tid de dagar man jobbar..

Vad har ni för snabba men nyttiga paradrätter utan halvfabrikat? Spamma med mumsiga recept:banana:

Coleslaw är nog min, gör man en stor sats finns den i flera dagar efteråt, men jag har lite dålig fantasi vad gäller tillbehör till den..

Glömde skriva att kryddsmör kan man göra rätt mkt av och frysa. Det går att bara skära av så mkt man vill ha och stoppa tillbaks resten i frysen.
Jag brukar ta steksmör och om jag har brådis micra några sek för att få det lite mjukt och mer lättjobbat.
Sen kryddar jag med valfria kryddor och ev whiskey, Ipa etc, rullar ut på bakplåtspapper i en korv och stoppar i frysen.
För min del funkar det fint ist för sås om man äter kött.

Sen är det himla gott att steka gemsallad i olivolja och havssalt. Tar någon min bara.

Rödbetsklyftor i ugn med vitlök och feta är också gott till kött och kyckling. Det kan man göra mer av och värma på igen.

Och färdiga barbecuesåser från Sweet baby Rays är gott till kyckling och fläsk.
 
Glömde skriva att kryddsmör kan man göra rätt mkt av och frysa. Det går att bara skära av så mkt man vill ha och stoppa tillbaks resten i frysen.
Jag brukar ta steksmör och om jag har brådis micra några sek för att få det lite mjukt och mer lättjobbat.
Sen kryddar jag med valfria kryddor och ev whiskey, Ipa etc, rullar ut på bakplåtspapper i en korv och stoppar i frysen.
För min del funkar det fint ist för sås om man äter kött.

Sen är det himla gott att steka gemsallad i olivolja och havssalt. Tar någon min bara.

Rödbetsklyftor i ugn med vitlök och feta är också gott till kött och kyckling. Det kan man göra mer av och värma på igen.

Och färdiga barbecuesåser från Sweet baby Rays är gott till kyckling och fläsk.

Smart med smöret! Å ugnsrostade rödbetor är mums:up: Men, vad är gemsallad?

*Googlat*
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte så mycket tid och lust för storkok och matlådor så till lunch på jobbet äter jag oftast tortellini med en färdig kelda-sås...
2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 841
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp