Nyttiga och GODA pannkakor?

Zpunk

Trådstartare
Jag älskar pannkakor. ÄLSKAR pannkakor. Men, försöker av olika anledningar hitta nyttigare alternativt (med lägre kcal).

Jag har provat bananpannkaka men kunde inte ens äta upp pga smakade så illa.
Fiberhusk istället för vetemjöl men smakade mest bara ägg.
Mjöl gjort på havregryn istället för vetemjöl, den har varit bäst hittills men smakar ändå lite för grynigt jämfört med vanliga.

Några fler tips på vad jag kan prova? Hit me!
 
Håller med om kesoplättar, enkelt och gott, går att variera med olika topping (kallrökt lax, grönsaker, frukt, bär eller vad en nu tycker om) eller tex äpple i smeten.
Då jag gillar äpple brukar jag göra en variant av plättar med just det;

Ca 10 st
1 ägg
1 dl havregryn
2 dl mjölk
1 dl rivet äpple
Salt
Kardemumma
Mixa allt, låt svälla lite, stek. Själv toppar jag oftast med yoghurt och bär.
 
Jag brukar gå efter standardreceptet som grund men lägga till två extra ägg, ta bort en del av mjölet och använda lättmjölk. Ibland byter jag hälften av vetemjölet mot någon mer fiberrik variant för längre mättnad. Nonstick-stekpanna för att kunna minska på steksmöret.
Som sylt använder jag gärna mixade jordgubbar, det blir en bra vitaminboost och inte så sött som vanlig sylt.
 
Jag älskar pannkakor. ÄLSKAR pannkakor. Men, försöker av olika anledningar hitta nyttigare alternativt (med lägre kcal).

Jag har provat bananpannkaka men kunde inte ens äta upp pga smakade så illa.
Fiberhusk istället för vetemjöl men smakade mest bara ägg.
Mjöl gjort på havregryn istället för vetemjöl, den har varit bäst hittills men smakar ändå lite för grynigt jämfört med vanliga.

Några fler tips på vad jag kan prova? Hit me!
Byt ut en del av vetemjölet mot något med mer fiber, så får du upp fiberhalten åtminstone. Grovt rågmjöl, vetekli, eller liknande. Jag tycker havregryn blir gott, men inte om man ersätter vetemjölet helt. Och låt smeten stå en stund och svälla.

Annars är det inte så mycket man kan göra utan att det blir något annat. Jag har lite rivet äpple i smeten ibland, och det blir gott men tveksamt om det är så mycket nyttigare. Mitt bästa tips är nog tillbehören - ät med bär eller frukt istället för sylt eller liknande, eller blanda bär och keso, t ex, så blir det nyttigare och mer mättande.
 
Byt ut en del av vetemjölet mot något med mer fiber, så får du upp fiberhalten åtminstone. Grovt rågmjöl, vetekli, eller liknande. Jag tycker havregryn blir gott, men inte om man ersätter vetemjölet helt. Och låt smeten stå en stund och svälla.

Annars är det inte så mycket man kan göra utan att det blir något annat. Jag har lite rivet äpple i smeten ibland, och det blir gott men tveksamt om det är så mycket nyttigare. Mitt bästa tips är nog tillbehören - ät med bär eller frukt istället för sylt eller liknande, eller blanda bär och keso, t ex, så blir det nyttigare och mer mättande.
Spinner vidare på de rivna äpplena.
Skulle raggmunk vara ett alternativ, om inte annat för att variera lite, jag tycker också att jag inte behöver äta lika många som när jag äter vanliga pannkakor. Går ju att ha alla möjliga rotfrukter i, jag har gärna både potatis och morötter. Skulle gissa att det nog inte behövs lika mkt mjöl i då heller om du vill dra ner på det (brukar bara höfta ihop en smet så är inte helt säker).

Lättmjölk har jag alltid pga tycker det är godast så det är vad jag har hemma, märker ingen skillnad mot för annan mjölk (om du inte redan har det). Har tyvärr ingen koll på kaloriinnehåll i tex havre och sojadryck men borde ju gå lika bra att använda det om det är "nyttigare". Jag har till och med haft i nån deciliter vatten också pga mjölken räckte inte. Funkade helt ok det med, höll inte ihop exakt lika bra när de vändes dock.
 
Byt ut en del av vetemjölet mot något med mer fiber, så får du upp fiberhalten åtminstone. Grovt rågmjöl, vetekli, eller liknande. Jag tycker havregryn blir gott, men inte om man ersätter vetemjölet helt. Och låt smeten stå en stund och svälla.
Kan vara bra att vispa smeten innan man häller i pannan också. Kan bli mycket fiber i den sista pannkakan om det står och sjunker till botten.
 
Jag köper proteinpannkaka-pulver ifrån Probrands. Brukar göra på 80g pulver och får då nio ganska tjocka plättar för 300 kcal vilket är en dubbel portion. Tycker det är godaste märket jag smakat än så länge. Levde typ på dom när jag hade dålig matlust. Med banan och lite sylt är det hur gott som helst. :)
 
Nu har jag visserligen bara testat på vanliga pannkakor, men att blanda ner kanel i smeten ger en helt annan matupplevelse. :love: Kanske lite kanel skulle kunna rädda en variant du redan testat men som inte övertygade smakmässigt?
 
Med inspiration av den här tråden gjorde jag idag pannkakor med havregryn och chiafrön. Det var jättegott! 1 dl havregryn, 2 dl mjöl, 4 dl mjölk, 3 ägg, 2 tsk chiafrön och 0,5 tsk salt. Det hjälper kanske inte nödvändigtvis att dra ner antalet kalorier per pannkaka, men det gör ju att de blir mer näringsrika och mättande så åtminstone jag åt inte lika många som vanligt.
 
Jag älskar pannkakor. ÄLSKAR pannkakor. Men, försöker av olika anledningar hitta nyttigare alternativt (med lägre kcal).

Jag har provat bananpannkaka men kunde inte ens äta upp pga smakade så illa.
Fiberhusk istället för vetemjöl men smakade mest bara ägg.
Mjöl gjort på havregryn istället för vetemjöl, den har varit bäst hittills men smakar ändå lite för grynigt jämfört med vanliga.

Några fler tips på vad jag kan prova? Hit me!

Jag har gett upp att hitta nyttiga alternativ, äter hellre riktiga pannkakor mer sällan. Men byter gärna ut mjölet mot siktat dinkelmjöl som har en lite nötig smak.
 
Jag älskar pannkakor. ÄLSKAR pannkakor. Men, försöker av olika anledningar hitta nyttigare alternativt (med lägre kcal).

Jag har provat bananpannkaka men kunde inte ens äta upp pga smakade så illa.
Fiberhusk istället för vetemjöl men smakade mest bara ägg.
Mjöl gjort på havregryn istället för vetemjöl, den har varit bäst hittills men smakar ändå lite för grynigt jämfört med vanliga.

Några fler tips på vad jag kan prova? Hit me!
Vad menar du med nyttigt? En del vill undvika socker, en del vill ha lite kalorier, andra mycket fibrer, några vill undvika gluten och vissa vill minimera kolhydrater och sen har vi gänget som vill ha naturlig mat utan e-nummer. På det finns det veganer och vegeterianer och alla har sina åsikt om vad som är nyttigt :)

Jag själv gillar kesoplättar, men de är inte något substitut för pankakor, smaken är inte direkt likt.
 
Vad menar du med nyttigt? En del vill undvika socker, en del vill ha lite kalorier, andra mycket fibrer, några vill undvika gluten och vissa vill minimera kolhydrater och sen har vi gänget som vill ha naturlig mat utan e-nummer. På det finns det veganer och vegeterianer och alla har sina åsikt om vad som är nyttigt :)

Jag själv gillar kesoplättar, men de är inte något substitut för pankakor, smaken är inte direkt likt.

Som det stod i parentesen så är det främst lägre kcal som jag menade med nyttigare :)
 
Kesoplättar är gott tycker jag!

Ägg, keso, lite mjöl. Blanda, stek i små plättar. Jag tycker att de är lite svåra att vända så jag gör dem rätt små.

Har provat dessa, och det var inte heller så dumt. Inte som vanliga men rätt okej. Tyvärr råkade jag äta alldeles för mycket grädde till så det blev ändå en massa kalorier :o
 
Har provat dessa, och det var inte heller så dumt. Inte som vanliga men rätt okej. Tyvärr råkade jag äta alldeles för mycket grädde till så det blev ändå en massa kalorier :o

Ok, jag har inte haft grädde till utan bara lite socker. Men det bästa hade ju varit att ha färsk frukt/bär till. Jag har funderat på att ha i rivet äpple och kanel i smeten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 581
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 297
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 658
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp