Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

MadicDomino

Trådstartare
Kanske borde lagt detta i beach-tråden, men det känns som jag kommer få mer svar på en egen tråd. :D

Jag och sambon försöker oss på ett nyttigare liv! (Och mindre midjemått..) Allt sött snask är slängt och vi tänker på våra kalorieintag! Dock är ju pasta, ris och potatis kaloribomber om man jämför med annat.
Så vi söker efter nyttigare alternativ som man blir mätt av!
Vi har kickstartat vår första vecka med att ta bort ovan nämnda tillbehör . Men ett liv på kött och grönsaker känns inte hållbart. :p

Vi vet att det finns fullkornsvarianter, men mannen vägrar fullkornsris då han påstår att det smakar naglar. ;).

Hjälp oss! :D

/ Två stycken som sammanlagt gått ner 6kg än så länge. Wopp wopp!
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Alltså, jag gjorde just köttfärssås å åt.
Utan pasta.
Jag äääälskar pasta med GOD köttfärssås i djup tallrik är fan too die for.
Åt en stooor tallrik, 270 kcal, proppmätt.
Fett nöjd :p

Annars finns ju fitnessnudlar men då ska man inte vara känslig för dofter.
Typ aubergine som man hyvlar med osthyvel å använder som pasta är typ inte heller några kcal.

Ris å potatis tycker jag inte är sååå farligt kcalmässigt sätt om man bara tar lite.
Pasta kan jag inte ta lite.
Måste ha jättemkt. Men det kanske bara är jag :nailbiting:
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Varför känns det inte hållbart med kött och fisk? Ett annat problem brukar ju annars vara att man äter för mycket, sluta äta när ni börjar bli mätta. Personligen brukar jag bli perfekt mätt på kött och sallad, något annat till brukar resultera i att jag blir "för mätt".
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Vi vet att det finns fullkornsvarianter, men mannen vägrar fullkornsris då han påstår att det smakar naglar. ;).

:laugh:

Förlåt! (Att du bara fått ett svar och att det inte är så seriöst.)

Tanke: Kan ni inte under "kickstarten" skippa potatis, pasta och ris helt, och sedan övergå till att bara äta väldigt lite av det? Man kan ju tex. blanda upp ris med div grönsaker? (Tänk mest grönsaker då.) Kanske...
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Lite kap med en fråga om din sallad.

Brukar du bara käka sallad som den är eller kör du i tex fetaost eller något annat "matigare"?
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Jag brukar köra bara sallad, men det beror nog mest på att jag är lite lat och tycker matlagning är tråkigt. ;) Men det finns ju matigare varianter, någon variant av avokado- och mangosallad är ju t.ex något man kan göra som är både gott och lite mer mättande om man vill det. :)
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Ugnsrostade morötter, rödbetor och selleri exempelvis :)

Blomkålsmos alt. potatismos där man bytt ut en del potatis mot morötter, broccoli, ärtor eller liknande.
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Typ svar till alla:
Jag ska komma ihåg det där med auberginen! Låter smidigt. :D

Pasta och ris har vi lite problem med, då vi liksom ha meeeer och meeeeer! :D :o
Fördelen vi upplevt än så länge är att blodsockret känns mer stabilt (får jag lågt blodsocker blir jag en riktigt stressad bitch...) och vi blir mer lagom mätta. innan låg vi i typ matkoma i minst 1h efter middagen.. :meh:

Än så länge har vi typ ätit till middagen: Bulgur uppblandat med broccoli och blomkål, stuvad vitkål, sallad med kidneybönor, sallad med kikärtor, sallad med fetaost och nångång bara typ frysta grönsaker som vi kokt.

Det vi saknar just nu är något att blanda såser med. Vi är sås-fantaster.. Speciellt sååååås med potatis eller ris. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Jag brukar köra bara sallad, men det beror nog mest på att jag är lite lat och tycker matlagning är tråkigt. ;) Men det finns ju matigare varianter, någon variant av avokado- och mangosallad är ju t.ex något man kan göra som är både gott och lite mer mättande om man vill det. :)

Ugnsrostade morötter, rödbetor och selleri exempelvis :)

Blomkålsmos alt. potatismos där man bytt ut en del potatis mot morötter, broccoli, ärtor eller liknande.

Detta antecknar jag. Jag tackar! :bow:
Ugnsrostade morötter och blomkålsmos låter urgott!
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Jag blir nästan lite ledsen när man kallar potatis för kaloribomb:(

Vet du hur många kalorier potatis innehåller? Och hur många kalorier innehåller t ex nötfärs 10%? Kyckling? Vad får dig att tro att fullkornsris är kalorisnålare än vanligt jasminris till exempel?

Ungefärliga kcal/100g

Potatis: 74
Nötfärs 10%: 148
Kycklingfilé: 100
Fullkornsris (okokt!): 344
Jasminris (okokt!): 340-350

Jag förstår om man väljer potatis framför pasta och ris, då de två sistnämnda är svåra att få under 100 kcal/100g, utan att överkoka till en äcklig gegga.

Men att välja kött framför potatis? Visst kan det vara en grej att byta ut potatis mot morötter (ca 40 kcal/100g), men jag skulle säga att kalorimässigt är det bättre att dra ner på köttet och ta en extra potatis istället.
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Mina favoriter är att ungsbaka rotfrukter/grönsaker. Brukar väl ha i morötter, blomkål, broccoli och palsternacka (ev lök) krydda på och hysta in i ugnen.
Stuvad blomkål eller vitkål är gott
Blomkålsmos
Bulgur eller quinoa går bra om man vill ha att blanda ut såser med som du efterfrågade :)
och så koka eller woka grönsaker såklart om man inte bara vill ha sallad som ni redan verkar ha bra koll på!
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Ja, just potatis skulle inte jag heller kalla kaloribomb, tänkte precis nämna det när jag såg att du svarat. Samma sak angående fullkornsprodukter - de är ju ibland till och mer lite mer kaloritäta än sina motsvarigheter utan fullkorn (som jag såg att du visat nu). Bulgur, quinoa o.s.v. innehåller ungefär lika mycket kalorier som ris. Däremot inte sagt att det inte kan vara bra att byta till fullkorn ändå, eller dra ner lite på potatisen och ersätta med livsmedel med något lägre kolhydratsinnehåll. Ofta äter man ju mindre av såna livsmedel också, så det totala kaloriinnehållet kan nog bli mindre ändå.

Har tyvärr dåligt med tips om ersättare dock, själv försöker jag minska mängden pasta/ris/potatis och blanda ut dem med grönsaker istället. Och äta potatis oftare än ris eller pasta. Jag älskar också dessa kolhydratskällor så jag skulle nog aldrig vilja utesluta dem helt :p
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Kan hålla med om jag uttryckte mig fel om potatis! Jag menade mer att det finns liknade grönsaker som har lägre kcal och kolhydratsinnehåll.
Exempel gjorde vi dillstuvad vitkål istället för dillstuvad potatis. Det blev en skillnad på ungefär 100 kcal. :)
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Kan hålla med om jag uttryckte mig fel om potatis! Jag menade mer att det finns liknade grönsaker som har lägre kcal och kolhydratsinnehåll.
Exempel gjorde vi dillstuvad vitkål istället för dillstuvad potatis. Det blev en skillnad på ungefär 100 kcal. :)

Okej då blev det lite annat!:)

Vitkål är fantastiskt, vet att vissa bruka strimla och steka det och ha som pastasubstitut. Har dock aldrig kommit mig för att prova det själv, men kan tänka mig att det blir gott! Annars är det rätt bra att mixa sönder vitkål och morötter för att blanda ner i mat, t ex köttfärssåsen eller grytor.

Åh nu när du sa dillstuvad vitkål blev jag sugen på vanlig vitkålsstuvning:d Vad åt ni det till? Fläsk/korv är ju det vanligaste men inte så kalorisnällt, har så svårt själv att komma på något snålare "tillbehör"...
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Jag försöker också undvika ffa pasta och potatis eftersom min mage inte riktigt accepterar detta. Jag gillar "helhetsrätter", typ soppa eller gryta som man inte behöver något tillbehör till. Gör jag en gryta brukar jag ha i lite extra grönsaker så är den liksom bra som den är och då kommer man automatiskt undan pastan mfl.

Annars är broccoli-mos väldigt gott, också olika kokta/ångade grönsaker, eller en "grövre" sallad (med typ bönor, ex. kål eller spenat ist. för salladen osv).
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Hyvla en zucchini & koka i 3 min.Absolut inte längre!Jag brukar ta bort skalet med.
Riv broccoli med ett rivjärn och koka en liten stund så att den känns mjuk.
Bulgur finns i fullkornsvariant och smakar precis som den vanliga.
Coops fullkornsris är med gott.
Man kan även bara göra goda sallader.Finns en massa saker som man kan testa att ha i om man inte bara vill ha sallad,gurka,tomat och paprika typ utan lägg i lite granatäpple,clementin,jordgubb osv ibland med.:)
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

En av de viktigaste sakerna är att dra ner på saltet. Medelsvensken får i sig 6 ggr mer salt på en dag än vad denne behöver. Och salt är farligt i så höga doser!

Och salt binder vatten. Så utesluter man salt ett tag tappar man massor med vätska.
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Jag brukar göra en "lasagne" som man antingen kan äta som det är eller som tillbehör:
- Slanta svamp (brukar ha champinjoner) och zucchuni
- Varva grönsakerna med bechamel-sås och taco-sås (sån där tomat-sås man köper på burk).
- Toppa med ost.
- In i ugnen tills osten börjar bli gyllene/grönsakerna är klara.
Klart!

Nu låter detta kanske inte som det nyttigaste i världen, men om man byter ut färdig-såsen mot krossade tomater och kryddar upp den, hoppas osten etc kan man ju få ned kalorierna om man vill :)
 
Sv: Nyttiga alternativ till potatis, pasta och ris?

Okej då blev det lite annat!:)
Åh nu när du sa dillstuvad vitkål blev jag sugen på vanlig vitkålsstuvning:d Vad åt ni det till? Fläsk/korv är ju det vanligaste men inte så kalorisnällt, har så svårt själv att komma på något snålare "tillbehör"...

Vi hade tyvärr isterband till. Mamma hade tagit med sig från sin minisemester. 380kcal på en korvjävel. :( Men det jämnade ut sig ganska bra med vitkålen och en extra lång kvällsrunda. ;)
Nästa gång blir det nog lammkorv! Har sett en sort på Lidl och jag har för mig att den inte var "så farlig". :)

Jag har hört att Viktväktarnas korv ska vara god och bara innehålla 80kcal per korv, vet dock inte om detta stämmer. O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp