Nyttigare mat?

doglover

Trådstartare
För mig som vill gå ner i vikt, men som jag ändå kan servera min 1-åring till midag? :confused: De andra måltiderna behöver han inte äta samma som oss, men han får ju samma middag som oss.

Jag vill ju inte proppa i Loke "bantarmat" som han blir dålig utav...

Men helt enkelt hälsosammare mat!

Mycket tips och listor vill jag ha!

Ska handla imorgon :D
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttigare mat?

Wookad kyckling och grönsaker till dig, och komplettera med ris eller nudlar till barnet :)
 
Sv: Nyttigare mat?

Det viktigaste är ju att inte äta mer än vad du gör av med.

Rasmus äter samma mat som oss men med en regäl klick smör/olja. Lika så är hans youghurt på 10% och min på *hrm* 3%.

Vi tänker på vad vi äter men håller inte på att räkna kalorier och sånt, jag har hög förbränning och måste upp i vikt medans maken är tvärt om. Vi brukar skämta och säga att jag äter och han blir tjock.

Vi brukar t.ex. använda nötkött istället för blandfärs.
 
Sv: Nyttigare mat?

Jag har samma "problem" och de råd jag fick från dietisten var att öka på grönsaksmängden på min tallrik (försöker äta hälften grönsaker, en fjärdedel av vardera kött (ex) och potatis/ris/pasta och tänka på att ex mellanmjölk bara är hälften så fett som standardmjölk och de rekommenderar mellanmjölk åt barnen också.

Var noga med att äta tillräckligt ofta och ät (helst) lagad lunch.

Jenny
 
Sv: Nyttigare mat?

Och framför allt, en stadig regäl frukost som startar igång hela systemet så kroppen sätter igång och förbränner till max på en gång.
 
Sv: Nyttigare mat?

Kyckling tycker han om och grönsaker och ris så det blir nog inga pproblem!
 
Sv: Nyttigare mat?

Jo, motionen ska jag börja ta itu med. Har börjat promenera, vill ha en crosstrainer men tror inte den får plats. Eventuellt i sovrummet om jag hittar en mindre.

10 % yoghurt får han och vi får mini eller lättsockrad.

Nötfärs är ju godare än fläsk och blandfärs:p.

Jag har lätt för att lägga på mig, min sambo är det tvärtom med. Dessutom har han diabetes.
 
Sv: Nyttigare mat?

*kl*
Frukost har jag lite svårt med.

Har lite svårt med att äta alla måltider då jag inte är hungrig så ofta. Blir väl 2 ggr om dan..
 
Sv: Nyttigare mat?

undvik light och lättprodukter de innehåller mkt tillsatser, socker å skit, ät gärna efter GI eller liknande och ge din son kolhydrater till.....

fetaste mjölken, grädden, osten osv.

så naturliga råvaror som möjligt :)
 
Sv: Nyttigare mat?

så... ja gjorde et tabbe som köpte mini leverpastej:crazy:

en del ligth har vi hemma tack vare sambon... yoghurt, ketchup, sylt etc etc e ju bättre i light för honom. men vi ger inte light till sonen. sylt får han inte, ketchup nån liten liten skvätt och så fet youghurt som jag hittar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttigare mat?

GI??

Har hört om det, men vet inte riktigt vad som menas och innebär med det....
 
Sv: Nyttigare mat?

Bulgur, fullkornsbulgur är det bättre än pasta, ris och potatis? Det går väl bra till sonen med?

Vi har bara fullkorn i pasta och ris.
 
Sv: Nyttigare mat?

Har för mig att små barn inte ska äta så mkt fullkorn, det bara går rakt genom kroppen på dom... jag ger Lova vanlig pasta, couscous, bulgur, ris, potatis... osv...

GI finns det flera faser i, ska man gå ner i vikt med snabbast resultat ska man gå på fas 1, innebär i princip samma som LCHF (kolla den tråden på senior)... vill man bara ha det som livsstil, stå still i vikt kan man hoppa på fas 2 eller 3 då äter man kolhydrater men bara de med lågt GI... går att googla fram förteckningar över livsmedels GI eller köpa böcker (min dator har krashat så jag har inte kvar en enda länk tyvärr).

Man kan köra hemmasnickrad variant med lite sunt förnuft också, dra ner på snabba kolhydrater och äta så naturligt som möjligt.... fisk, kyckling, tonfisk, ägg, avokado, olivolja, bregott, fet ost, fetaste mejerierna över lag... osv... jag brukar hålla mig någorlunda till produkter som har MAX 5% kolhydrater dvs max 5 gram per 100 gram (står ju på de flesta råvarorna)...

Annars kan du ju äta som du äter, men dra ner lite på matmängden och öka grönsaksmängden..... alla sätt är bra utom dom dåliga :rofl: Det viktigaste är kanske att göra det till en livsstil :)

När jag tappade som snabbast i vikt så gjorde jag bara så att jag minskade matmängden lite och fyllde upp tomrummet med rivna morötter tex, då såg tallriken lika proppfull ut men den var kalorisnålare :rofl: (jag äter mkt med ögat och har svårt att äta liten mängd)
 
Sv: Nyttigare mat?

Inhandla ännu mer grönsaker då :D

Sonen tycker om grönsaker, så det är ju ett +. Sambon älskar broccoli.
 
Sv: Nyttigare mat?

Tips, riv broccoli och morötter, blanda. Rör ihop lite olja, vinäger (vinäger är bra för nästan allt) och kryddor och häll på. MUMS!!!! Knaprigt, gott, färgglatt och mycket fibrer, vitaminer och fyller magen bra! Me love!

Man kan riva vitkål också, på med lite dressing och russin. Yummi.

Köp två olika sorters bönor, typ haricot verts och sockerbönor (eller ärter, kommr inte ihåg vad det heter), men allt som är grönt och långt går bra. Häll i kokande vatten och kyl snabbt. Häll på hasselnötsolja, rostade hasselnötter och rivet apelsinskal. To die for!

Ångad lax är suveränt gott.

Fajitas är gott och har man kycklingfilé och mycket grönsaker är det rätt så hälsosamt tror jag.

(märks det att jag är hungrig? :D)
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 043
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Twirro
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Ajaj
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 236
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp